کد خبر: ۲۲۹۳۲

رییس مرکز همکار با سازمان بهداشت جهانی در زمینه هاری در انستیتو پاستور ایران، از پیشنهاد جدی ایران برای ایجاد شبکه منطقه ای مبارزه با بیماری هاری با حضور کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و چهارکشور شمال آفریقا خبر داد.

به گزارش ایرنا، «علیرضا غلامی» در نشست بررسی بیماری های مشترک انسان و دام در پژوهشکده انستیتو پاستورشمال کشور در آمل گفت: سازمان بهداشت جهانی از این طرح جمهوری اسلامی ایران حمایت خوبی داشته و عملی شدن این طرح نیازمند همکاری های بین بخشی در کشور وتشکیل شورای راهبردی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با برخی کشورهای پیشرفته دنیا موفق ظاهر شده و پیشرو در کنترل این بیماری بوده است.

غلامی با بیان این که سگ کشی در دنیا برای کنترل بیماری هاری به تنهایی موثر نیست، بهترین روش برای کنترل بیماری هاری را واکسینه کردن سگ ها و عقیم سازی آنان دانست ویادآور شد: در بسیاری از کشورهای جهان سگ کشی دیگر رایج نیست و لذا از روش کنترل جمعیت در میان سگ ها استفاده می شود که ازجمله آن عقیم سازی سگ ها ، تزریق واکسن ضد هاری برای سگ های خانگی تحت نظر سازمان دامپزشکی وقانونی شدن نگهداری سگ های خانگی است.

رییس آزمایشگاه رفرنس هاری سازمان انستیتو پاستور ایران همچنین از وقوع سالانه حدود 150 تا 160 هزار مورد حیوان گزیدگی و مرگ دست کم 5 نفر ناشی از آن در کشور خبر داد و اضافه کرد: حدود 70 درصد از این شمار حیوان گزیدگی مربوط به سگ های غیربیمار است.

دکترغلامی افزود: براساس گزارشی که اتحاد جهانی علیه هاری به تازگی منتشر شده اعلام کرده سالانه حدود 59 هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری عفونی هاری در اثر گازگرفتگی سگ جان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به این که گاز گرفتن حیوانات می تواند برای انسان خطر آفرین باشد، تصریح کرد: حدود 660 مرکز شبانه روزی در کشور فعال هستند که به بیمارانی را که به علت گاز گرفتن حیوانات به این مراکز مراجعه می کنند، خدمات درمانی رایگان ارایه می دهند.

غلامی ادامه داد: هاری بیماری ویروسی است که از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن انسان می شود و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی می رود و شروع به تکثیر می کند که موجب التهاب مغزی می شود و ایجاد بیماری هاری می کند.

وی با اشاره به این که انستیتو پاستور ایران در تلاش برای حذف این بیماری است، اضافه کرد: ایران هم اکنون پتانسیل مقابله با بیماری هاری را دارد.

 

 

نظر شما
ادامه