کد خبر: ۹۹۵۴

حکیم مهر - رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام مخالفت خود با طرح واگذاری بانک تخصصی کشاورزی به وزارت خانه مربوطه، گفت: هیچ بانک تخصصی نباید از بانک مرکزی منفک شود.

محمود بهمنی با طرح دو فوریتی الحاق بانک کشاورزی به وزارت جهاد در مجلس مخالفت کرد.
وی تصریح کرد: همه بانک‌ها باید تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کنند و هیچ بانک تخصصی نباید از بانک مرکزی جدا شود.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به آنکه، سهامدار بانک‌های تخصصی دولت است، گفت: اگر هر بانک تخصصی بخواهد زیرنظر یک وزارتخانه فعالیت کند، تصمیمات اعمال شده برای آنها متفاوت خواهد بود و این مسئله نتیجه دلخواه برای سیستم بانکی را به همراه نخواهد داشت.
به گفته وی، بانک‌های تخصصی باید مانند بانک‌های تجاری تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کنند و تصمیمات آنها به صورت مشترک توسط بانک مرکزی گرفته شود.
وی عنوان کرد: اگر بانک کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی ملحق شود، در این صورت این امکان وجود دارد که وزارتخانه های دیگر نیز خواستار تفکیک بانک هایی نظیر صنعت و معدن و مسکن باشند.

---------------------------

دبیر کل خانه کشاورزهم در این زمینه  گفت: الحاق بانک های تخصصی به وزارتخانه های مرتبط، طرحی است که در دولت خاتمی نیز پیگیری و اجرا شد اما پس از 3-2 سال مجلس تصمیم گرفت این بانک ها را به زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی بازگرداند.

دکتر عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز با بیان این مطلب اظهار داشت: طرح الحاق بانک های تخصصی به وزارتخانه های مرتبط در دولت اول خاتمی مطرح شده بود.
وی افزود: در آن زمان با این طرح مخالفت بودم اما وزرای صنعت و معدن و مسکن با الحاق بانک های تخصصی به زیر مجموعه وزارتخانه های خود، موافق بودند.
کلانتری درباره دلیل مخالفت خود با طرح انتقال بانک کشاورزی، گفت: با الحاق بانک های تخصصی به وزارتخانه ها، این مجموعه ها مفهوم بانکی خود را از دست داده و به یک صندوق تبدیل می شوند.
وی ادامه داد: دیگر نظارتی بر فعالیت بانک هایی که از وزارت اقتصاد و دارایی جدا می شوند، وجود نخواهد داشت و ممکن است عواقب منفی این رفتار به مراتب بیشتر از اثرات مثبت آن باشد.
دبیر کل خانه کشاورز با اشاره به اینکه طرح الحاق بانک کشاورزی به زیر مجموعه جهاد در دولت اول خاتمی به تصویب نرسید، بیان داشت: پس از ادغام وزارتخانه ها در دولت دوم خاتمی، دوباره بحث واگذاری بانک های تخصصی به وزارتخانه های مختلف مطرح شد.
وی اضافه کرد: در این مقطع، حجتی وزیر وقت جهاد کشاورزی با این انتقال موافقت کرد و در نتیجه بانک کشاورزی به این وزارتخانه پیوست.
وزیر سابق کشاورزی اذعان داشت: خوشبختانه پس از 3-2 سال از فعالیت بانک های تخصصی در زیر مجموعه وزارتخانه ها نگذشته بود که مجلس متوجه شد در تصمیم گیری برای این ادغام ها دچار اشتباه شده و مجددا بانک ها را به زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی باز گرداند.
وی خاطر نشان ساخت: کارهای بسیار مهمتری نسبت به ادغام بانک کشاورزی با وزارتخانه متولی تولید وجود دارد، نمی دانم به چه دلیل این بحث در مجلس پیگیری می شود.
دبیر کل خانه کشاورزی عملکرد بانک کشاورزی در سال های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر بانک کشاورزی به وزارت جهاد منتقل شود، نه تنها تبدیل به صندوق خواهد شد بلکه در گردش مالی و افزایش سرمایه دچار اشکال شده و ارتباط آن با وزارت اقتصاد و دارایی قطع خواهد شد.
وی تاکید کرد: ضررهای این ادغام به مراتب بیشتر از منافع آن است.
کلانتری به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد: عملکرد 2.5 ساله بانک کشاورزی در مقطعی که به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی فعال بوده را با استفاده از کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس بررسی کنند و سپس به طرح دو فوریتی مطرح شده در مجلس رای دهند.
وی در پاسخ با اینکه آیا بانک کشاورزی در مقطعی که زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بود، زیان ده بوده یا خیر، اظهار داشت: بانک کشاورزی تقریبا همواره زیان ده است و دولت به آن کمک می کند.
وزیر سابق کشاورزی ادامه داد: بهتر است یک فرصت شش ماهه برای تصمیم گیری درباره انتقال بانک کشاورزی به زیر مجموعه جهاد در نظر گرفته شود تا به دقت عملکرد 2.5 ساله بانک در تجربه قبلی انتقال، بررسی شود.
وی افزود: اگر عملکرد 2.5 ساله بانک کشاورزی در آن مقطع مثبت بود، نمایندگان به انتقال مجدد آن رای دهند و اگر منفی بود که دیگر نیازی به این انتقال نیست.
کلانتری گفت: به نظر من تصویب طرح انتقال بانک کشاورزی با شتابزدگی پیگیری می شود، شاید برخی نمایندگان از وضعیت بخش کشاورزی گله داشته و برای بهبود وضعیت به دنبال اجرای چنین طرحی هستند.
وی اضافه کرد: آنها فکر می کنند با این کار می توانند به پیشرفت کشاورزی کمک کنند اما رشد در بخش کشاورزی به این مفهوم نیست که حتما بانک کشاورزی از زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی جدا شود.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه