کد خبر: ۲۲۱۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

غلامعلی سلیمانی نمونه یک کارآفرین موفق ایرانی است. او با فکر و ایده ی نو در امر تولید، تلاش کرده و امروز موفقیت های زیادی را کسب نموده، ولی با این حال دست از جستجو و کاوش بر نمی دارد و به کشورهای مختلف سفر می کند و با مشاوران و مدیران با تجربه و توانا مشورت می نماید تا از آموزه های مدیریتی آنها استفاده کند.

 

مجموعه ی فرآورده هایی سولیکو با نام آشنای تجاری کاله که زیر نظر او تولید و پخش می شود بسیار متنوع است و در گذر این زمان و تجربه موفقیت های بسیاری را کسب کرده است که در افتخاری ملی در بین 50 برند غذایی جهان قرار گرفته است که نه فقط برای غلامعلی سلیمانی و مجموعه سولیکو، که برای همه ما افتخاری ملی است.

 در فرصتی مقتضی و بعد از ساعت کاری روزمره  در دفترش حضور پیدا کردیم و  فقط با او سلام و خوش و بشی داشتیم و پای صحبت ها و دلگویه های این شخصیت ماندگار صنعت غذایی نشستیم که با هم می خوانیم و در ضمن امیدوار هستم که بتوانیم در فودنا گوشه هایی از گفته ها و ناگفته های این شخصیت خوب و دوست داشتنی را در حد توان ثبت کنیم تا از تجربیات بنیانگذار سولیکو که تعصب خاصی نسبت به ایران و دیارش آمل صحبت می کند، بهره مند گردیم:

 

فودنا: جناب آقای سلیمانی ضمن سلام خدمتتان بسیار دوست داریم که درباره خودتان و سولیکو و نام تجاری کاله برایمان صحبت کنید:

سلام خدمت شما،

من بچه آمل هستم. دیپلم ریاضی را از آمل گرفتم و برای لیسانس به دانشگاه ملی سابق رفتم. چون مجبور به تامین هزینه تحصیل بودم از سال دوم دانشگاه با نحوه کار کردن و پول درآوردن آشنا شدم. سال 1350 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و بعد از گرفتن لیسانس بفکر تولید، مخصوصا مواد غذایی .بدنبال  ساندویجی رفتم . بعضاً بدلایل متعدد در آن زمان متاسفانه موفق نشدم .

 

برای 6 سال حرفه های مختلفی مثل فروش لوازم یدکی با یک فامیل نزدیک، تا شرکت بازاریابی و تحقیقاتی با یک آشنای آمریکایی. همه این کارها برای آن بود که پولی بدست بیاورم و کارخانه تولیدی بنیان کنم.

وام میگرفتم ولی همه درآمد خرج بدهی ما می شدو سودی باقی نمی ماند.

خانه خواهرم را در خیابان آذربایجان که محل فعلی دفترم است آن زمان از ایشان با قیمت نازلی اجاره کردم و به پخش و فروش سوسیس و کالباس شرکت هایی مثل «گیلان» و «آرزومان» پرداختم و چون اوایل انقلاب اسلامی بود با فعالیتی که میکردم موفق ب پیشرفت سریع فروش شده بودم .

بدین گونه با ساخت سوسیس آشنا شدم و چون برای بنیان کار خانه سرمایه لازم داشتم و در هیاهوی انقلاب، کسی جرات سرمایه گزاری نداشت حتی بانک ها وام نمی دادند با فرصتی که بدست آوردم، شروع به تولید همبرگر کردم..

شروع تولید با همبرگر و راه اندازی کارخانه ها

تولید و فروش سوسیس کالباس خیلی خوب پیش میرفت و لی در همین حین فکر کردم فروش سوسیس و کالباس با ذائقه ما زیاد جور نیست. من به تولید می اندیشیدم. یک روز یکی از دوستان را دیدم که از من دو دستگاه همبرگر زن خریده بود و تازه وارد گمرک شده بود ولی بدلایل شرایط بد اقتصادی و هیاهوی انقلاب قادر به پرداخت اقساط آن نبود و می خواست که آن را بفروشد.

