کد خبر: ۱۳۷۱۲
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر - رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران با انتقاد از افزایش فروش فله‌ای شیر در سطح کشور گفت: سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی با حمایت فله‌فروشی شیر 30 سال تلاش برای جلوگیری از این کار را به باد دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، اسماعیل خاتمی مقدم افزود: تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 40 درصد از تولیدات صنایع لبنی کشور به صورت ارزان‌قیمت در اختیار خانوارها قرار می‌گرفت اما با حذف یارانه‌ها در مصرف لبنیات مردم خلا ایجاد شد و دولت هم نتوانست این خلاء را با ارائه مشوق‌های به مردم یا صنعت لبنیات پر کند.

وی افزود: از سوی دیگر صنعت لبنیات هم با افزایش شدید هزینه‌های تولید مواجه و مجبور شد در چند نوبت قیمت محصولات خود را افزایش دهد. در چنین شرایطی زمینه برای گرایش مردم به خرید فله‌ای شیر فراهم شد.

وی توضیح داد: فروش فله‌ای شیرخام در ظاهر هم به سود دامدار و هم به سود مصرف کننده است. چرا که از یک سو دامدار شیرخام خود را با قیمت بیشتری نسبت به قیمتی که به کارخانه‌های لبنی فروخته می‌شود، به مردم می‌فروشد و از سوی دیگر مردم هم شیرخام موردنیاز خود را با قیمت کمتری نسبت به قیمتی که از کارخانه می‌خرند، خریداری می‌کنند. در این بین تنها موضوعی که به آن توجهی نمی‌شود بهداشت و سلامت شیر فله‌ای است.

رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران گفت: متاسفانه دولت هم که توانایی حمایت از دامدار را ندارد از فروش فله‌ای شیرخام حمایت می‌کند تا با این کار از خود رفع مسئولیت کند. غافل از اینکه تشویق به فروش فله‌ای شیر در نهایت به گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام منجر می‌شود.

خاتمی مقدم با اشاره به تلاش‌های انجام شده طی 30 سال گذشته برای جلوگیری از فروش فله‌ای شیر در کشور اظهار کرد: متاسفانه با تصمیم‌های اخیر سازمان دامپزشکی و وزارت کشاورزی تمام این تلاش‌ها از بین رفت و فله‌فروشی شیر دوباره مانند قارچ در سراسر کشور شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی اعلام کرد که فروش فله‌ای شیر به صورت طرحی پایلوت در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود که این کار با فشار اتحادیه دامداران عملیاتی شد و قبح فروش فله‌ای شیر از بین رفت. در این بین علوم پزشکی با فروش فله‌ای شیر مخالفت کرد اما وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی پوپولیستی از این کار حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه موافقان فروش فله‌ای شیر استدلال می‌کنند که این کار در اروپا و آمریکا هم انجام می‌شود، عنوان کرد: خیلی کارهای دیگر هم در اروپا و آمریکا انجام می‌شود، آیا ما آن کارها را انجام می‌دهیم؟ در اروپا و آمریکا در یک ساختار مشخص و نظام‌مند آن هم به میزان مشخص شیر فله‌ای فروخته می‌شود که روی آن نیز نظارت‌هایی وجود دارد اما متاسفانه در ایران شیر فله‌ای بدون هیچگونه شناسنامه و حساب و کتابی فروخته می‌شود. برخی می‌خواهند ادای راه رفتن خارجی‌ها را دربیاورند، غافل از اینکه راه رفتن خودشان هم یادشان رفته است!

خاتمی مقدم با بیان اینکه هم‌اکنون فله‌فروشی شیرخام در بسیاری از استان‌های کشور شیوع پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و دام وجود دارد و توزیع شیر به صورت فله‌ای شیوع این بیماری‌ها را تشدید می‌کند چرا که هیچ نظارتی روی فرایند تولید شیرخام و فروش فله‌ای آن وجود ندارد.

رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران گفت: متاسفانه از یک سو خانواده‌های فرودست به خاطر بحث ارزانی از خرید شیر فله‌ای استقبال کرده‌اند و از سوی دیگر خانواده‌های ثروتمند هم به بهانه ارگانیک و طبیعی بودن از خرید این محصول استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه فقط یک درصد از دامداری‌های سنتی و شیرخام تولیدی در آن مورد بازرسی سازمان دامپزشکی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه کنترل بیماری سل بیشترین موفقیت را داشته است. اما با اقدام اخیر وزارت جهاد کشاورزی در زمینه حمایت از فروش فله‌ای شیر این موفقیت کشور خدشه‌دار خواهد شد.

رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران توضیح داد: با پیگیری‌های انجام شده اخیرا گله 30 راسی مبتلا به سل در روستای شهنه کلای شهرستان آمل توسط کارشناسان نظارت دامپزشکی این شهرستان شناسایی شد. این در حالی است که تاکنون تعداد 26 راس (29 راس به گفتۀ دامدار) از این گله با کمک نیروی انتظامی ضبط و اقدام به معدوم‌سازی شد. تاسف بار آنجاست که بخش عمده شیر تولیدی این دامداری به صورت خام به متقاضیان در دامداری عرضه می‌شد و مابقی شیر تولیدی هم توسط یکی از واسطه‌های محلی خریداری و در دیگر نقاط روستایی به متقاضیان به فروش می‌رسید!

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
0
وقتی ............ شرایط تولید و صادارت دام ما بجایی رسیده که بزرگترین وارد کننده گوشت و دام زنده دنیا شده ایم ......چه انتظاری دارید- کارشناس سازمان
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
0
تا انجا که معلوم شده دغدغه اقای دکتر خاتمی که از مدیران شرکتهای لبنی هستند زمانی زیاد شده که متوجه شدند دامداریهای صنعتی قصد دارند شیر خام رو به مردم مستقیم عرضه کنند.تا انجا که همه می دانند دامداریهای صنعتی بخصوص دامداریهای بنیاد مستضعفان ضمن دارا بودن مسئول فنی، ازمایشگاه بهترین و با کیفیت ترین شیر رو تولید میکنند که بسیاری از کارخانجات طالب ان هستند.ترس کارخانجات لبنی نه از عرضه شیر فله هست که توسط خواربار فروشان عرضه میشود ، ترس انها عرضه شیر صنعتی سالمی هست که می تواند بازار چند تنی شیر پاستوریزه! رو با خطر مواجه کند همین طور قیمت تمام شده مواد خام کارخانجات را. تو رو خدا انصاف داشته باشید.تعطیلی مرکز جمع اوری شیری که عرضه کننده شیر خام سالم بود الان مساوی شده با عرضه قاچاقی غیر بهداشتی و سر خیابانی شیر خام.مسئول فنی
انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران
|
-
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
0
0
لطفا برای بررسی فرایند فله فروشی شیر خام و مواضع اعضای انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران و تحلیل ارائه شده توسط همکارمان با نام مستعار <<کارشناس سازمان>> به لینک زیر مراجعه کنید:
http://qcm-mazand.com/modules/newbb/viewtopic.php?start=0&topic_id=22456&viewmode=flat&order=ASC&type=&mode=0
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
0
0
به نظر آنهایی که موافق مصرف محصولات محلی هستند آن را محصول Fresh قلمداد مي کنند که رویکرد تغذیه سالم در دنیا نیز به این سمت است. باید یاد اور شویم بین این دو اختلاف زیادی است و باید بین محصولی که از ماده اولیه تا تولید فرآورده تحت نظارت است و با محصولاتی که در فروشگاهها به اسم لبنیات سنتی توزیع می شوند تمیز قائل شد. اینکه محصولات صنعتی را به دلیل افزودنی و ... مردود بدانیم هم کار درستی و علمي نیست و تنها ناشی از ذهنیت نادرستی است که در جامعه وجود دارد. می دانیم که مصرف لبنیات در جیره غذایی انسان تا چه حد در سلامت انسان مفید است و تنها با تولید انبوه و صنعتي است که شما مي توانيد به مقدار کافی، و تنوع لازم غذا را در دسترس بشر قرار دهيد.
در کشورهای پیشرفته هم کارگاههای لبنی زیادی وجود دارد که اغلب خانوادگی بوده و نسل به نسل دانش لبنی اشان را به ارث برده اند ولی کارکنان این کارگاهها از دانش مناسب برخوردار بوده و تحت نظارت سازمانهایی فعالیت می کنند و البته به صورت یک شبه تأسیس نمي شوند.
نباید تولید کارگاهی را به حال خود رها کرد و یا به بدبینی بمباران کرد. بلکه باید روند تأسیس و نظارت بر آن را مدیریت کرد. این خود مي توند یک فرصت باشد. اطلاعات کافي در این باره ندارم مثلاً شاید اجبار به داشتن مسئول فني مناسب باشد که گسترش بازار کار غذایی و فرصت معرفي نیروهاي خبره به صنعت را در پی دارد. البته اگر با توجه به سوابق سازمان از این فرصت به نفع دامپزشکان بهره نگیرد.
http://qcm-mazand.com/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=22976&forum=39&post_id=32265#forumpost32265
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
0
0
در صورت حاصل شدن بیماری در نتیجه مصرف لبنیات صنعتی از نظر حقوقی این قابل پیگیری و رسیدن به نتیجه می باشد در حالی که در مصرف لبنیات سنتی این قابل پیگیری نیست
http://qcm-mazand.com/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=22976&forum=39&post_id=32265#forumpost32265
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
0
0
یکی از شایع ترین مشکلات میکروبی لبنیات سنتی دچار شدن به بیماری تب مالت می باشد
ali
|
-
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
0
0
آقای کارشناس سازمان -
چرا صورت مسئله را پاک میکنید ؟ حداقل 70درصد شیر تولیدی مازندران ، گیلان ، گلستان ، آذر بایجان ، زنجان ، اردبیل ، ... سنتی هست و شما طبق ادعای خود کارشناسان مسئول و موظف سازمان دامپزشکی ، بعلت کمبود نیرو ، بودجه و دیگر امکانات لازم نمیتوانید دامداریهای سنتی را کنترل کنید!!
مراکز جمع آوری شیر که محل تقلبات و بازسازی شیرهای مرجوعی شده و شما ها نظارتتون روی کاغذ شده !!
محصولات فراوری برخی صنایع لبنی اگر مشکلی دارد به نظارت موسسۀ استاندارد و علوم پزشکی برمیگردد که دارای ضعف و چشم پوشیهای بیش از حد است !!
هنوز آزمایشگاهی در استان پیدا نشده که دامدار بدبخت موضوع بحٍث را تست توبرکولین نمایند !!!
این انجمن در دفاع از حقوق مصرف کننده اقدام به اطلاع رسانی عمومی در منطقه نمود درحالیکه دامپزشکی قصد اعلام و اقدامات قرنطینه ای در منطقه را نداشت البته تاکنون هم تنها اقدام حذف دامهای مبتلا بود!!
تاسف اینکه کارشاسان شما به بهورز منطقه بیماری تب سه روزه اعلام کردند نه سل !!!
شما مسئول عواقب بهداشتی و ضعف نظارتی آن هستید و انصاف داشته باشید و اعتراف بکنید

