کد خبر: ۳۲۰۱۲
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
یادداشت شما:
در سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا شاهد افزایش تعداد دانشکده‌های دامپزشکی بوده است، به طوری که در 5 سال گذشته 4 دانشگاه آمریکا به دنبال مجوز پذیرش دانشجوی دامپزشکی بودند ...
 
 

بحران دامپزشکان و دانشکده های دامپزشکی در ایالات متحده آمریکا

مصطفی قلاوند

دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

 

در طول 30 سال گذشته میزان کمک های مالی دولت آمریکا به دانشگاه های ایالتی کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر هزینه دانشگاه ها افزایش یافته است. در سال های اخیر ایالات متحده امریکا شاهد افزایش تعداد دانشکده های دامپزشکی بوده است، به طوری که در 5 سال گذشته 4 دانشگاه امریکا به دنبال مجوز پذیرش دانشجوی دامپزشکی بودند.

دانشگاه هایی که به تازگی دانشکده دامپزشکی خود را افتتاح کرده اند، به شرح زیر است:

1- Southern Arkansas University  در Magnolia

2- Lincoln Memorial University  در Harrogate

3- Midwestern University  در Glendal

4- University of Arizona  در Tucson

در زمان نگارش این مقاله 31 دانشکده دامپزشکی در آمریکا فعال می باشد که تنها نام 30 دانشکده در لیست دانشکده های مورد قبول[1]AVMA قرار گرفته است.

هنگامی که آمریکا با رکود اقتصادی مواجه شد، کسری دولت اوباما بودجه دانشگاه های ایالتی را کاهش داد؛ مسئولین دانشگاه های آمریکا مجاز نبودند این کسری بودجه را با افزایش شهریه ها پر نمایند، به همین منظور در طول این چند سال در حال گسترش دادن اندازه کلاس ها با  سرعتی باورنکردنی بوده اند. افزایش جذب دانشجو بیش از حد، دانشجویان زیادی را روانه بازار کار می کند؛ این در حالی صورت می گیرد که در حال حاضر دامپزشکانی هستند که در تلاش برای پیدا کردن شغل مناسبی هستند.

به نظر می رسد دانشکده های دامپزشکی آمریکا امروزه اغلب شبیه به استارباکس[2] و مک دونالد[3] در حال ظهور هستند. در مطالعه صورت گرفته (به جز ایالت آریزونا)  تعداد دانشکده های دامپزشکی متناسب با جمعیت دامی نبوده و پراکندگی آنها در 50 ایالت آمریکا نامناسب تشخیص داده شده است، به گونه ای که ایالات همجوار پتانسیل لازم را به منظور تربیت تعداد مناسبی از دامپزشکان با توجه به جمعیت دامی را دارا هستند.

در مطالعات گذشته AVMA، تعداد دانشجویانی که پیشنهاد کار یا موقعیت های آموزش پیشرفته دریافت کرده بودند، به شدت کاهش یافته است (61.5٪ در سال 2012، 74.3 درصد در سال 2011، و 78.9 درصد در سال 2010) و  نسبت متوسط تعداد پیشنهادات کار برای چند سال گذشته 1.6 باقی مانده است.

از سویی دیگر صاحبان حیوانات خانگی در حال گرایش به سوی اینترنت هستند و اعتماد به حرفه دامپزشکی در حال کاهش یافتن است و با بالا رفتن درصد بهره بانکی وام­های دانشجویی در چند سال اخیر، موفق شدن در اقتصاد حاضر، چالش­برانگیز و به صورت فزاینده­ای دشوار شده است.

با این فرض که تعداد حیوانات خانگی با توجه به رشد جمعیت ایالات متحده همچنان افزایش خواهد یافت، این بدان معنا نیست که مردم برای نگهداری آنها از دامپزشکان کمک بگیرند. در حالی که حدود 60 درصد از مردم حیوانات خانگی دارند، تنها 50 درصد از صاحبان گربه ها و 75٪ - 80٪ از صاحبان سگ ها به طور منظم به دامپزشکان مراجعه می کنند. با این حال بنا بر گزارش آخرین برآوردهای دپارتمان اقتصادی AVMA، 4300 دامپزشک جدید تا سال 2018  فارغ التحصیل خواهند شد.

