کد خبر: ۹۹۲۶

حکیم مهر - مشاور سازماندهی و امور زیر ساخت‌های پژوهشی و فناوری معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، از تایید سهمیه پذیرش 442 دانشجوی دکتری پژوهش محور در 34 دانشگاه و موسسه پژوهشی در سال گذشته خبر داد.

دکتر حمید مهدیان اظهار کرد: سهمیه پذیرش دانشجویان دکتری پژوهش محور بر اساس درخواست دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و با توجه به احراز شرایط دریافت مجوز این دوره‌ها از سوی دفتر نظارت و ارزیابی پژوهش و فناوری، درخواست هر یک از دانشگاه‌ها و مؤسسات بررسی و تایید می‌شود.

وی افزود: تمامی موسسات آموزش عالی اعم از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی باید شرایط و صلاحیت پذیرش آموزش و پژوهش معمول را داشته و مجوز رشته دکتری در زمینه مورد درخواست را از شورای گسترش آموزش عالی دریافت کرده باشند اما درخواست کننده‌هایی که مجوز دوره دکتری آموزشی پژوهشی را ندارند می‌توانند به صورت همزمان نسبت به درخواست مجوز برگزاری دوره دکتری آموزش و پژوهش و پژوهش محور در رشته مور نظر خود را به شورای گسترش ارائه دهند.

مشاور معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در خصوص شرایط دریافت مجوز دوره‌های دکتری پژوهش محور تصریح کرد: یکی از شرایط مهم این است که برای پروژه مورد درخواست که موضوع رساله دکتری دانشجوی دکتری است، پروژه تعریف شده و با کارفرمایی در خارج از موسسه مورد نظر برای انعقاد قرارداد همکاری، اقدام شده باشد؛ چرا که بر اساس آیین‌نامه مصوب، برای برگزاری این دوره‌ها نباید از هزینه دانشگاه استفاده شود.

مهدیان، وجود قرارداد خارج از دانشگاه برای برگزاری دوره‌های دکتری پژوهش محور را یکی از عوامل تقویت کننده ارتباط دانشگاه و صنعت برشمرد و خاطرنشان کرد:‌از آنجا که شرط نخست برای برگزاری دوره‌های دکتری پژوهش محور تعریف یک پروژه و رساله دکتری نیاز محور است دانشگاه‌ها و موسسات می‌توانند قرارداد پروژه‌های خود را با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، شرکتهای دولتی، کارخانه و.... منعقد کنند چرا که برای دریافت مجوز حداقل باید تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای پروژه خود با خارج از دانشگاه به امضاء رسانده باشند.

وی درباره دیگر شرایط دریافت مجوز دوره‌های دکتری پژوهش محور گفت: دانشگاه‌ها و موسسات درخواست کننده باید حداقل سه استاد در رشته و موضوع درخواست شده داشته باشند و علی‌رغم این که در شرایط دریافت دکتری پژوهشی و آموزشی وجود حداقل یک دانشیار ذکر شده است اما برای دریافت مجوز دکتری پژوهش محور اساتید دانشگاه‌های درخواست کننده پروژه در رشته مورد نظر باید حداقل رتبه استادیاری داشته باشند این در حالی است که اساتیدی که قصد دارند راهنمایی پروژه را به عهده گیرد باید طرح‌های پژوهشی تقاضا محور را به تشخیص دفتر نظارت و ارزیابی پژوهش و فناوری در آن زمینه انجام داده باشند.

مشاور معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در خصوص میزان و درخواست سهمیه‌ها و پذیرفته شدگان دوره‌های دکتری پژوهش محور سال 90 به خبرنگار پژوهشی ایسنا گفت: در سال 90 حدود یک هزار درخواست در 66 رشته و 120 گرایش مختلف از سوی دانشگاه‌ها و موسسات کشور دریافت شد که از این میان 442 سهمیه در شورای گسترش آموزش عالی مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و موسسات دریافت کننده مجوز راه‌اندازی دوره‌های دکتری پژوهش محور به مدت یک ترم تحصیلی برای برگزاری این دوره‌ها و پذیرش دانشجو فرصت دارند، تصریح کرد: از آنجا که دانشگاه‌ها و موسسات در اجرای وظایف خود در راستای جذب دانشجویان پذیرش شده دکتری پژوهش محور به وزارت علوم متعهد می‌شوند در صورت عدم برگزاری این دوره‌ها ضمن زیر سوال بردن پژوهشگاه و دانشگاه خود در دوره‌های دیگر نمی‌توانند مجوز دریافت کنند و دفتر نظارت و ارزیابی نیز نسبت به لغو مجوز موسسه مورد نظر اقدام خواهد کرد.

مهدیان با اشاره به این که در راستای برگزاری دوره‌های دکتری پژوهش محور هیچ از داوطلبان و دانشجویان نباید متضرر شوند، خاطرنشان کرد: آغاز دوره‌های دکتری پژوهش محور در سال گذشته از بهمن ماه سال 90 بوده و برای برگزاری این دوره‌ها در سال 91 مکاتبات با سازمان سنجش صورت گرفت و برخی که در دوره‌های گذشته نتوانستند از مجوز خود استفاده کنند، امیدواریم با سهمیه‌های جدید سال 91، از این دوره‌ها بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در دوره گذشته تنها به موسسات و دانشگاه‌های دولتی مجوز برگزاری داده شد اما در دوره جدید درصددیم تا دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مانند دانشگاه‌های غیر انتفاعی و آزاد را نیز به این دوره‌ها وارد کنیم که امیدواریم بر اساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته بتوان در سال جاری تعداد مجوزهای دوره‌های دکتری پژوهش محور را به یکهزار سهمیه افزایش دهیم.

مهدیان با اشاره به این که تمام دانشجویان دکتری پژوهش محور باید از طریق آزمون سراسری دکتری به دانشگاه‌ها وارد شوند، تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها و کارفرماها که هزینه پروژه را تقبل می‌کنند درخواست دارند تا پرسنل مورد نیاز خودشان را به دانشگاه بفرستند چرا که برای آنها نیز توجیه اقتصادی ندارد که هزینه‌های یک دانشجو در طول تحصیل را پرداخت کنند و دانشجو هم هیچ تعهدی برای خدمت در صنعت مورد نظر نداشته باشد. در این راستا در حال حل مشکلات پیش روی صنایع و دانشگاه‌ها هستیم.

مشاور معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در پایان با با اشاره به عدم تقاضای دانشگاه‌‌های بزرگ کشور برای برگزاری دوره‌های دکتری پژوهش محور اظهار امیدواری کرد: دانشگاه‌های بزرگی مانند صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، صنعتی شریف، تهران، شیراز، رازی کرمانشاه و شهید بهشتی در دوره‌های بعدی نسبت به برگزاری دوره‌های دکتری پژوهش محور اقدام کنند.

 

نظر شما
ادامه