کد خبر: ۹۸۹۱

حکیم مهر - رییس سازمان فضایی ایران با اعلام پرتاب «کاوشگر 5» حامل موجود زنده (میمون از نژاد رزئوس) پس از ماه مبارک رمضان، از تغییر مکان ساخت شهرک فضایی از استان البرز در منطقه‌ی 18 یا 22 تهران خبر داد.

دکتر فاضلی در حاشیه‌ی مراسم رونمایی از تونل باد مادون صوت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات سازمان فضایی ایران در حوزه‌ پرتاب به سامانه‌های فضایی گفت: همانطور که قول داده بودیم پرتاب کاوشگر 5 با موجود زنده (میمون از نژاد رزئوس) طی یک ماه آینده تحقق خواهد یافت.

وی افزود: تمامی اقدامات اولیه جهت پرتاب این کاوشگر با موفقیت انجام شده و تاخیر یک یا دو ماهه در پرتاب این محموله به دلیل انجام آزمایشات تکمیلی مربوط به بازیابی بود که در حال حاضر با موفقیت به اتمام رسیده است.

رییس سازمان فضایی ادامه داد: در حال حاضر یکی از محموله‌های پرتابی توسط این کاوشگر کاملا بسته‌بندی شده و آماده‌ی پرتاب است. همچنین هماهنگی‌های لازم با پرتابگر این کاوشگر صورت گرفته که پس از ماه مبارک رمضان به فضا پرتاب خواهد شد.

فاضلی در ادامه با بیان این که ماهواره‌ی فجر، ساخت متخصصان شرکت صنایع الکترونیکی ایران (صا ایران) طی دو سه ماه آینده پرتاب خواهد شد، تصریح کرد: این ماهواره دستاورد بسیار خوبی در حوزه‌ی مانور مداری و تغییر مدار توسط یک رانشگر گاز سرد برای ایران به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی در حال حاضر بسیاری از آزمایشات قبل از پرتاب این ماهواره انجام شده و هم اکنون آزمایش پذیرش این ماهواره در حال انجام است. که در صورت تکمیل شدن این آزمایش به لحاظ فنی مشکلی در پرتاب این ماهواره وجود نخواهد داشت.

رییس سازمان فضایی در خصوص ماموریت ماهواره فجر گفت: تصویربرداری، انجام آزمایش بر روی یک سری تجهیزات خاص، انجام مانور مداری و سنجش از راه دور از جمله‌ ماموریت‌های ماهواره‌ فجر به شمار می‌رود.

وی افزود: پیش‌بینی این است که ماهواره فجر در ارتفاع 250 کیلومتری حضیض و 370 کیلومتری اوج قرار می‌گیرد. سپس در ارتفاع اوج خود یک رانشگر گاز سرد فعال شده و مسیر بیضوی را به مسیر دایره‌ای با ارتفاع حدود 400 کیلومتر تبدیل می‌کند. در این صورت ماهواره فجر عمر حدود یک و نیم سال خواهد داشت که برای نخستین بار این رکورد توسط ماهواره‌های ایرانی ثبت خواهد شد.

فاضلی با بیان این که ساخت پایگاه ملی پرتاب یکی از برنامه‌های سازمان فضایی ایران است، گفت: در حال حاضر مقدمات ساخت این پایگاه در حال فراهم شدن است و هم اکنون به دنبال تملک اراضی در منطقه‌ی عمومی جنوب شرق کشور جهت ساخت این پایگاه هستیم.

وی همچنین از طراحی و ساخت آزمایشگاه ملی فضایی خبر داد و گفت: در حال حاضر تجهیزات آزمایشی و اندازه‌گیری این آزمایشگاه در حال طراحی اولیه است و به تدریج متناسب با رشد پروژه‌های فضایی کشور شکل واقعی به خود خواهد گرفت.

به گفته‌ی فاضلی آزمایشگاه ملی فضایی در شهرک فضایی ساخته خواهد شد.

رییس سازمان فضایی ایران در پاسخ به سوال ایسنا، درخصوص آخرین وضعیت ساخت شهرک فضایی گفت: در ابتدا قرار بود شهرک فضایی در استان البرز ساخته شود اما در حال حاضر ساخت شهرک فضایی به استان تهران و در منطقه‌ی 22 یا 18 تهران انجام خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر همکاران سازمان فضایی در حال مطالعه برای طراحی و آغاز به کار این پروژه هستند.

فاضلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ماهواره‌ی ناهید گفت: این ماهواره با محوریت سازمان فضایی ایران و همکاری زیرسیستمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال انجام است که امیدواریم اواخر امسال یا اوایل سال آینده تکمیل شود.

وی در خصوص جزییات ماهواره ناهید افزود: این ماهواره دارای یک فناوری جدید در حوزه سلول‌های خورشیدی است که درصددیم با پرتاب این ماهواره در فضا بتوانیم صفحات خورشیدی را با این فناوری جدید در فضا جهت ایجاد مدیریت توان مورد نیاز در ماهواره باز کنیم.

رییس سازمان فضایی تصریح کرد: ماهواره ناهید از کلاس ریز ماهواره‌ها بوده و از لحاظ وزنی مشابه ماهواره‌ی ملی امید است.

به گفته‌ی فاضلی ماهواره ناهید با ماهواره‌بر سفیر یک A به فضا پرتاب خواهد شد.

رییس سازمان فضایی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت ماهواره‌‌ای آت‌ست ساخت دانشمندان فضایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ماهواره‌ی آت‌ست از لحاظ وزنی به گونه‌ای است که چنانچه ماهواره‌بر سیمرغ آماده شود یکی از گزینه‌های پرتاب‌گر این ماهواره خواهد بود.

وی افزود: نمونه مهندسی ماهواره آت‌ست ساخته شده و نمونه‌ فضایی این ماهواره در دست اقدام است.

رییس سازمان فضایی در خصوص ساختار سازمان فضایی در حوزه‌ی ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر تمام پروژه‌ها و فعالیتهای سازمان فضایی ایران با رییس جمهور هماهنگ می‌شود که امیدواریم به تدریج به سمت تبدیل شدن این سازمان در حد معاونت ریاست جمهوری ارتقاء یابد.

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه