بحران دامپزشکان و دانشکده های دامپزشکی در ایالات متحده آمریکا
مصطفی قلاوند
دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
در طول 30 سال گذشته میزان کمک های مالی دولت آمریکا به دانشگاه های ایالتی کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر هزینه دانشگاه ها افزایش یافته است. در سال های اخیر ایالات متحده امریکا شاهد افزایش تعداد دانشکده های دامپزشکی بوده است، به طوری که در 5 سال گذشته 4 دانشگاه امریکا به دنبال مجوز پذیرش دانشجوی دامپزشکی بودند.
دانشگاه هایی که به تازگی دانشکده دامپزشکی خود را افتتاح کرده اند، به شرح زیر است:
1- Southern Arkansas University در Magnolia
2- Lincoln Memorial University در Harrogate
3- Midwestern University در Glendal
4- University of Arizona در Tucson
در زمان نگارش این مقاله 31 دانشکده دامپزشکی در آمریکا فعال می باشد که تنها نام 30 دانشکده در لیست دانشکده های مورد قبول[1]AVMA قرار گرفته است.
هنگامی که آمریکا با رکود اقتصادی مواجه شد، کسری دولت اوباما بودجه دانشگاه های ایالتی را کاهش داد؛ مسئولین دانشگاه های آمریکا مجاز نبودند این کسری بودجه را با افزایش شهریه ها پر نمایند، به همین منظور در طول این چند سال در حال گسترش دادن اندازه کلاس ها با سرعتی باورنکردنی بوده اند. افزایش جذب دانشجو بیش از حد، دانشجویان زیادی را روانه بازار کار می کند؛ این در حالی صورت می گیرد که در حال حاضر دامپزشکانی هستند که در تلاش برای پیدا کردن شغل مناسبی هستند.
به نظر می رسد دانشکده های دامپزشکی آمریکا امروزه اغلب شبیه به استارباکس[2] و مک دونالد[3] در حال ظهور هستند. در مطالعه صورت گرفته (به جز ایالت آریزونا) تعداد دانشکده های دامپزشکی متناسب با جمعیت دامی نبوده و پراکندگی آنها در 50 ایالت آمریکا نامناسب تشخیص داده شده است، به گونه ای که ایالات همجوار پتانسیل لازم را به منظور تربیت تعداد مناسبی از دامپزشکان با توجه به جمعیت دامی را دارا هستند.
در مطالعات گذشته AVMA، تعداد دانشجویانی که پیشنهاد کار یا موقعیت های آموزش پیشرفته دریافت کرده بودند، به شدت کاهش یافته است (61.5٪ در سال 2012، 74.3 درصد در سال 2011، و 78.9 درصد در سال 2010) و نسبت متوسط تعداد پیشنهادات کار برای چند سال گذشته 1.6 باقی مانده است.
از سویی دیگر صاحبان حیوانات خانگی در حال گرایش به سوی اینترنت هستند و اعتماد به حرفه دامپزشکی در حال کاهش یافتن است و با بالا رفتن درصد بهره بانکی وامهای دانشجویی در چند سال اخیر، موفق شدن در اقتصاد حاضر، چالشبرانگیز و به صورت فزایندهای دشوار شده است.
با این فرض که تعداد حیوانات خانگی با توجه به رشد جمعیت ایالات متحده همچنان افزایش خواهد یافت، این بدان معنا نیست که مردم برای نگهداری آنها از دامپزشکان کمک بگیرند. در حالی که حدود 60 درصد از مردم حیوانات خانگی دارند، تنها 50 درصد از صاحبان گربه ها و 75٪ - 80٪ از صاحبان سگ ها به طور منظم به دامپزشکان مراجعه می کنند. با این حال بنا بر گزارش آخرین برآوردهای دپارتمان اقتصادی AVMA، 4300 دامپزشک جدید تا سال 2018 فارغ التحصیل خواهند شد.
چند تن از رؤسای دانشکده های مطرح آمریکا این گونه عنوان می نمایند که رشد جذب دانشجو بسیار سریع است که نمی توانند مسیر آن را حفظ کنند. انجمن کالج های دامپزشکی آمریکا[4] در گزارشی افزایش 25 درصدی ثبت نام در کالج های دامپزشکی ایالات متحده را میان سال های 2003 - 2013نشان می دهد.
دکتر Dennis McCurnin مدیر آموزش مداوم دانشگاه لوئیزیانا (LSU[5]) چنین عنوان می نماید که دانشگاه ها نیاز به پول دارند، چون بودجه فدرال کاهش یافته است و بسیاری از مبالغ بودجه دولتی قطع شده است. هر دانشکده یک جزیره است، به طوری که نیاز به افزایش شهریه و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان، صرفاً یک بازی برای تعطیل نشدن دانشکده ها است. وی در مورد نرخ بیکاری دامپزشکان آمریکا عنوان می نماید که در حدود 3.2٪ می باشد، این در حالیست که میزان بدهی در حدود 6٪ -8٪ در هر سال افزایش پیدا میکند.
وی در ادامه نظر خود را اینگونه بیان می نماید که به منظور بهبود وضعیت موجود با توجه به تصاحب بیشتر صندلی های دانشکده های دامپزشکی آمریکا توسط زنان (83% تا کلاس های 2019) و تغییر حرفه دامپزشکی در 100 سال گذشته از مردانه و دام بزرگ به زنانه و حیوانات همراه، تنها زمان قضاوت خواهدکرد.
با وجود نگرانی های فزاینده در مورد افزایش شهریه و بدهی وام دانشجویی، 2 کالج جدید دامپزشکی در سال 2014 (دانشگاه مموریال لینکلن (LMU[6]) در هاروگیت، تنسی و دانشگاه میدوسترن (MU[7]) در گلندیل، آریزونا) افتتاح شدند. در این بین، دانشگاه آریزونا در توسان اعلام کرده است که در اوت سال 2016 دانشکده دامپزشکی خود را برای تامین کمبود متخصصین دام بزرگ ایالت افتتاح خواهد کرد.
راهکار گذر از بحران
انجمن مدیریت کسب و کار دامپزشکی[8] یک انجمن دانشجویی می باشد که توسط دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2004 شروع به فعالیت رسمی خود کرده است و در این چند سال با برگزاری دوره های آموزشی سعی در تقویت دانش مدیریتی دانشجویان دامپزشکی نموده تا با مقاومتی سازی [9]دامپزشکی به زیر ساخت های کشور و بهبود وضعیت اقتصادی دامپزشکان کمک نماید.
این انجمن با ردیابی مسائل مطرح دانشجویان فارغ التحصیل با اقدام به برگزاری دوره های آموزشی حسابداری، مدیریت و اقتصاد، به رفع نیازهای دانشجویان در سطح کشور امریکا نموده تا دانشجویان با افزایش مهارت ها و اصول تجارت، بتوانند در فضای اقتصادی و کسب و کار کشور امریکا با اعتماد به نفس بیشتری وارد جامعه شده و آماده به کار شوند.
در برنامه ای که توسط این انجمن ارائه شده (مدرک مشترک MBA/DVM) تنها 14 دانشکده در آمریکا موافقت خود را با اجرای آن اعلام نمودند. این برنامه آموزشی در دانشگاه های زیر برگزار می شود:
Colorado State University
Cornell University
Mississippi State University
Tufts University
University of California, Davis
University of Florida
University of Georgia
University of Illinois
University of Minnesota
University of Missouri
Ohio State University
University of Wisconsin, Madison
Washington State University
Western University
در حال حاضر انجمن VBMA در 31 دانشکده دامپزشکی آمریکا دارای نمایندگی فعال می باشد. این انجمن پیرو سیاست های بین المللی خود در دانشکده های کشورهای اروپا و استرالیا و کنیا نیز دارای نمایندگی است.
VBMA به دلیل آنکه تنها انجمن دامپزشکی مستقلی می باشد که تماماً توسط دانشجویان دامپزشکی اداره می شود، از لحاظ تامین منابع مالی کاملاً وابسته به حمایت های مالی سازمان ها و شرکت های خصوصی می باشد. VBMA در سرویس درآمد داخلی آمریکا[10] که زیر مجموعه وزارت خزانه داری آمریکا[11] است، جزو ارگان های معاف از مالیات ( 501c3) لیست شده است.
به دلیل مشکلات زمان برگزاری گردهمایی ها و هماهنگی میان نمایندگی ها و نقل و انتقال اعتبارات مالی و لجستیکی به کشورهای حوزه آتلانتیک و تغییر قوانین اقتصاد ریاضتی کشورهای اروپایی، این انجمن با مشکلاتی مواجه شده است. از آنجا که VBMA توانایی لازم را برای حمایت از نمایندگی های خود در اروپا دارا می باشد، با این حال رئیس انجمن VBMA سیاست خود را اینگونه برنامه ریزی کرده است که تا 2 سال آینده نمایندگی های خارج امریکا را جزو برنامه US VBMA ادغام نکند.
