کد خبر: ۱۹۲۷۰

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان، دکتر محمد سعیدی اظهار کرد: با توجه به بروز چند کانون بیماری تب‌‌برفکی در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی از جمله مشهد، نیشابور، تربت جام، کلات و سرخس، خطر شیوع این بیماری در بین دام‌های استان سمنان نیز وجود دارد.

وی از دامداران استان سمنان خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی مصون نگه دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: در حال حاضر نقل و انتقال بدون مجوز هر نوع دام شامل گاو، گوسفند، بز و شتر در داخل و خارج استان خراسان رضوی ممنوع است.

دکتر سعیدی گفت: قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی، عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین از جمله علائم تب برفکی است که در نهایت مرگ و میر و تلفات دام‌ها را در پی دارد.

وی همچنین با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیرمجاز دام از دامداران خواست تا با معرفی افراد خاطی که توجهی به شرایط امنیت زیستی و بهداشت ندارند و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می‌کنند، با ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه همکاری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از دامداران خواست در صورت مشاهده هر گونه علائم بالینی و مخاطی واگیر در دام‌ها، مراتب را به ادارات دامپزشکی محل اقامت خود اطلاع دهند و یا با سامانه 1512 تماس بگیرند.

 

نظر شما
ادامه