من تصمیم گرفتم تولید همبرگر راه بیندازم. البته هیچگونه اطلاعی از این صنعت نداشتم، اما به کمک و مشاوره دوستان خوبی که داشتم یک چرخ گوشت خریدم و زیر پله ای اجاره کردم و همراه با دوستی قدیمی بنام شاطر حسین شروع به تولید همبرگر کردیم و همبرگر های آماده شده را بصورت خام به ساندویجی های می دادیم.  

بعد از انقلاب سوسیس و کالباس کم شده بود من به کمک دوستان مدیر و متخصص خود توانستم بعد از گرفتن مجوز شیلات و خریداری دستگاه های سوسیس و کالباس کارخانه گیلان، به همراه پسر میکائلیان در سال 1358 کارخانه سوسیس و کالباس شیراز را راه اندازی کنیم.

حالا ما دوباره در فکر راه انداختن کارخانه کالباس سازی در تهران بودیم و پس از تلاش فراوان توانستیم از وزارت صنایع پروانه کارگاه  تهران رابگیریم و شروع به تولید سوسیس و کالباس کردیم.

همیشه دوست داشتم برای خودم کار کنم و اعتقاد دارم اگر انسان اعتقاد و هدف داشته باشد و هدفش را پیگیری کند  حتماً آن هدف تحقق می یابد. باید بگویم که اصلا آسان نبود زیرا من از سال 1350تا 1356 به هر کاری دست می زدم جواب مثبتی  دریافت نمی کردم ولی دست از تلاش بر نمی داشتم .

 

انسانی که هدف داشته باشد . برنامه داشته باشد و ذهنیت خود را بر مبنای هدف خود پیش ببرد قطعاً موفق خواهد شد .

 

 

 کاله - سولیکو - غلامعلی سلیمانی 5

 

فودنا: آیا در آن زمان خود را فردی شکست خورده نمی دانستید؟

خیر ، اصلاً در ذهنم این مسئله نبود و به هیچ عنوان خود را فردی شکست خورده نمی دانستم. من با اینکه درآمدی نداشتم ولی از 6 صبح تا 10 شب کار می کردم و به خداوند و کارم ایمان و اعتقاد داشتم .

بعد از گرفتن مجوز از وزارت صنایع برای راه اندازی کارخانه در تهران، مکانی را اجاره کردیم و ماشین آلات دست دوم را خریداری می کردیم و بعد از تعمیرات دستگاه ها،  کارخانه ی سولیکو  (سلیمانی کامپانی) در تهران راه اندازی شد.

بعد از مدتی ما مجوز کار دریایی را از شیلات بوشهر گرفتیم. زمینی خریداری کردیم و اتاقکی ساختیم و به اتفاق دوستان و شرکای همیشگی، "کارخانه دریایی بوشهر" را هم راه اندازی کردیم.

کارخانه بوشهر 240 متر سالن داشت و در این سالن 2 دستگاه تولید کنسرو ماهی هم خریداری کردیم، در این حین وزارت صنایع مجوز 5 تا 6 کارخانه سوسیس و کالباس در مناطق محروم کشور را به ما دادند. کار خانه بعدی در شهر بوشهر و سپس بعد از مدت 2 ماه یک کارخانه سوسیس و کالباس هم در کرمانشاه افتتاح کردیم .

 کاله - سولیکو - غلامعلی سلیمانی 2

شروع تولید لبنیات و راه اندازی کارخانه در آمل

در عید سال 69 برای دیدن یکی از دوستان به  شهر خودم، آمل رفتم و بعد از صحبت های زیاد ایشان را متقاعد کردم تا شیر را از خانه های روستائیان جمع آوری کند و از شیر ماست تولید کنیم. 

زمینی خریداری شد و با مشکلات فراوان کارخانه ای در آمل احداث شد. تهیه شیر برای تولید، از حداکثر 6 تن آغاز شد و امروز2500 تن شیر از 16 استان جمع آوری می شود. - و به جایی رسیدیم که امروز به غیر از آمل یک واحد در تهران یک واحد در اصفهان و یک واحد در کربلا در حال راه اندازی می باشد . ما روزانه فقط 600 تن صادرات به کشور های اطراف داریم و انشااله امسال ماه رمضان صادرات را به 900 تن می رسانیم.