شایان ذکر است که برخی از مشکلات مواجه شده این انجمن خارج از کنترل آنها بوده که این مسائل با توجه به شرایط کنونی و دانشجو بودن این افراد قابل درک است؛ به همین منظور رئیس اسبقAMVA دکتر Ron DeHaven در جهت تقویت انجمن دانشجو نهاد VBMA وارد عمل شدند و به صورت فعال در حال کمک به تدوین بهتر برنامه ریزی های استراتژیک برنامه ملی US VBMA BCP[12]هستند.
در گزارشی که به تازگی توسط AVMA در سال 2016 منتشر نموده، از افزایش استخدام دامپزشکان تازه فارغ التحصیل به صورت تمام وقت خبر داده است که دلایل اصلی این اتفاق تغییرات انبساطی در سیستم مالی دولت امریکا و افزایش درآمد قابل تصرف[13] عنوان شده است. با توجه به رقابت اقتصادی امریکا با دیگر قدرت های جهان این اعداد دلسردکننده است چرا که نسبت پایدار درآمد به وام دانشجویان 1 به 1.4 بوده و این اعداد همواره در حال افزایش است؛ با این حال نقش پررنگ VBMA در مقاوم سازی اقتصاد[14] دامپزشکی آمریکا را نمی توان انکار نمود.
پی نوشت:
مقاله حاضر بخشی از گزارش ارزیابی سیستم آموزش دامپزشکی 1+ 28 کشور بر پایه گزارش سال 2015 نابرابری تعدیل شده شاخص توسعه انسانی[15] سازمان ملل می باشد، که به منظور تایید سخنان دکتر Ron DeHaven رئیس سابق سازمان AVMA و Jessi Kraemer رئیس انجمن VBMA ، کشور کنیا نیز مورد پایش اطلاعاتی قرار گرفت و نتایج تاثیر برنامه آموزشی مدیریتی VBMA و مقاومت سازی اقتصاد دامپزشکی در آن کشور مثبت ارزیابی شد.
منابع:
1. AVMA Report on Veterinary Markets (March 2016); https://www.avma.org/PracticeManagement/BusinessIssues/Documents/2016-econ-rpt1-vet-markets.pdf
2. The AVMA & AAVMC Report on the Market for Veterinary Education (April 2016); https://www.avma.org/PracticeManagement/BusinessIssues/Documents/2016-econ-rpt2-mkt-vet-education.pdf
3. U.S. vet schools cost of attendance. VINFoundation (2015); http://www.vinfoundation.org/AppUtil/document/default.aspx?pid=0&catid=&objectid=21833&objecttypeid=10&redirectFromMiscDefault=1; accessed Mar 2016.
4. American Veterinary Medical AssociationEconomics Division estimates. Dicks M.AVMA Economic Summit, 2014.
5. Total number of DVM students in U.S. collegesof veterinary medicine. Greenhill L.Applicant Pool Update AAVMC Data 2011-2012;https://www.aavmc.org/data/files/annualconference/2012ppt/greenhill.pdf; accessed Oct 2015.
6. The Veterinary Medicine Loan Repayment Program (VMLRP). USDA National Institute of Food and Agriculture (2014); http://www.nifa.usda.gov/nea/animals/in_focus/an_health_if_vmlrp.html; accessed Oct 2015.
7. Employment, starting salaries, and educational indebtedness of year 2013 graduatesof U.S. veterinary medical colleges. ShepherdAJ, Pikel L. JAVMA 243:983-987, 2013.
8. Response of a veterinary college to career development needs identified in the KPMG LLP study and the executive summary of the Brakke study: a combined MBA/DVM program, business certificate program, and curricular modifications; http://zakyoung.com/vbma/wp-content/uploads/KPMG-Study-.pdf ; accessed May 2016.
9. United Nation Development Program Human Development Report 2015; http://hdr.undp.org/sites/default/files/2015_statistical_annex_tables_all.xls; accessed May 2016.
10. 3 universities interested in veterinary programs; https://www.avma.org/News/JAVMANews/Pages/110701d.aspx
11. A Message to AVMA Members about the New York Times article, "High Debt and Falling Demand Trap New Vets”; http://atwork.avma.org/2013/02/25/a-message-to-avma-members-about-the-new-york-times-article-high-debt-and-falling-demand-trap-new-vets/
12. At veterinary colleges, male students are inthe minority. Burns K. JAVMA 236:376-377,2010.
13. The changing face of medical care. CarvajalD. New York Times (2011); http://www.nytimes.com/2011/03/08/world/europe/08iht-ffdocs08.html?pagewanted=all&_r=0 ;accessed Mar 2015.
