کد خبر: ۱۹۴۹۱

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان از"کنه واروا" به عنوان بلای جان زنبورهای عسل این استان یاد کرد و گفت: این آفت، جمعیت زنبورهای عسل در این استان را با مخاطره روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سمنان، دکتر محمد سعیدی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: بروز خشکسالی‌های پیاپی، وضعیت بحرانی مراتع استان از حیث فقر گل و گیاه در سال جاری و فرصت طلبی انگل خارجی زنبورعسل (کنه واروا) و همچنین بی توجهی زنبورداران در بحث پیشگیری، باعث شده درصد قابل توجهی از کلونی‌های زنبور عسل استان به انگل "کنه واروا" آلوده شوند.

وی با بیان اینکه کنه واروا می تواند اقتصاد زنبورداران را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: این انگل می تواند منجر به تلفات در جمعیت بالغین و نوزادان زنبور عسل و کاهش جمعیت کلونی و کاهش تولیدعسل و موم شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: همچنین با توجه به اهمیت نقش زنبور در گردافشانی و باروری گیاهان، این مهم تاثیر منفی احتمالی بر تولیدات گیاهی نیز خواهد داشت.

دکتر سعیدی در ادامه از زنبورداران استان خواست برای حفظ سرمایه خود با حساسیت کامل نسبت به کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های زنبورعسل به ویژه کنه واروا برخورد و زیر نظر دامپزشک برای زنبورهای خود برنامه ریزی کنند.

وی از تدوین طرح کنترل و مبارزه با "کنه واروا" در کلونی‌های زنبور عسل استان در دامپزشکی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این برنامه که از سوی اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای سال های 93-94 تدوین و با هماهنگی معاونت برنامه ریزی استانداری سمنان در برخی نقاط انجام شده، در صورت تامین اعتبارات لازم، در سراسر استان اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان از زنبورداران این استان خواست برای حفظ سرمایه خود هر چه زودتر زیر نظر دامپزشک زنبورستان برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری برنامه ریزی کنند.

 

 

برچسب ها: کنه واروا،
نظر شما
ادامه