کد خبر: ۹۸۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
در اولین فاز این طرح پنج کیت تشخیص بیماری‌های دام و طیور که حساسیت و نیاز بیشتری دارد، تولید شده و تا دهه‌ی فجر سال جاری با تایید سازمان دامپزشکی به بهره‌برداری خواهند رسید / تا پایان سال جاری پنج هزار تخم‌مرغ SPF تولید خواهد شد...

حکیم مهر - رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید پنج کیت تشخیص بیماری‌های دام و طیور و رونمایی از این کیت‌ها در دهه‌ی فجر امسال خبر داد.

دکتر غلامحسین رحیمی در حاشیه‌ی برگزاری کمیته‌ی راهبری طرح کلان ملی فناوری «کسب دانش فنی تولید فرآورده‌های دارویی دام و طیور» که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به این که این معاونت طرح‌های کلان ملی فناوری متعددی را با وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا دارد گفت: یکی از این طرح‌های کلان تولید داروهای دام، طیور و آبزیان است که هم اکنون از خارج وارد می‌شود. در این راستا موافقتنامه‌ی کلانی بین معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به امضاء رسید تا این داروها به تدریج در کشور تولید شوند.

وی با بیان این که اولین طرح با عنوان تولید واکسن گامبورو دو سال قبل به تصویب رسید و پایان سال گذشته در حضور رییس جمهور رونمایی شد، تصریح کرد: البته این طرح همچنان ادامه دارد و شامل داروهای دام، طیور و آبزیانی است که به کشور وارد می‌شوند.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری با بیان این که دومین طرح کلان ساخت کیت‌های تشخیص بیماری‌های دام و طیور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 100 کیت تشخیصی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر آنها از خارج وارد کشور می‌شوند.

به گفته وی در اولین فاز این طرح پنج کیت تشخیص بیماری‌های دام و طیور که حساسیت و نیاز بیشتری دارد، تولید شده و تا دهه‌ی فجر سال جاری با تایید سازمان دامپزشکی به بهره‌برداری خواهند رسید.

رحیمی در ادامه تولید تخم‌مرغ‌های SPF عاری از هر گونه بیماری را یکی دیگر از طرح‌های کلان در حال اجرای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: این تخم‌مرغ‌ها برای تولید جوجه‌های عاری از هر نوع بیماری تولید می‌شوند. علاوه بر این، این نوع تخم‌مرغ‌ها در تکثیر سلول‌ها نیز کاربرد دارند ؛ بنابراین این طرح نه تنها برای وزارت جهاد کشاورزی بلکه برای وزارت بهداشت هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری خاطرنشان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد کسب دانش فنی تولید تخم مرغ‌های SPF است که کشورهای معدودی قادر به تولید این نوع تخم‌مرغ هستند. در اولین مرحله از این طرح در مقیاس آزمایشگاهی تا پایان سال جاری پنج هزار تخم‌مرغ SPF تولید خواهد شد.

رحیمی با بیان این که قرارداد تولید میگوی SPF نیز سال گذشته به امضاء رسید، گفت: در سالهای گذشته به دلیل شیوع بیماری، بسیاری از پرورش دهندگان میگو مجبور به بستن مزارع پرورش میگوی خود شدند چرا که منشأ میگوهای پرورش داده عاری از بیماری نبود که با تولید میگو SPF عاری از هر گونه بیماری پرورش دهندگان میگو کشور با اطمینان بیشتری به تولید میگو خواهند پرداخت.

به گفته وی، اجرای این طرح اشتغال‌زایی فراوانی داشته و قرار است طی 30 ماه به انجام برسد.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری تولید تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی پیشرفته که عمدتا از خارج از کشور وارد می‌شود را یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی نام برد و گفت: هم اکنون موافقتنامه‌ی این طرح کلان ملی فناوری امضاء شده و وزارت جهاد کشاورزی فراخوان تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی پیشرفته‌ی مورد نیاز را اعلام کرده است که تا کنون 45 طرح ارائه شده و طرح‌های مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی به تدریج مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت تولید قرار خواهند گرفت.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که طی دو ماه آینده قرارداد اولین ابزار پیشرفته کشاورزی جهت تولید به امضاء برسد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
0
0
با عرض سلام
لازم به ذکر است که دارو با واکسن کاملاً فرق دارد و دارای ماهیت جداگانه ای هستند!
امیدواریم در تحریر این گونه اخبار بیشتر دقت شود.
با تشکر
نظر شما
ادامه