مرحله بعد، تولید پنیر بود. با جود تحریم، خریداری ماشین آلات امکان پذیر نبود ولی موفق شدیم مجوز خرید ماشین آلات دست دوم را از آقای مهندس نعمت زاده بگیریم. ماشین آلات را وارد کردیم و به کمک یکی از دوستان که دکترای لبنیات داشت، دستگاه ها را راه اندازی کردیم و شروع به تولید انواع و اقسام پنیر های مختلف مانند پنیر گودا، پنیر تبریز، پنیر چدار، پنیر پارمزان و ... کردیم. 

ما کار صادرات لبنیات را با 8000 دلار در سال شروع کردیم و امسال ما 205 میلیون دلار صادرات انجام دادیم و  مطمئنم که صادرات را در سال 94 به بالای 300 میلیون دلار می رسانیم  و اعتقاد دارم تا چند سا آینده باید به  1 میلیارد دلار دست یابیم . هدف من تولید است. کشوری که تولیدات کافی نداشته باشد قطعا در اشتغال دچار مشکل می شود.

هدف من تولید است و من فقط به تولید می اندیشم، کشوری که به فکر تولید نباشد قطعاً در اشتغال دچار مشکل می شود و آینده ای هم ندارد.

 

ما به اندازه صادرات نفتی می توانیم صادرات غیر نفتی داشته باشیم . تولید، صنعت و صادرات رکن اصلی پیشرفت اقتصادی یک کشور است.  بدون شک با داشتن افراد تحصیل کرده و با تجربه ای که در مملکت داریم و با منابع زیر زمینی همچون نفت و گاز که یکی از 5 کشور اول دنیا هستیم ولی امروز بدلایل داشتن مشکلات مادی حتی قادر به خوردن شیر معمولی هم نیستیم و این اثرات جامعه ای است که به تولید و صادرات نمی اندیشد . 

فودنا: نیروهای شما گفت که وای اگر سلیمانی از ایران برود بیرون کار ما شروع می شود. گفتم: چرا ؟ گفت هر چه آنجا ببیند باید اینجا تولید شود... !

این نظر که درنبال تولیدات جدید هستم باید بگویم بله همینطور است. تمام محصولاتی که برای اروپایی ها فراهم است ما هم قادر به تولید و فرآهم کردن آنها هستیم . با متخصصان آن در کشور های تولید کننده تماس میگیرم تا بهترین با کیفیت ترین و سالم ترین را برای هموطنان خود تهیه کنم.  تولید همه چیز را امتحان می کنم حتی اگر درآمدی نداشته باشد

فودنا: اگر بخواهید محصولات خود را نام ببرید چند در صد می توانید بخاطر آورید . من فکر  می کنم با این همه تنوع محصول بیش از 30% را نمی توانید بخاطر بیاورید.

حتما بالاتر از 30%. خیلی ها را می توانم نام ببرم، چون خودم ابداع کردم .

کاله - سولیکو - غلامعلی سلیمانی 6


فودنا: شما برای اولین بار در ایران و خاورمیانه ماءالشعیر بدون شکر تولید کردید و برند سلینو را با محوریت تولیدات محصول بدون گلوتن برای بیماران سلیاکی راه اندازی نمودید. و این نشان دهنده ی این است که شما به فکر تمامی اقشار و بیماران نیز هستید ؟

بله ما از شکر استفاده نمی کنیم. از قندهای طبیعی مثل شیره و خرما برای تولید استفاده می کنیم تا بیمارانی که دیابت دارند بتوانند با خیالی راحت از محصولات استفاده کنند . در ضمن ما از آب پنیر دسر درست کردیم که برای سلامتی و رشد انسان مخصوصا کودکان بسیارمفبد است و از این طریق ارز وارد مملکت می کنیم.

فودنا: آیا در محصولات لبنی روغن پالم استفاده می شود ؟

خیر، برای استفاده در ماست و شیر هرگز. برای بعضی از محصولات مثل بستنی در تمام دنیا پالم استفاده می شود.  باید ما مسائل را با مردم درست در میان بگذاریم . ما نباید مسائل را پنهان کنیم و یا ناقص مطرح کنیم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
1
0
سلام شايد شيرهاي فله اي روغن بهش اضافه نميشه
نظر شما
ادامه