کد خبر: ۹۹۸۶
حکیم مهر - رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از کاهش شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR)در جمعیت دام سبک استان کرمان خبر داد .
دکتر صدیقه کاظمی نیا در این خصوص گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) بیماری مهلک بسرعت منتشرشونده‌ای است.
وی افزود: از مشخصه آن شروع ناگهانی علائم افسردگی تب، ترشحات چشم وبینی زخم در دهان، تنفس نامنظم وسرفه، اسهال بدبو که در نهایت به مرگ ختم می شود .
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص وضعیت بیماری از ابتدای سالجاری گفت: طی این مدت  5 کانون بیماری طاعون نشخوار کنندگان از شهرستانهای بم ، رابر ، بافت ، بردسیر و کوهبنان گزارش شده است.
این مسئول دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه فقط 22 راس دام از مجموع دامهای درگیر به بیماری طاعون نشخوارکنندگان تلف شده اند افزود: در این 5 کانون  117 راس دام مبتلا به بیماری شناسایی شد.
کاظمی نیا تعداد کانونهای این بیماری، طی مدت زمان مشابه در سال گذشته را 10 کانون اعلام نمود و بیان داشت :  در مقایسه با سال گذشته تعداد کانونها 50 درصد کاهش داشته است.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان  تاکید کرد: با بررسی روند وقوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) طی سالهای گذشته، به نظر می رسد در استان کرمان بیشترین شیوع این بیماری در تیر ماه هر سال می باشد.
وی  افزود: خوشبختانه در سال جاری میزان ابتلا به این بیماری طی تیرماه نیز کاهش چشمگیری داشته است.
وی در پایان به دامداران هشدار داد : با توجه به اینکه استان کرمان در مسیر تردد دامهای قاچاق و غیرمجاز می باشد، احتمال افزایش کانونهای بیماری همیشه وجود دارد، لذا دامداران در صورت مشاهده علائم این بیماری سریعاً مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان خود برسانند.
نظر شما
ادامه