چند تن از رؤسای دانشکده های مطرح آمریکا این گونه عنوان می نمایند که رشد جذب دانشجو بسیار سریع است که نمی توانند مسیر آن را حفظ کنند. انجمن کالج های دامپزشکی آمریکا[4] در گزارشی افزایش 25 درصدی ثبت نام در کالج های دامپزشکی ایالات متحده را میان سال های 2003 - 2013نشان می دهد.

دکتر Dennis McCurnin مدیر آموزش مداوم دانشگاه لوئیزیانا (LSU[5]) چنین عنوان می نماید که دانشگاه ها نیاز به پول دارند، چون بودجه فدرال کاهش یافته است و بسیاری از مبالغ بودجه دولتی قطع شده است. هر دانشکده یک جزیره است، به طوری که نیاز به افزایش شهریه و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان، صرفاً یک بازی برای تعطیل نشدن دانشکده ها است. وی در مورد نرخ بیکاری دامپزشکان آمریکا عنوان می نماید که در حدود 3.2٪ می باشد، این در حالیست که میزان بدهی در حدود 6٪ -8٪ در هر سال افزایش پیدا می­کند.

وی در ادامه نظر خود را اینگونه بیان می نماید که به منظور بهبود وضعیت موجود با توجه به تصاحب بیشتر صندلی های دانشکده های دامپزشکی آمریکا توسط زنان (83% تا کلاس های 2019) و تغییر حرفه دامپزشکی در 100 سال گذشته از مردانه و دام بزرگ به زنانه و حیوانات همراه، تنها زمان قضاوت خواهدکرد.

با وجود نگرانی های فزاینده در مورد افزایش شهریه و بدهی وام دانشجویی، 2 کالج جدید دامپزشکی در سال 2014 (دانشگاه مموریال لینکلن (LMU[6]) در هاروگیت، تنسی و دانشگاه میدوسترن (MU[7]) در گلندیل، آریزونا) افتتاح شدند. در این بین، دانشگاه آریزونا در توسان اعلام کرده است که در اوت سال 2016 دانشکده دامپزشکی خود را برای تامین کمبود متخصصین دام بزرگ ایالت افتتاح خواهد کرد.

راهکار گذر از بحران

انجمن مدیریت کسب و کار دامپزشکی[8] یک انجمن دانشجویی می باشد که توسط دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2004 شروع به فعالیت رسمی خود کرده است و در این چند سال با برگزاری دوره های آموزشی سعی در تقویت دانش مدیریتی دانشجویان دامپزشکی نموده تا با مقاومتی سازی [9]دامپزشکی به زیر ساخت های کشور و بهبود وضعیت اقتصادی دامپزشکان کمک نماید.

این انجمن با ردیابی مسائل مطرح دانشجویان فارغ التحصیل با اقدام به برگزاری دوره های آموزشی حسابداری، مدیریت و اقتصاد، به رفع نیازهای دانشجویان در سطح کشور امریکا نموده تا دانشجویان با افزایش مهارت ها و اصول تجارت، بتوانند در فضای اقتصادی و کسب و کار کشور امریکا با اعتماد به نفس بیشتری وارد جامعه شده و آماده به کار شوند.

در برنامه ای که توسط این انجمن ارائه شده (مدرک مشترک MBA/DVM) تنها 14 دانشکده در آمریکا موافقت خود را با اجرای آن اعلام نمودند. این برنامه آموزشی در دانشگاه های زیر برگزار می شود:

Colorado State University

Cornell University

Mississippi State University

Tufts University

University of California, Davis

University of Florida

University of Georgia

University of Illinois

University of Minnesota

University of Missouri

Ohio State University

University of Wisconsin, Madison

Washington State University

Western University

در حال حاضر انجمن VBMA در 31 دانشکده دامپزشکی آمریکا دارای نمایندگی فعال می باشد. این انجمن پیرو سیاست های بین المللی خود در دانشکده های کشورهای اروپا و استرالیا و کنیا نیز دارای نمایندگی است.