14. Employment, starting salaries, and educationalindebtedness of year 2013 graduatesof U.S. veterinary medical colleges. ShepherdAJ, Pikel L. JAVMA 243:983-987, 2013.
15. Male-female pay gap hasn’t moved muchin years. Cronin B. Wall Street Journal (2013);http://blogs.wsj.com/economics/2013/09/17/male-female-pay-gap-hasnt-moved-much-inyears/;accessed Nov 2014.
[1]American Veterinary Medical Association
[2]Starbucks
[3]McDonald's
[4]Association of American Veterinary Medicine Colleges
[5]Louisiana State University
[6]Lincoln Memorial University
[7]Midwestern University
[8]Veterinary Business Management Association (VBMA)
[9] Resilience
[10]United States Internal Revenue Service(USIRS or IRS)
[11]United States Department of the Treasury
[12] National VBMA Business Certificate Program
[13]Disposable Income
[14]Resilient economy
خدا را شکر ما نه افزایش دانشگاه، نه افزایش ظرفیت دانشگاه، نه افزایش شهریه دانشگاه، نه کاهش جذب دامپزشکان در بازار کار داریم.
آخه این مقاله یعنی چه؟ دامپزشکان آمریکا به ما چه ربطی داره!؟
نکنه میخواهید دلگرم بشیم که اونجا هم دامپزشک ها بیکارند. و یا از راهکارهای استکبار جهانی برای رفع مشکل بیکاری دامپزشکان استفاده کنید!!!!!!
با توجه به مشکلات مشترکی که بین دو کشور وجود داشته باید در این خصوص اطلاع رسانی می شد تا در تصمیم سازی مسئولینی که در حال حاضر مسئولیت سیاستگذاری در دامپزشکی را دارند آگاه باشند و با آگاهی تصمیم بگیرند تا از اشتباهات استراتژیکی در آینده جلوگیری شود. نظام اداری و آموزشی امریکا دارای یک سیستم منسجم میباشد که متاسفانه با این آفت روبه رو شده است که تنها به دلیل کنار گذاشتن حمایت های دولتی از آموزش روی داده است در صورتی که در ایران ما با مشکل عمیقتری از سیستم آموزشی تا سیستم اداری مواجه هستیم.
اگر این طور در نظر داشته باشیم که دانشجویان و همکاران ما با این خبر "دلگرم" باشند باید تاسف به حال کسانی بخورم که هنوز در خواب هستند.
در مسائل علمی ما مسائل سیاسی رو در نظر نمیگیریم همانطور که از الفاظی که مختص به رسانه های سیاسی میباشد استفاده نکرده ام چرا که هیچ جایگاهی در این تحقیق ندارند، اگر شما به لیست IHDI که در مقاله ذکر شده دقت فرمایید متوجه منظور بنده خواهید شد که در علم جایی برای سیاست وجود ندارد، اگر راهکار در کشور دشمن باشد باید مورد تحلیل قرار گیرد و بومی سازی شود تا در مقابل تهدیدات کشور را مقاوم کرد. باید در نظر داشته باشید که بیشتر دروس مدیریتی ما منشا آن از غرب آمده و امتحان پس داده اند، بعضی از آنها مشکلاتمان را بیشتر و بعضی از آنها مشکلتمان را کمتر میکند، با این حال هیچ ایرادی در تحلیل راه حل ها به منظور بهبود وضع موجود ، وجود ندارد.
بذارید یک مساله ای را در حاشیه عرض کنم، شما کنکور را یک مساله امنیتی در نظر بگیرید، دانش آموزان مجبور هستند برای رسیدن به جایگاه بالا در جامعه 4 تا 5 سال در دبیرستان به رقابت سنگین بپردازند و در نهایت وارد رشته های مهندسی و پزشکی شوند، با توجه به مدرک گرایی جامعه این افراد بین 4 تا 10 سال در دانشگاه ها مشغول میمانند و بعد از گذراندن یک دوره طولانی که بهترین سالهای عمر یک فرد است با بازاری بسیار رقابتی مواجه میشوند که نمیتوانند در آن، کار مرتبط با رشته خود پیدا کنند/ نتیجه: به عهده خودتون میذارم