کد خبر: ۱۳۶۵۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه، تربت حیدریه، مه‌ولات، گناباد، آمل و یزد

 

 

کسب رتبه دوم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه

 

با توجه به اینکه هر سال از سوی دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری کرمانشاه به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف دستگاه های دولتی از نگاه مراجعان و هم چنین برنامه ریزی لازم جهت بهبود مستمر خدمت رسانی ، نظرسنجی بعمل می آید .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در سال 1391 در سنجش بعمل آمده از سوی دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری کرمانشاه از مراجعان ، این اداره کل موفق به کسب رتبه دوم در شاخص رضایت مندی (CSM) در بین دستگاه هایی که وجه غالب وظایف آنها ارایه خدمات مستقیم به مردم است ، گردید .

یادآور می شود هلال احمر با میانگین 0548/83 در رده اول استان و دامپزشکی با میانگین 7163/79 موفق به کسب رتبه دوم گردید.

------------------------------------

 

بیش از133 مورد بازدید طی هفته اول طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان 


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه طی هفته اول اجرای طرح تشدیدکنترل و نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان بیش از 133 مورد نظارت و بازرسی توسط اکیپهای ثابت و سیار شبکه از مراکز تولید ، توزیع، نگهداری و عرضه مواد غذایی با منشاء پروتئین حیوانی صورت گرفته است.

دکتر رفیعی پوررئیس شبکه گفت : با اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان از تمامی واحد های عرضه فراورده های خام دامی شامل رستورانها، آشپزخانه ها، غذای آماده، کبابیها، قصابیها، سوپر مارکتها، مراکز جمع آوری شیر خام، سردخانه ها و فروشگاهها در دو نوبت صبح وبعدازظهر توسط اکیپهای ثابت و سیار دامپزشکی بازدید و بازرسی در حال انجام می باشد.

در هفته اول نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان کارشناسان شبکه موفق به توقیف و ضبط  بیش از 80 کیلو گرم انواع فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف انسانی شدند.

 

----------------------------

 

توزیع50 لیترسم رایگان جهت مدد جویان کمیته امداد مه ولات


همزمان باماه مبارک  رمضان و در راستای تفاهم نامه همکاری سازمان دامپزشکی و کمیته امداد امام خمینی (ره)مقدار 50لیتر سم رایگان جهت سمپاشی اماکن دامی و سمپاشی بدن دام بین دامداران تحت پوشش این نهاد توزیع شد.

رئیس شبکه دامپزشکی مه ولات گفت: با یکی از تعهدات این تفاهم نامه اطلاع رسانی مستمر در خصوص بیماری های دامی ودرصورت تامین اعتبار نهاده های رایگان  می باشد که با توزیع این مقدار سم در جهت مقابله با کنه های ناقل بیماری های دام(بابزیوز)و کنه های ناقل بیماریهای مشترک بین انسان ودام (تب کریمه کنگو)میتوان در جهت مبارزه باانگلهای خارجی بدن و جایگاه دام در نهایت سلامت دام ودامدار اقدامات موثری برداشت.

لازم به ذکر است ارزش ریالی این سموم بالغ بر12میلیون و پانصد هزار ریال می باشد.

 

---------------------------

 

درسالجاری هیچگونه کانون بیماری آبله گوسفند وبز در گناباد مشاهده نشده است


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد با بیان این خبرگفت: در سه ماهه اول سالجاری میزان واکسیناسیون آبله گوسفند 73 وآبله بز83 پیش بینی سالیانه می باشد .
دکترعلیرضا قدرتی افزود : با توجه به اینکه بیماری آبله ویروسی بوده و برای هر گونه دامی نوع آن فرق می کند و بیماری در صورت بروز دردام حساس واگیری شدید دارد و در دام سن پایین باعث تلفات نیز می شود . بیماری چون درمان ندارد بهترین راه پیشگیری واکسیناسیون دام می باشد دامپزشکی نیز همچون سالهای گذشته نسبت به واکسیناسیون رایگان در سطح دامداریهای شهرستان از ابتدای سال اقدام نموده و هنوز نیز این طرح در حال اجراء می باشد.
دکتر قدرتی در پایان گفت : در طول سه ماهه اول سال جاری  تعداد 77060راس گوسفند و 25910راس بز بر علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

----------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران از کشتار 26 راس گاو مبتلا به سل در شهرستان آمل خبر داد