VBMA  به دلیل آنکه تنها انجمن دامپزشکی مستقلی می باشد که تماماً توسط دانشجویان دامپزشکی اداره می شود، از لحاظ تامین منابع مالی کاملاً وابسته به حمایت های مالی سازمان ها و شرکت های خصوصی می باشد. VBMA  در سرویس درآمد داخلی آمریکا[10] که زیر مجموعه وزارت خزانه داری آمریکا[11] است، جزو ارگان های معاف از مالیات ( 501c3) لیست شده است.

به دلیل مشکلات زمان برگزاری گردهمایی ها و هماهنگی میان نمایندگی ها و نقل و انتقال اعتبارات مالی و لجستیکی به کشورهای حوزه آتلانتیک و تغییر قوانین اقتصاد ریاضتی کشورهای اروپایی، این انجمن با مشکلاتی مواجه شده است. از آنجا که VBMA  توانایی لازم را برای حمایت از نمایندگی های خود در اروپا دارا می باشد، با این حال رئیس انجمن VBMA  سیاست خود را اینگونه برنامه ریزی کرده است که تا 2 سال آینده نمایندگی های خارج امریکا را جزو برنامه US VBMA ادغام نکند.

شایان ذکر است که برخی از مشکلات مواجه شده این انجمن خارج از کنترل آنها بوده که این مسائل با توجه به شرایط کنونی و دانشجو بودن این افراد قابل درک است؛ به همین منظور رئیس اسبقAMVA  دکتر Ron DeHaven در جهت تقویت انجمن دانشجو نهاد VBMA  وارد عمل شدند و به صورت فعال در حال کمک به تدوین بهتر برنامه ریزی های استراتژیک برنامه ملی US VBMA BCP[12]هستند.

در گزارشی که به تازگی توسط AVMA در سال 2016 منتشر نموده، از افزایش استخدام دامپزشکان تازه فارغ التحصیل به صورت تمام وقت خبر داده است که دلایل اصلی این اتفاق تغییرات انبساطی در سیستم مالی دولت امریکا و افزایش درآمد قابل تصرف[13] عنوان شده است. با توجه به رقابت اقتصادی امریکا با دیگر قدرت های جهان این اعداد دلسردکننده است چرا که نسبت پایدار درآمد به وام دانشجویان 1 به 1.4 بوده و این اعداد همواره در حال افزایش است؛ با این حال نقش پررنگ VBMA در مقاوم سازی اقتصاد[14] دامپزشکی آمریکا را نمی توان انکار نمود.

پی نوشت:

مقاله حاضر بخشی از گزارش ارزیابی سیستم آموزش دامپزشکی 1+ 28 کشور بر پایه گزارش سال 2015 نابرابری تعدیل شده شاخص توسعه انسانی[15] سازمان ملل می باشد، که به منظور تایید سخنان دکتر Ron DeHaven  رئیس سابق سازمان AVMA  و Jessi Kraemer  رئیس انجمن VBMA ، کشور کنیا نیز مورد پایش اطلاعاتی قرار گرفت و نتایج تاثیر برنامه آموزشی مدیریتی VBMA  و مقاومت سازی اقتصاد دامپزشکی در آن کشور مثبت ارزیابی شد.

منابع:

1. AVMA Report on Veterinary Markets (March 2016); https://www.avma.org/PracticeManagement/BusinessIssues/Documents/2016-econ-rpt1-vet-markets.pdf

2. The AVMA & AAVMC Report on the Market for Veterinary Education (April 2016); https://www.avma.org/PracticeManagement/BusinessIssues/Documents/2016-econ-rpt2-mkt-vet-education.pdf

3. U.S. vet schools cost of attendance. VINFoundation (2015); http://www.vinfoundation.org/AppUtil/document/default.aspx?pid=0&catid=&objectid=21833&objecttypeid=10&redirectFromMiscDefault=1; accessed Mar 2016.

