کد خبر: ۹۹۵۸

حکیم مهر - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: با اجرای طرح خود اتکایی گوشت قرمز طی چهار سال، 75هزار تن به ظرفیت تولید استان تهران اضافه می‌شود.
سید‌محمد موسوی در نشستی خبری با اعلام این خبر اظهار داشت: نیاز استان تهران به گوشت قرمز سالانه 150 هزار تن است که در حال حاضر 50 درصد آن در خود استان تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: با اجرای طرح خوداتکایی گوشت قرمز تا پایان سال نود و چهار 75هزار تن به تولید گوشت قرمز استان تهران اضافه خواهد شد.

وی در تشریح جزئیات این طرح اظهار داشت: با اجرای این طرح 700 هزار رأس به تعداد دام‌های کنونی استان اضافه شده و در مجموع به یک میلیون و 760 هزار راس خواهد رسید.

وی همچنین اضافه کرد: در این طرح قصد داریم واحدهای نیمه فعال و غیرفعال را صد در صد فعال کنیم و به دنبال ایجاد دامداری‌های جدید نیستم.

موسوی گفت: درحال حاضر 63 درصد دامداری‌های فعال این استان با ظرفیت 75 الی 80 درصد فعالیت می‌کند همچنین 7 درصد دامداری‌ها نیمه فعال و 33 درصد غیرفعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین تصریح کرد: امسال در سال اول اجرای طرح خود اتکایی تولید گوشت قرمز هزار واحد پروار‌بندی نیمه فعال و غیرفعال استان، فعال می‌شود و صد هزار رأس به ظرفیت کنونی اضافه خواهد شد.

* اجرای طرح ساماندهی واسطه‌ها در استان تهران

موسوی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد از آذر 89 تا اسفند 90، 23 درصد به قیمت گوشت قرمز اضافه شده که تنها 2.3 درصد آن مربوط به تولید‌کننده است، گفت: در سیستم بازار حاضر حداقل قیمت برای تولید‌کننده پرداخت می‌شود و مصرف‌کننده هم حداکثر قیمت را می‌پردازد.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل و ساماندهی واسطه‌ها اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی را با همدیگر لینک کردیم و تفاهم‌نامه‌ایی بین آنها مبادله شد.

موسوی گفت: براساس این تفاهم‌نامه گوشت گاو زنده 40 درصد قیمت روز یک کیلوگرم آن در بازار و همچنین گوسفند زنده 45 درصد قیمت یک کیلوگرم لاشه آن در بازار خریداری خواهد شد.

*راه‌اندازی صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی در تمام شهرستان‌‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین از اجرای طرح راه‌اندازی صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی در تمام شهرستان‌های استان‌ها خبر داد و گفت: سال گذشته صندوق حمایت از بخش کشاورزی استانی با 117 عضو تعاونی اتحادیه و غیره توانست تا 50 میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان ارائه کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح اجرای صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی در همه شهرستان‌ها را در دستور کار قرار داریم.

موسوی نقش صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی را به دلیل اینکه توسط خود کشاورزان مدیریت می‌شوند مهم دانست و گفت: ا256 میلیارد تومان تسهیلات با سود 7 درصد برای پشتیبانی از ایجاد واحدهای تولیدی جدید و اشتغال‌زا در راستای طرح توسعه کشاورزی هم در اختیار داریم که با عاملیت بانک کشاورزی پرداخت می‌شود.

*دلیل گرانی مرغ: تولید کافی است، ذخیره‌سازی نامناسب است

این مقام مسئول با ارائه آمار‌های تولید مرغ از رشد 7 درصدی تولید در کشور و همچنین 9.4 درصدی در تهران خبر داد و دلیل اصلی گرانی اخیر مرغ را به عدم اجرای ذخیره‌سازی مرتبط دانست.

وی همچنین گفت: در زمینه تولید علوفه نیز تا 85 درصد در داخل تولید می‌شود و نیازهای مقطعی به دلیل عدم مدیریت توزیع و ذخیره‌سازی نامناسب است.

 

نظر شما
ادامه