کد خبر: ۹۸۷۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
این اظهارات که سرشار از اشتباهات علمی و حتی اسامی نادرست بیماریهایی نظیر لیشمانیوز، هاری، کیست هیداتید و غیره است در حالی از سوی دکتر ابهری منتشر شده که پیش از این هم وی اظهارات نادرستی در این زمینه داشته است / لازم است نهادهای مسئول به دخالت یک آسیب شناس اجتماعی در امور پزشکی(دامپزشکی) واکنش نشان دهند...
ABHARI

حکیم مهر - خبرگزاری مهر نوشت :

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بیماری همنشینی با حیوانات (زنوتیک) چهار برابر افزایش یافته است.
دکتر مجید ابهری با بیان این مطلب افزود: با توجه به افزایش نگهداری حیوانات در منازل و گسترش این عادت متاسفانه به دلیل این رفتار غیر بهداشتی بیماریهای زنوتیک نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی گفت: این بیماریها امراضی هستند که از حیوانات به انسان قابل انتقال بوده و متاسفانه منابع مالی و بهداشتی زیادی را به خود اختصاص می دهند.

به گفته وی از میان 1709 عامل بیماری زا 832 عامل از حیوانات به انسان منتقل می شود همچنین در بین 156 بیماری نوپدید شناخته شده درانسان 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می شود و دراین میان افراد مسن، نوزادان و کودکان مخصوصا آنها که در حال آموزش راه رفتن می باشند و افرادی که تحت جراحی قرار گرفته اند استعداد بیشتری برای مبتلا شدن به این بیماریها دارند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سگ یکی از حیواناتی است که همواره در زندگی انسان حضور داشته اما آوردن وی به داخل منزل و بر سر سفره خطر بزرگی را متوجه افراد خانواده می کند که بحث درباره آن بسیار طولانی است اما حاری به عنوان یک بیماری ویروسی فوق العاده خطرناک قابل انتقال از حیوانات سگ ، گربه ، راکن ، موش ( همستر) می باشد که با واسطه گاز گرفتن این بیماری انتقال می یابد.

ابهری گفت: " سالک " بیماری پوستی دیگری است که به "لیش مامیوز جلدی" معروف است این بیماری بدون درد بوده و خطر بسیاری برای انسان دارد. و همچنین "کیست هیدالاتیک" به دلیل انگل موجود در مدفوع سگ و از راه تماس با مدفوع انسان قابل انتقال است بیماریهای دیگر مثل بیماریهای انگلی خطرناک که گاه انسان را تا آستانه مرگ پیش می برد نیز در این موارد قابل توجه است.

این آسیب شناس اجتماعی افزود: در این میان بیماری انگلی " کرمهای گرد" یا "توکسو کاریازیش" از جمله بیماریهای قابل انتقال از سگ و گربه است و برای پیشگیری از این بیماریهای خطرناک باید بدانیم جای هیچ حیوانی داخل منزل مسکونی نیست.

وی اظهار داشت: از لحاظ بهداشتی هر حیوانی می تواند تعدادی از بیماریها را به افراد مخصوصا بچه ها منتقل کند که از پرندگان تا سگ و گربه و سایر جانواران دیگر در ردیف این عوامل بیماریزا هستند که بعضی از آنها دارای درمان بسیار دشوار بوده و ممکن است فرد را تا آستانه مرگ بکشد.

به گفته ابهری، ترک این رفتار غیر بهداشتی در صورتیکه تمایل بسیار زیادی به نگهداری حیوانات داشته باشیم،دور نگه داشتن جانوران از محیط زندگی، آموزش و اطلاع رسانی است.

 

این اظهارات که سرشار از اشتباهات علمی و حتی انتشار اسامی نادرست بیماریهایی نظیر لیشمانیوز، هاری، کیست هیداتید و غیره و عدم آگاهی از گونه‏های حیوانی و خلط دو گونه کاملاً متفاوت موش و همستر و نظایر این اشتباهات از سرناآگاهی است در حالی از سوی دکتر ابهری منتشر شده که پیش از این هم وی اظهارات نادرست و غیرعلمی در این زمینه داشته است.

وی این بار هم مانند قبل دست به ابداع زده و عبارت جدیدی جایگزین ترجمه رایج "بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان" با عنوان "بیماری‎های همنشینی با حیوانات" نموده است!

به نظر می رسد با توجه به ضرورت دفاع از شأن و جایگاه حرفه دامپزشکی لازم است سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان دامپزشکی و سایر نهادهای مسئول به دخالت یک آسیب شناس اجتماعی در امور پزشکی(دامپزشکی) واکنش نشان داده و اقدام مقتضی را صورت دهند تا از تکرار این رخداد ناپسند جلوگیری شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
-
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
0
0
دکتر ابهری به اینا اشاره کرد ولی نگفت

۱-چرا تو کشورهای اروپایی و آمریکایی بیماری های مشترک بین انسان و سگ کمتر از بیماری ای مثل سل مشترک انسان و گاو تو ایرانه

۲-این همه بیماری مشترک بین دام (گاو و گوسفند -بز-شتر و طیور ...) و انسان وجود داره بالاخص بیماری های ویروسی و قارچی و بویژه انگلی...در همه دامداری ها رو تخته کنیم دوست عزیز؟

۳-افزایش بیماری های زئونوز(مشترک)بین انسان و دام درست...اما دلایل اون رو می تونیم افزایش بیماری ها و مقاومت دارویی-افزایش قیمت داروها و عدم استفاده از داروهایی چون ضد انگل ها و افزایش برخی بیماری های مشترک قابل انتقال -دخالت افراد بی سواد-کم سواد و حتی گاها با سواد دکتری جامعه شناسی در امر دامپزشکی و البته کوتاهی سازمان دامپزشکی دونست
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
0
0
آقای دکتر بهتره که در مورد رشته تخصصی تان اظهار نظر فرمایید شما رو چه به علم پزشکی
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
0
0
باید به بیماریهای زئونوز قبلی این بیماریهای جدید هم اضافه به منابع علمی اضافه شود: کیست هیدالاتیک! ، لشمامیوز!، .. وبه نام دکتر فوق الذکر به ثبت برسند!!
ژاله فطوره چی
|
-
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
0
0
با سلام و احترام.. آقای دکتر لطفی زاده خیلی ممنون از شما که گاهی این موارد را منعکس میکنید. متاسفم از اینکه بقیه دست اندر کاران از جمله دامپزشکان محترم و انجمن سکوت میکنند در برابر این ....ها
hakim bashi
|
-
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
0
0
hakim jan HARI o eshtebah neveshty Hari ba H jimi nist
...طولانی است اما حاری به عنوان یک بیماری ویروسی فوق العاده ....
lotfan eslah konid
mamnoon
حکیم مهر
|
-
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
0
0
بیننده محترم / با سلام و احترام / ظاهراً خطوط آبی رنگ ذیل خبر را به دقت ملاحظه نفرموده اید!!! هاری و امثالهم در خبر اصلی اشتباه بوده است.
نظر شما
ادامه