4. American Veterinary Medical AssociationEconomics Division estimates. Dicks M.AVMA Economic Summit, 2014.

5. Total number of DVM students in U.S. collegesof veterinary medicine. Greenhill L.Applicant Pool Update AAVMC Data 2011-2012;https://www.aavmc.org/data/files/annualconference/2012ppt/greenhill.pdf; accessed Oct 2015.

6. The Veterinary Medicine Loan Repayment Program (VMLRP). USDA National Institute of Food and Agriculture (2014); http://www.nifa.usda.gov/nea/animals/in_focus/an_health_if_vmlrp.html; accessed Oct 2015.

7. Employment, starting salaries, and educational indebtedness of year 2013 graduatesof U.S. veterinary medical colleges. ShepherdAJ, Pikel L. JAVMA 243:983-987, 2013.

8. Response of a veterinary college to career development needs identified in the KPMG LLP study and the executive summary of the Brakke study: a combined MBA/DVM program, business certificate program, and curricular modifications; http://zakyoung.com/vbma/wp-content/uploads/KPMG-Study-.pdf ; accessed May 2016.

9. United Nation Development Program Human Development Report 2015; http://hdr.undp.org/sites/default/files/2015_statistical_annex_tables_all.xls; accessed May 2016.

10. 3 universities interested in veterinary programs; https://www.avma.org/News/JAVMANews/Pages/110701d.aspx

11. A Message to AVMA Members about the New York Times article, "High Debt and Falling Demand Trap New Vets”; http://atwork.avma.org/2013/02/25/a-message-to-avma-members-about-the-new-york-times-article-high-debt-and-falling-demand-trap-new-vets/

12. At veterinary colleges, male students are inthe minority. Burns K. JAVMA 236:376-377,2010.

13. The changing face of medical care. CarvajalD. New York Times (2011); http://www.nytimes.com/2011/03/08/world/europe/08iht-ffdocs08.html?pagewanted=all&_r=0 ;accessed Mar 2015.

14. Employment, starting salaries, and educationalindebtedness of year 2013 graduatesof U.S. veterinary medical colleges. ShepherdAJ, Pikel L. JAVMA 243:983-987, 2013.

15. Male-female pay gap hasn’t moved muchin years. Cronin B. Wall Street Journal (2013);http://blogs.wsj.com/economics/2013/09/17/male-female-pay-gap-hasnt-moved-much-inyears/;accessed Nov 2014.

 


[1]American Veterinary Medical Association

[2]Starbucks

[3]McDonald's

[4]Association of American Veterinary Medicine Colleges

[5]Louisiana State University

[6]Lincoln Memorial University

[7]Midwestern University 

[8]Veterinary Business Management Association (VBMA)

[9] Resilience

[10]United States Internal Revenue Service(USIRS or IRS)

[11]United States Department of the Treasury

[12] National VBMA Business Certificate Program

[13]Disposable Income

[14]Resilient economy

[15]Inequality-adjusted Human Development Index (IHDI)
 
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
1
2
باشه آمریکا بده، دامپزشک ها بیکارند.
خدا را شکر ما نه افزایش دانشگاه، نه افزایش ظرفیت دانشگاه، نه افزایش شهریه دانشگاه، نه کاهش جذب دامپزشکان در بازار کار داریم.
آخه این مقاله یعنی چه؟ دامپزشکان آمریکا به ما چه ربطی داره!؟
نکنه میخواهید دلگرم بشیم که اونجا هم دامپزشک ها بیکارند. و یا از راهکارهای استکبار جهانی برای رفع مشکل بیکاری دامپزشکان استفاده کنید!!!!!!
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
البته من پیام شما را به عنوان نماینده یک تفکر میدانم نه فرد

