کد خبر: ۹۸۳۴

حکیم مهر - محققان دانشکده‌ داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از باکتری های سودمند دستگاه گوارش (پروبیوتیک‌ها) موفق به تولید پنج قلم دارو شدند.

دستگاه گوارش انسان حاوی باکتری‌های مفیدی به اسم فلور میکروبی است که در حفظ توازن گوارش و تقویت سیستم ایمن بدن نقش موثری دارند. زمانی که فلور میکروبی بدن تحت تاثیر عواملی مثل تغییرات رژیم غذایی، افزایش سن، استرس و مصرف داروهای مختلف دچار اختلالات گوارشی و مشکلات ناشی از بر هم خوردن سیستم ایمنی می‌شوند پروبیوتیک‌ها با بازسازی میکروبی و اعمال اثرات متعدد موجب پیشرفت و بهبود این بیماری می‌شوند. اکنون محققان ایرانی موفق به تولید پنج محصول دارویی پروبیوتیکی شدند.

دکتر سحر بهمنی، داروساز صنعتی و مجری این طرح پژوهشی با اشاره به اینکه تولید این محصولات شامل سه مرحله‌ فرمانتاسیون باکتری، مقاوم سازی وخشک کردن سویه است درباره‌ تاثیرات این داروها گفت: برطرف کردن انواع اسهال و یبوست، بهبود علائم سندروم روده تحریک‌پذیر، کاهش علائم التهابی روده، کاهش میزان زخم‌های گوارشی، کمک به هضم غذا، کاهش جذب کلسترول، تقویت سیستم ایمنی در برابر باکتری‌های بیمار‌ی‌زا و کاهش احتمال عفونت مجدد از تاثیرات مثبت این داروها هستند.

وی در ادامه با اشاره به این که این داروها بسته به نوع‌شان برای تمام سنین کاربرد دارند درباره‌ این پنج داروی تولید شده گفت: «ساشه کیدلاکت» برای کودکان، کپسول «فمین لاکت» برای همه‌ سنین کپسول، «ژری لاکت» برای سالمندان، کپسول «لاکتونم» برای بانوان و کپسول «لاکت کر» که برای افراد نیازمند به ایمنی تدارک دیده شده است.

بهمنی در ادامه درباره‌ مواد موثره‌ به کار رفته در این داروها گفت: این پروبیوتیک‌ها از باکتری مفید دستگاه گوارش مثل لاکتوباسیل‌ها، بیفیدوباکترها، استرپتوکوکوس ترموفیلوس، بیفیدوباکتریوم اینفنتیس و باکتری به نام فروکتوالیگوساکارید برای کمک به رشد و فعالیت پروبیوتیک‌ها استفاده شده است.

بهمنی با اشاره به نمونه‌ خارجی داروها یکی از وجوه برتری این داروها را سازگار بودن آنها نسبت به فلورنرمال بدن ایرانی‌ها به علت استفاده از سویه‌های بومی ایرانی در آن دانست و گفت: استفاده از سویه‌های بومی ایرانی علاوه بر اثربخشی بیشتر موجب عرضه دارو با قیمت کمتر نیز می‌شود. علاوه بر این در نمونه‌های داخلی از تعداد باکتری‌های مفید بیشتر،‌ ویتامین‌ها و سایر مواد غذایی نیز استفاده شده است که کیفیت داروها را بالا می‌برد.

وی با بیان این که تحقیقات روی این پنج دارو، شش سال به طول انجامیده و تحقیقات بر روی سایر پروبیوتیک‌ها به منظور تولید داروهای دیگر ادامه دارد، گفت: این داروها در سطح بالینی به روی انسان آزمایش شده‌اند که نتایج حاصل حاکی از ایمنی آنها و اثربخشی قابل ملاحظه شان بوده است.

بهمنی در پایان ضمن اعلام اینکه قرار است این داروها به زودی به بازار بیایند، ابراز امیدواری کرد که پزشکان و مردم با این داروها آشنا شده و از آن‌ها برای ایمن‌سازی بیشتر بدن و مقابله با اختلالات گوارشی بهره ببرند.

 

نظر شما
ادامه