کد خبر: ۲۲۵۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

آنفلونزا مهمترین بیماری قابل انتقال از طیور به انسان است که می تواند تلفات شدیدی در صنعت طیور داشته باشد بر همین اساس با آموزش دامداران و همکاری آنان با دامپزشکی می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش شهد شفا، بیماری آنفلوانزای پرندگان یکی از دغدغه های مطرح در جهان است که می تواند خسارات فراوانی را به دنبال داشته باشد. این بیماری از طریق ترشحات بدن پرنده آلوده به ویروس این بیماری منتقل می شود، بنابراین مهمترین اقدام برای پیشگیری از این بیماری، خودداری از دست زدن به بدن پرنده آلوده به این بیماری است.

بیماری آنفلوانزای پرندگان انواع مختلفی دارد که اکثر آنها فقط در میان پرندگان قابل انتقال است، فقط نوع حاد آنفلوانزای پرندگان بین انسان و پرندگان مشترک است.

با توجه به شایعاتی مبنی بر وجود این بیماری در غرب کشور، «دکتر نادر پرور» مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار شهد شفا گفت: از 2003 تاکنون چندین موج از این بیماری ظاهر شده که آخرین آن در سال 2014 اتفاق افتاده است و در کشور هم آخرین مورد آن در خرداد ماه در یکی از روستاهای آمل در دامداری سنتی مشاهده شده است.

وی افزود: ما در کشور از دو طرف ممکن است به این بیماری آلوده شوی.، از طرف داخل با انتقال دام و فرآورده های صنعتی و از طرف خارج هم از طریق کشور عراق مورد تهدید هستیم، زیرا درکشور عراق مسائل امنیتی مطرح است و هیچگونه پایش، مراقبت و اقدامات بهداشتی انجام نمی شود.

پرور بیان کرد: تاکنون چندین مورد تلفات در طیور داشته ایم که بر اساس بیماری های مختلف طیور بوده است اما موردی از آنفلونزای پرندگان در استان مشاهده نشده است. چندی پیش هم که در یکی از روستاهای کامیاران مورد مشکوک بود که با انجام آزمایش، جواب آن منفی بود.

مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: هر نوع تلفات و حرکت غیر طبیعی سریعا به آزمایشگاه های استان که دارای امکانات کافی و پیشرفته ترین تجهیزات هستند ارجاع داده می شود تا نوع ژنوم تشخیص داد شود. ما به خروجی آزمایشگاه های استان اطمینان داریم و نه تنها استان خودمان، بلکه استان های مجاور را هم پوشش می دهیم.

پروز بیان کرد: مرغداران برای همکاری سعی کنند هرگونه تلفات غیر عادی را گزارش دهند و زمینه انجام نمونه برداری را برای دامپزشکی فراهم کنند و مردم هم از مرکز عرضه مرغ زنده خریداری نکنند.

فعالیت ستاد آنفلوانزا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

ناهید خادمی معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار شهد شفا اظهار داشت: بیماری آنفوآنزا در اروپا، آمریکا، روسیه، ترکیه و کشورهای مختلف خاورمیانه گزارش شده است و سازمان بهداشت جهانی موارد زیادی را بررسی کرده است. نگرانی وجود دارد که اگر این ویروس وارد بدن انسان شود، می تواند فرم شدید آنفلوانزا که قدرت مرگ زایی بالایی دارد را ایجاد کند بنابراین به عنوان دغدغه، بحث آنفلوانزا در کل دنیا مطرح است.

وی افزود: در کشور هم مواردی از بیماری آنفلوانزا در شمال کشور مشاهده شده است اما چالشی که برای استان کرمانشاه وجود دارد هم مرزی با کشور عراق است.

خادمی اضافه کرد: در کرمانشاه تاکنون مورد مثبتی از آنفلوانزای پرندگان توسط دامپزشکان اعلام نشده است ولی به هر حال بعنوان یک نگرانی در استان وجود دارد که روی این بیماری که قدرت انتشار بالایی هم دارد دقت داشته باشیم.

وی ادامه داد: ستاد آنفلوانزا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مدتی است که فعال شده است و بسیاری از کمیته های آن هم با حضور ریاست دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود و اقداماتی در خصوص پیشگیری، مراقبت و درمان در حال اجرا است.

معاون مرکز بهداشت استان بیان کرد: دغدغه این بیماری در استان وجود دارد و مشارکت تمام سازمان ها و نهاد ها را می طلبد که در این امر کمک کنند.

وی در خصوص گروه های هدف گفت: گروه های هدف ما مردم و سازمان های مختلف هستند در بحث آموزش، اطلاع رسانی و پیشگیری شرکت کنند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
0
0
با سلام کامیاران از شهرستانهای استان کردستان است چگونه مدیرکل کرمانشاه در این خصوص نظر می دهند
نظر شما
ادامه