کد خبر: ۹۸۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، کهنوج، شیروان، ابرکوه، قم، ریگان و انار

 

در راستای هدفمندسازی مبارزه با بیماری شاربن(سیاه زخم )، کارگروه علمی و فنی بیماری شاربن در استان کرمان تشکیل شد


رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از تشکیل کارگروه تخصصی بیماری شاربن در استان کرمان خبر داد. 


 دکتر صدیقه کاظمی نیا گفت: این کارگروه به دنبال موافقت سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر حضور اداره کل دامپزشکی استان کرمان در طرح ملی ایجاد زون و قطع واکسیناسیون شاربن،تشکیل شد.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص فواید اجرای این طرح اظهار داشت: اجرای طرح ملی ایجاد زون و قطع واکسیناسیون شاربن علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها موجب کاهش استرس های ناشی از واکسیناسیون های غیر هدفمند و بی مورد می گردد.
کاظمی نیا اظهار داشت: در نواحی و واحدهایی که قطع واکسیناسیون شاربن اجرایی می گردد نیرو و هزینه های واکسیناسیون صرف مراقبت و برخورد کانونی با موارد احتمالی بیماری خواهد شد.
وی افزود: برای سال اول اجرای این طرح در 7 شهرستان استان شامل بم ، ریگان ، نرماشیر ، فهرج ، کرمان ، سیرجان و رفسنجان واکسیناسیون طبق روال ادامه پیدا می کند و در سایر شهرستانها قطع خواهد شد.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در مورد شرح وظایف کارگروه تخصصی بیماری شاربن  عنوان کرد : وظیفه اصلی این کارگروه بررسی وضعیت موجود بیماری در جمعیت دامی و انسانی  همچنین سیاست گذاری و  تعیین اولویت های عملیاتی در اجرای بهینه و مطلوب طرح می باشد .
گفتنی است در اولین جلسه این کارگروه تخصصی که با حضور مدیر کل دامپزشکی استان ، معاونت فنی و تعدادی از مدیران ستادی اداره کل دامپزشکی استان کرمان تشکیل شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت بیماری در استان و اقدامات صورت گرفته، مقرر شد جلسات کارگروه تخصصی بیماری شاربن به صورت ماهیانه تشکیل و گزارش اقدامات به دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور ارسال گردد.

 

-----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی کهنوج خبر داد :
برخورد با تخلف‌های بهداشتی عرضه فرآورده‌های دامی در ماه رمضان


مرتضی وزیری اظهار داشت: به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه تولید، نگهداری و عرضه فرآوره‌های خام دامی طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در ایام مبارک رمضان آغاز شده است.
وی افزود: این طرح با هدف به حداقل رساندن شیوع بیمارهای مشترک، ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی و اطمینان شهروندان کهنوجی از سلامت فرآورده‌های خام دامی اجرا می‌شود.
وزیری تصریح کرد: اکیپ‌های دامپزشکی در دو شیفت کاری صبح و عصر عملیات بازدید از تمام مراکز تولیدی اعم از کشتارگاه دام، خودروهای حمل، سردخانه‌های نگهداری، قصابی‌ها و مرغ و ماهی‌فروشی‌ها در سطح شهرستان را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه در پنج روز اول ماه مبارک رمضان تعداد 100 مورد بازدید صورت گرفته است، ابراز داشت: در این بازدیدها پنج کیلوگرم گوشت قرمز و 55 کیلو گرم آلایش خوراکی مرغ غیربهداشتی ضبط و معدوم شده است.
وزیری عنوان کرد: وظیفه و تلاش شبکه دامپزشکی جلوگیری از تخلف‌های بهداشتی در زمینه‌های تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کهنوج گفت: با این حال از شهروندان تقاضا داریم تا در خرید مایحتاج دامی مورد نیاز خود از مراکز توزیع به مسائل بهداشتی از نظر مکان و محصول خریداری شده، دقت داشته باشند.
وی اذعان داشت: همچنین اگر با موردی در این زمینه برخورد کردند به شبکه دامپزشکی شهرستان کهنوج اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

--------------------------------------

 

بیش از 280 هزار متر مربع از اماکن روستاهای شیروان سم پاشی شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شیروان گفت: در سه ماهه نخست امسال 281 هزار و 513 متر مربع اماکن دامی روستاهای شیروان برای پیشگیری از بیماری ها سم پاشی شده است.

