کد خبر: ۱۳۷۰۹
حکیم مهر - محدودیت‌های اعتباری مانع بزرگی است که اجازه نمی‌دهد کل گاوداری‌ها و دام‌های موجود در کشور تحت پایش منظم آزمایش‌های مربوط به سل، تب مالت و... توسط دامپزشکی قرار گیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: سه نوع سل انسانی، گاوی و مرغی در کشور وجود دارد که سازمان دامپزشکی کشور در راستای ریشه‌کنی آن به‌طور منظم تعدادی از گاوداری‌های هدف را تحت پوشش قرار داده است.

دکتر محسن مشکات افزود: به‌دلیل محدودیت منابع اعتباری از هشت میلیون رأس گاو موجود در کشور سه میلیون و 100 هزار رأس به‌صورت منظم تحت پوشش آزمایش‌های مروبط به سل قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان واحدهای گاوداری صنعتی و مناطق متراکم را جزء جامعه هدف خود قرار داده است و تمامی عملیات مربوطه را به‌صورت دوره‌ای تکرار می‌کند.

مشکات ادامه داد: دامداری‌های تحت پوشش پس از انجام تست‌های مربوطه توسط سازمان دامپزشکی پلاک‌گذاری شده و دام‌های مسئول پس از شناسایی به کشتارگاه هدایت می‌شوند و غرامت مربوطه نیز به گاودار پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: میزان سل موجود در گاوداری‌ها در حال حاضر زیر یک‌دهم درصد است.

سازمان دامپزشکی مسئول قرنطینه دو فیل وارداتی سریلانکایی

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در کشتارگاه‌های صنعتی وجود یک دام مسلول می‌تواند منجر به نابودی کل سرمایه دامدار شود؛ به همین دلیل این سازمان کشتارگاه‌های بزرگ را تحت پایش مداوم دارد، اما وجود دو یا چند گاو در منزل کشاورزان و دامداران و یا دامداری‌های کوچک را نمی‌توان بدین ترتیب به‌دلیل کمبود اعتبار پایش مداوم کرد.

مشکات درباره گاوداری 30 رأسی در روستای شهن کلایه شهرستان آمل که دام‌های آن مسلول گزارش شده‌اند نیز تأکید کرد: پس از بررسی این سازمان، نتایج نهایی منتشر خواهد شد.

وی از انجام آزمایش‌هایی برای خروج از قرنطینه دو فیل سریلانکایی خبر داد و اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور حدود دو ماه است که دو فیلی که از کشور سریلانکا به ایران آورده شده و در قرنطینه باغ وحش تهران نگهداری می‌شود را تحت پایش و آزمایش‌های مختلف دارد.

مشکات همچنین گفت: در حال حاضر دو جاندار موجود در قرنطینه از لحاظ ظاهر سالم هستند و مشکلی در آنها نیست.

وی در پایان افزود: نمونه‌گیری‌های انجام‌شده تاکنون نیز از بیماری‌های خاصی حکایت نمی‌کند، اما سازمان دامپزشکی کشور نیاز به آزمایش‌های تشخیصی دیگری دارد.

 

نظر شما
ادامه