بازرسین بهداشتی دامپزشکی پس از شناسایی یک داحد دامی در شهرستان آمل و انجام تست های تشخیصی دام های مبتلا به سل را کشتار نمودند .
دکتر مجید مختاری با اعلام اینکه 26 راس گاو مبتلا به سل در شهرستان آمل به کشتارگاه اعزام شدند افزود بازرسین بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان آمل پس از مشاهده یک راس گاو با علائم و ضایعات گسترده سل گاوی(غیرتوبرکولینه سلی) و ضبط عمومی آن نسبت به انتقال دام آلوده به کوره لاشه سوز کشتارگاه آمل مبادرت نمودند . مدیر کل دامپزشکی استان مازندران خاطر نشان ساختند که پس از اطلاع رسانی به شبکه دامپزشکی شهرستان آمل دکتر دامپزشک مسئول سل و بروسلوز شبکه اقدام به تست دامداری منشا واقع در یکی از روستاهای این شهرستان نمود و تعداد 44 راس دام موجود در دامداری  مورد آزمایش توبرکولین قرار گرفتند که متاسفانه تعداد 26 راس مبتلا به سل گاوی تشخیص داده شد . مختاری افزود در پی اعلام نتیجه و مثبت بودن تست توبر کولین بلافاصله با جلب همکاری دامدار کلیه دام ها به کشتارگاه اعزام و با نظارت ناظرین بهداشتی، کشتار و از چرخه مصرف انسانی خارج گردید. مدیر کل دامپزشکی استان در پایان تصریح نمود از آنجائیکه بیماری سل یکی از مهمترین و خطرناکترین بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب میگردد بازرسین بهداشتی دامپزشکی استان از دامداریهای صنعتی با انجام تست توبرکولین نسبت به شناسایی و حذف دام های راکتور اقدام می نمایند وی افزود این اقدام اداره کل دامپزشکی استان مازندران ، در راستای کنترل و پیشگیری از بروز و شیوع بیماریهای زئونوز انجام میگیرد . مدیر کل دامپزشکی استان مازندران تاکید کرد که تنها مشکلی در اجرای این اقدام بهداشتی قرار دارد عدم وجود اعتبار لازم در پرداخت غرامت به صاحبان دام می باشد . وی نحوه پرداخت غرامت را اینگونه توصیف نمود که افرادی تحت عنوان مقومین با حضور صاحبان دام نسبت به تعیین خسارت دام مبتلا به سل اقدام نموده و اداره کل دامپزشکی استان مازندران نیز موظف به پرداخت خسارات تعیین شده میگردد که در اکثر مواقع عدم پرداخت بموقع این خسارات منجر به عدم همکاری دامداران با مامورین دامپزشکی در حذف دام مبتلا میگردد که انتظار میرود با در نظر گرفتن و تخصیص اعتبار لازم و بموقع ، دامپزشکی را در امر کنترل و پیشگیری از بروز و شیوع اینگونه بیماریها یاری نمایند .

------------------------------

 

کارشناس نظارت بر فراورده های خام دامی شهرستان یزد اعلام کرد:
عرضه فراورده های خام دامی مستلزم داشتن برچسب معتبر بهداشتی دامپزشکی


کارشناس نظارت بر فراورده های خام دامی شهرستان یزد گفت: خرید فراورده های خام دامی باید با توجه به بسته بندی مناسب و دارای برچسب بهداشتی دامپزشکی حاوی اطلاعات منشاء تولید، نحوه نگهداری، تاریخ تولید، انقضاء و... باشد.
کارشناس نظارت بر فراورده های خام دامی شهرستان یزد گفت: خرید فراورده های خام دامی باید با توجه به بسته بندی مناسب و دارای برچسب بهداشتی دامپزشکی حاوی اطلاعات منشاء تولید، نحوه نگهداری، تاریخ تولید، انقضاء و... باشد.
دکترسید علی محمد موسوی اذعان داشت: در راستای اجرای همین اصل و طی بازرسی انجام شده در شهرستان یزد مقدار 850 کیلو گرم فیله و ران مرغ به صورت فله (بدون بسته بندی) که مشکوک به آلودگی بود پس از نمونه گیری و ارسال به آزمایشگاه به دلیل غیر قابل مصرف بودن ضمن اخذ حکم مراجع قضایی معدوم گردید.
وی در ادامه داد گفت: ضمناٌ قطعه بندی و فراوری فراورده های خام دامی به نحوی که امکان دسترسی به اطلاعات روی برچسب وجود نداشته باشد و یا مورد تأیید دامپزشکی نباشد غیر قانونی است.

 

نظر شما
ادامه