ali
|
-
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
0
0
راستی آقای کارشناس سازمان -
میشه لطف بفرمایید شرایط فروش شیرخام در دیگر کشورها چجوریه ؟ نظارت دامپزشکی ، ارزیابی دوره ای، چند درصد دامداریهای آن کشور ، برخورد قانون با دستگاهها نظارتی ، تولید کننده ، توزیع کننده متخلف چیه؟ حقوق مصرف کننده چجوری دفاع خواهد شد ؟
شاخصهای بهداشتی دامداریهای آنها چیه و دامداریها و مراکز جمع آوری شیر ما در چه سطحی هستند ؟چه سازمانی باید مجوز فروش شیرخام فله یک دامداری باید صادر کند ؟هر کی صبح از خواب بلند شد میتونه در این کشور شیرخام و دیگر محصولات لبنی سنتی lمحلی غیرپاستوریزه بفروشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تورج آذربایجان شرقی
|
-
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
0
صددرصد این آقای خاتمی یا صاحب کارخانه لبنی هست یا از صاحبان کارخانه های لبنی سودی بهش می رسه که اینطوری غیر کارشناسانه وتنوری داره نظر می ده . بیشترین تقلب وموارد غیر بهداشتی در مسیر واسطه های جمع آوری شیر تا کارخانه های لبنی صورت می گیرد .مردم خود آگاه هستند سیری که از یک مغازه دار محلی می خرند اگه بوی نامربوط یا رنگ بدی داشته باشه پسند نمی کنند یعنی هرشیری که در بازار طالب نداره
نظر شما
ادامه