دکتر محمود محمدی با بیان اینکه در سال جاری تا کنون حدود20 در صد سم پاشی صورت گرفته است افزود: این آمار شامل تعداد 72هراز و 75 راس گوسفند بز و 2 هزار و 151 راس گاو گوساله می باشد که با توجه به حجم قابل توجه فعالیت در تیرماه سال جاری به دلیل ورود دام عشایر به مناطق این آمار به حدود 45 در صد ارتقاء می یابد. وی با اشاره به اینکه بر اساس تکالیف و دستور العمل های سازمان دامپزشکی کشور سعی در پوشش سم پاشی تمامی دام های شهرستان می باشد بیان داشت: در صورت تحقق میزان اعتبارات تملک سال 91 این شبکه، تمامی دام ها و تهیه نهادینه های مورد نیاز در سال جاری محقق می شود. دکتر محمدی افزود: با توجه به برنامه ریزی مدون از سال قبل در خصوص شناسایی روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته و عدم پوشش مناسب مبارزه با انگل های خارجی بدن دام در آن واحدها اولویت با روستاهای محروم، داشتن دام قابل توجه، در معرض خطر بودن بیشتر روستا با آلودگی و... مبارزه با انگل های خارجی بدن دام انجام خواهد شد. وی هدف از سم پاشی را مبارزه با بیماری های انگلی دام از اعتبارات تملک سالیانه و اهمیت ویژه این بیماری ها در دام و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آن بر سلامت و تولیدات دامی ذکر کرد. محمدی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه یکی از پروژه های مهم و مستمر دامپزشکی مبارزه با بیماری های انگلی دام بوده و این پروژه نیاز به به اعتبار قابل توجه در جهت تهیه سموم، دارو و نهادینه های مرتبط بر اساس آمار قابل توجه دام شهرستان را دارد امیدواریم با پیگیری های شبکه دامپزشکی شهرستان و فرمانداری محترم در خصوص جذب اعتبار مورد نیاز تحقق پیش بینی های سال جاری، که به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین گردیده است بتوانیم اقدامات موثر در جهت حمایت از دامداران منطقه را داشته باشیم.

--------------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه:
گوشت مورد نیاز مردم ابرکوه به صورت بهداشتی و توسط خودروی سردخانه دار حمل می شود


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه در استان یزد گفت : درراستای انجام دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و با هدف پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام خصوصا بیماری تب کریمه- کنگو که یک عفونت حاد ویروسی کشنده است و عمدتا از طریق گوشت و فرآورده های کشتارگاهی انتقال می یابد، و همچنین با توجه به اهمیت حمل بهداشتی گوشت، با همکاری شهرداری بر روی خودرو حمل لاشه دام کشتارگاه شهرستان ابرکوه دستگاه ترموکینگ (تأمین کننده برودت) نصب شد.


دکتر علی فاتحی نیا از شهروندان خواست پس از خرید گوشت از مراکز عرضه معتبر، گوشت را در دمای (8- 4 درجه سانتی گراد) یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری و سپس ان را با دستکش خرد نموده و فریز نمایند تا از انتقال بیماری جلوگیری بعمل آید. 
وی درپایان ضمن تشکر از توجه شهردار شهرستان در خصوص تجهیز کشتارگاه دام افزود: ، مطمئنا نصب سردخانه بر روی خودرو کشتارگاه کمک بسزایی در تضمین سلامت گوشت و در نهایت سلامت جامعه خواهد داشت.

 

---------------------------------------

 

ضبط ومعدومی آلایش طیور توسط دامپزشکی استان قم


اکیپهای بهداشت اداره کل دامپزشکی استان قم در پی بازرسی از سردخانه یکی از مراکز بسته بندی موفق به کشف وضبط 260 کیلو آلایش طیور اعم ازبال، کتف وگردن مرغ شدند.

آلایشهای مذکور بعلت فساد وغیرقابل مصرف بودن معدوم شد.
اداره کل دامپزشکی ازکلیه شهروندان خواست درصورت مشاهده جابجایی فرآورده های خام دامی باخودروهای شخصی وهرگونه موارد غیربهداشتی در این زمینه با شماره تلفن  1512  روابط عمومی این اداره کل را مطلع کنند.
 
--------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
موردی از بیماری بروسلوز در ریگان مشاهده نشده است


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری بروسلوز در بین دام‌های شهرستان ریگان مشاهده نشده است.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون توسط دو اکیپ عملیاتی اقدام به واکسیناسیون یک‌ هزار و 106رأس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز و تست 288 رأس گاو کرده است.

