کد خبر: ۲۲۰۶۵

آذربایجان واردات گوشت و فروارده های مرغداری ایران را تحریم کرد!

جمهوری آذربایجان از 22 ژوئن (1 تیر) هرگونه واردات گوشت و فرآورده های طیور ایران را ممنوع اعلام کرد.

Yolchu Khanvali، نمایندۀ مرکز دامپزشکی در وزارت کشاورزی آذربایجان، ضمن ابراز نگرانی از تهدید سلامت عمومی اذعان کرد: به دلیل شیوع انفولانزای طیور، واردات مرغ و تخم مرغ از استان مازندران ممنوع می باشد.

این ممنوعیت به دنبال گزارشی مبنی بر شیوع آنفولانزای طیور در تاریخ 19 ژوئن (29 خرداد) در میان دستۀ طیور 25 قطعه ای در آمل صورت گرفت. 7 پرنده از بین رفتند و سایر طیور این دسته نیز به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر، معدوم شدند.

ویروس آنفولانزای H5N1 از دسامبر 2003 میلادی منجر به مرگ و میر گستردۀ طیور اهلی و وحشی در آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا شد.

Yolchu Khanvali تأکید کرد البته این ممنوعیت موقت می باشد و طبق اطلاعات موجود دیگر هیچگونه گزارشی مبنی بر شیوع گسترده تر این بیماری در میان طیور از ایران نبوده و شرایط کاملاً تحت کنترل می باشد.

صنعت مرغداری آذربایجان در اواخر دهۀ 90 میلادی، به دنبال مدرن و خصوصی شدن فارم ها توسعه و گسترش یافت. کارشناسان معتقدند صنعت مرغداری سودآورترین بخش صنعت دامی آذربایجان محسوب می گردد که جبران طیور وارداتی را می کند.

طبق برنامه های توسعه ای این کشور و به منظور تأمین نیازهای داخلی، آذربایجان در نظر دارد در سال 2007 میلادی تولیدات گوشت مرغ و طیور خود را از 61هزار تن فعلی به 90هزار تن افزایش دهد و همچنین تولیدات تخم مرغ خود را از 953 میلیون عدد به 1.3 میلیارد عدد برساند.

 

 

نظر شما
ادامه