کد خبر: ۹۷۹۸

حکیم مهر - معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، اعلام کرد: هم‌اکنون در استان یزد 20 واحد تولید و پرورش شترمرغ مشغول فعالیت هستند که در مجموع 1570 قطعه شترمرغ در این واحد‌ها پرورش داده می‌شود.

"نادر سلیم" اقزود: شهرستان مهریز با شش واحد پرورش شتر مرغ و با دارا بودن 490 قطعه و همچنین شهرستان تفت با پنج واحد پرورش با دارا بودن 345 قطعه از عمده‌ترین شهرستان‌های تولید و پرورش شترمرغ در استان یزد هستند.

سلیم تولید گوشت شتر‌مرغ استان یزد در سال گذشته را 30 تن ذکرو خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، میزان صرفه‌‌جویی ارزی و سودآوری و اشتغالزایی این صنعت بالا است و پرورش شترمرغ می‌‌تواند به صنعت و شکوفایی این بخش کمک کند.

معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، اضافه کرد: پرورش شترمرغ در ایران از حدود هشت سال پیش آغاز شده و با توجه به استقبال عمومی از پرورش این پرنده درآینده نزدیک شاهد افزایش تولیدات شترمرغ در استان یزد خواهیم بود.

شترمرغ بزرگترین پرنده موجود در کره زمین است که به دلیل داشتن بال‌های رشد نکرده توانایی پرواز ندارد ولی در مقابل، با داشتن پاهای قوی قادر است با سرعتی معادل 60 کیلومتر در ساعت بدود و سرعتش را بیش از 10 دقیقه حفظ کند.

درصورتی که شتر مرغها در شرایط مناسب و با سلامتی کامل نگهداری شوند قادرند تا بیش از 40 سال بارور بمانند.

هر شتر مرغ در هر دوره تخمگذاری 12 تا 18 عدد تخم می‌گذارد ولی در شرایط پرورشی و در فصل تخم‌گذاری هر شتر مرغ ماده 40 تا 80 تخم و گاهی اوقات بیش از 100 عدد تخم می‌گذارند.

گوشت شترمرغ می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد و ران و ساق بخش اصلی گوشت شترمرغ را تشکیل می‌دهند.

به دلیل پایین بودن چربی و کلسترول گوشت شترمرغ، از آن در رژیم غذایی استفاده می‌شود. گوشت قرمز شتر مرغ در واقع شبیه گوشت گوساله است با این مزیت که از لحاظ کم بودن کلسترول و چربی شبیه گوشت مرغ و ماهی و از لحاظ پروتئین بالا با گوشت گوساله مقایسه می‌شود.

پرورش شتر مرغ هموراه دارای صرفه اقتصادی بوده است به گونه‌ای که علاوه بر استفاده از گوشت شترمرغ از پوست و پرهای شترمرغ نیز در موراد متعدد استفاده می‌شود.

پوست چرم مانند این پرنده در صنعت کیف و کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد. چربی طبیعی که در پوست شتر مرغ وجود دارد باعث انعطاف‌پذیری و مقاوم بودن آن در مقابل خشکی و ترک خوردگی می‌شود.

بهترین نوع چرم از شتر مرغ کشتار شده‌ای که تقریباً 10 تا 14 ماه سن دارد، به دست می‌آید. در این مرحله چرم شترمرغ کاملاً شکل گرفته و در عین حال فرسوده و آسیب‌دیده نشده است.

مساحت پوست شتر‌مرغ در سن 10 تا 14 ماهگی در حدود 1.1 تا 1.5 مترمربع است.

همچنین پر شترمرغ معمولاً هر سال دو بار از بدن پرنده چیده می‌شود و جمعاً در سال حدود یک کیلوگرم پر استحصال می‌شود که هر کیلوگرم آن بیش از یک میلیون تومان در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود و از این پرها در کارهای زینتی و یا تهیه جاروهای گران قیمت استفاده می‌شود.

پر شتر مرغ علاوه بر گرد و غبار معمولی به علت داشتن خاصیت الکترواستاتیک قادر است تمام ذرات را به خود جذب کند.

 

نظر شما
ادامه