وی افزود: بروسلوز یا تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و این بیماری توسط باکتری‌های خانواده بروسلا ایجاد می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان بیان داشت: میکروب‌های این خانواده قادر هستند که اکثریت موجودات زنده از قبیل گاو، گوسفند، بز، سگ و اسب و حتی انسان را آلوده کنند.

جعفری گفت: باکتری ایجاد کننده این بیماری در گاو بروسلا ابوتورتوس است که این باکتری قدرت نفوذی بالایی دارد و سبب خسارت اقتصادی زیاد به دامداران و تهدیدی جدی برای سلامتی جامعه است.

وی ابراز داشت: مهم‌ترین نشانه بالینی بیماری در گاو ماده بروز سقط جنین در ماه‌های پنجم آبستنی به بعد است که اکثرا سقط جنین همراه با جفت ماندگی است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود: انتقال از طریق ترشحات رحمی و همچنین شیر دام آلوده از مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری مهم است.

جعفری خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات پیشگیرانه این بیماری انجام واکسیناسیون دام علیه این بیماری و همچنین تست‌های غربال‌گری به منظور شناسایی دام‌های راکتور و مشکوک است.

وی افزود: تاکنون هیچ موردی از این بیماری در بین دام‌های شهرستان ریگان مشاهده نشده است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد: سه مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران و عشایر شهرستان ریگان برای آشنایی با این بیماری در شهرستان برگزار شده است.

 

---------------------------------------

 

مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار خبر داد :
مایه‌کوبی 1500 دام سنگین علیه تب برفکی در انار


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: طی فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی یک‌‌هزار و 500 رأس گاو و گوساله در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شدند.
احمد رضایی‌نسب اظهار داشت: طی فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی در سال 91 که از ابتدای تیر ماه همزمان با دیگر نقاط استان در این شهرستان آغاز شد، تعداد یک‌ هزار و 500 رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی مورد عملیات واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی افزود: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی است که از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری در دام بیمار وجود تاول در دهان یا بالای سم و یا روی پستان دام است.

مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار با اشاره به نحوه انتقال بیماری تب برفکی و خسارت وارده به دامداران بر اثر ابتلای دام به این بیماری تصریح کرد: واکسیناسیون به موقع دام‌ها و همکاری با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی درخواست ما از دامداران است.

وی اذعان داشت: رعایت مسائل قرنطینه‌ای به ویژه جلوگیری از خریداری و نقل و انتقال دام به صورت غیر مجاز و فاقد گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توان از ابتلای دام‌ها به این بیماری پیشگیری کرد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک همکار
|
-
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
0
0
جدیدا وقتی اخبار دامپزشکی کرمان را میخونم ناخوداگاه به این فکر میکنم که مگر تو این استان از لحاظ دامپزشک اصطلاحا قحط الرجال هست که چند مسئول شبکه و اداره مثل مبارزه،بررسیها و.. بر عهده خانمی با چند ماه یا 2-3 سال سابقه قرار داده میشه. امیدوارم خدای ناکرده صحبت من به خانمهای همکار بر نخوره . ولی از جنسیت که بگذریم تجربه که دیگه مهمه!؟ با وضع موجود مدیریتهای استانی نیاز به سالها (بیش از 10-15 سال) تجربه و کار در سطح شبکه ها و لمس کار و مشکلات مخصوصا در مورد مبارزه با بیماریها داره.! به هرحال انتخاب با مدیرکل محترم بوده ولی صرفا از سر دلسوزی عرض کردم. به عنوان یک جوان مطمئنا شعار جوانگرایی را هم دوست دارم. ولی نباید شعارزده بشیم، بلکه احساس مسئولیت مهم تر است.- -
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
0
0
ببخشی د رکانت قبلی از مدیران کرمان 9 نفر از 10 اداره فنی درست است که میشود 90 درصد!!!!!!
به یاد
|
-
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
0
0
با سلام وآرزوی قبولی طاعات.
.................................................................................................................................... وقتی در کرمان میبینیم که از 13 نفر مدیران فنی اداره کل دامپزشکی 9 نفر یعنی 70 درصد را خانمهای تازه فارغ التحصیل تشکیل میدهند، این انتصابات مدیرکل ما را به یاد ......... این حکایت می اندازد . چراکه این مناصب ریش سفیدان (کارامد) را طلب میکند، نه .................... (سند: http://kerman.ivo.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=PERSON&CategoryID=d5d72905-612e-4663-bc94-5be065d2ca6b&WebPartID=d3e2fb02-33b0-456d-b818-f184b6c782ed
نظر شما
ادامه