کد خبر: ۲۲۳۴۳

محمد یوسفی رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره آنفلوانزای مرغی و مهار آن گفت: مرغ هایی که به بیماری آنفلوانزای مرغی آلوده شده بودند مربوط به مراکز تولید صنعتی نبوده است. سازمان دامپزشکی با قرنطینه مناسب توانست این بیماری را مهار کند.

وی توضیح داد: مرغ صنعتی وقتی به سن و وزن کشتار می‌رسد، تحت ضوابط خاص سازمان دامپزشکی ذبح می‌شود. بر این اساس به هیچ عنوان مرغ بدون مجوز بهداشتی وارد کشتارگاه نمی‌شود؛ از این رو قبل از هر گونه ذبحی باید اجازه سازمان دامپزشکی یا نماینده آنها اخذ شود.

یوسفی با بیان اینکه جابه‌جایی مرغ بومی از استان مازندران و آذربایجان شرقی ممنوع است تصریح کرد: در بازارهای سنتی مرغ زنده در سه‌شنبه بازارها و چهارشنبه بازارها عرضه می‌شد، اما اکنون خرید و فروش مرغ زنده متوقف شده است. البته این به منزله آلوده بودن صدرصد مرغ بومی نیست بلکه به خاطر اطمینان بیشتر چنین تصمیمی اتخاذ شد.

وی اذعان داشت: در سه روستا در شهرهای آمل، بابل و فیروزکوه مرغ مبتلا به آنفلوانزا دیده شده بود که سازمان دامپزشکی در یک اقدام فوری تمام مرغ‌ها را خریداری و معدوم کرد. به طور متوسط در هر روستا بین هزار تا 2 هزار مرغ وجود دارد که اکنون تمام آنها معدوم شده‌اند. از بین این تعداد شاید دو تا پنج مرغ به این بیماری مبتلا شده بودند ولی برای جلوگیری از شیوع، مرغ‌های بومی معدوم شدند.

رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت: مردم نگران مرغ‌های عرضه شده در بازار نباشند. هیچ کدام از مرغ‌های سطح بازار به بیماری آنفلوانزای مرغی مبتلا نیستند.

وی در مورد اینکه آیا مباحث مربوط به صادرات بدون مجوز برای مرغ باعث افزایش قیمت روزهای اخیر شده است، گفت: اخذ مجوز برای صادرات مرغ کار سختی نبود، بنابراین این موضوع خیلی روی قیمت مرغ نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. به دلیل آنفلوانزا افغانستان جلوی واردات مرغ زنده به کشورش را گرفته، اما اجازه واردات مرغ کشتار را می‌دهد.

 

 

نظر شما
ادامه