با توجه به مشکلات مشترکی که بین دو کشور وجود داشته باید در این خصوص اطلاع رسانی می شد تا در تصمیم سازی مسئولینی که در حال حاضر مسئولیت سیاستگذاری در دامپزشکی را دارند آگاه باشند و با آگاهی تصمیم بگیرند تا از اشتباهات استراتژیکی در آینده جلوگیری شود. نظام اداری و آموزشی امریکا دارای یک سیستم منسجم میباشد که متاسفانه با این آفت روبه رو شده است که تنها به دلیل کنار گذاشتن حمایت های دولتی از آموزش روی داده است در صورتی که در ایران ما با مشکل عمیقتری از سیستم آموزشی تا سیستم اداری مواجه هستیم.

اگر این طور در نظر داشته باشیم که دانشجویان و همکاران ما با این خبر "دلگرم" باشند باید تاسف به حال کسانی بخورم که هنوز در خواب هستند.

در مسائل علمی ما مسائل سیاسی رو در نظر نمیگیریم همانطور که از الفاظی که مختص به رسانه های سیاسی میباشد استفاده نکرده ام چرا که هیچ جایگاهی در این تحقیق ندارند، اگر شما به لیست IHDI که در مقاله ذکر شده دقت فرمایید متوجه منظور بنده خواهید شد که در علم جایی برای سیاست وجود ندارد، اگر راهکار در کشور دشمن باشد باید مورد تحلیل قرار گیرد و بومی سازی شود تا در مقابل تهدیدات کشور را مقاوم کرد. باید در نظر داشته باشید که بیشتر دروس مدیریتی ما منشا آن از غرب آمده و امتحان پس داده اند، بعضی از آنها مشکلاتمان را بیشتر و بعضی از آنها مشکلتمان را کمتر میکند، با این حال هیچ ایرادی در تحلیل راه حل ها به منظور بهبود وضع موجود ، وجود ندارد.

بذارید یک مساله ای را در حاشیه عرض کنم، شما کنکور را یک مساله امنیتی در نظر بگیرید، دانش آموزان مجبور هستند برای رسیدن به جایگاه بالا در جامعه 4 تا 5 سال در دبیرستان به رقابت سنگین بپردازند و در نهایت وارد رشته های مهندسی و پزشکی شوند، با توجه به مدرک گرایی جامعه این افراد بین 4 تا 10 سال در دانشگاه ها مشغول میمانند و بعد از گذراندن یک دوره طولانی که بهترین سالهای عمر یک فرد است با بازاری بسیار رقابتی مواجه میشوند که نمیتوانند در آن، کار مرتبط با رشته خود پیدا کنند/ نتیجه: به عهده خودتون میذارم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
5
با سلام. با توجه به تجربیات ارزشمند ایران در تاسیس دانشکده های دامپزشکی در ایران و جذب فله ای دانشجوی دامپزشکی بهتره که با در اختیار قرار دادن این تجربیات به مسئولین کشاورزی و دامپزشکی کشور آمریکا , انها را در خروج از این بحران یاری نمایند. با تشکر. دامپزشک فلک زده در ایران
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
موضوع به دلیل چند منتغیره بودن مساله به وسیله تحلیلگران اندیشکده RAND در حال پیگیری است.
رامتين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
4
دامپزشكي در ايران مانند جنازه ايست كه هر از گاهي لگدي به آن زده ميشود مسءولين هم تنها ژست ميگيرند ولي واقعيت اوضاع و احوال اين رشته اسفناك است
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
1
4
آخه آمریکا گسترش و بزرگی هر ایالتش به اندازه یک ایرانه
اگه حساب کنیم
تو خود ایران به اندازه کل آمریکا یا حتی بیشتر دانشکده دامپزشکی داریم
ولی کیفیت آموزشی دانشکدهای دامپزشکی آمریکا کجا و ایران کجا
شاید هم این مقاله می خواد بگه همه مشکلات دامپزشکا تازه فارغ التحصیل تو ایران حل شده بشنیم به فکر مشکلات دامپزشکا تازه فارغ التحصیل آمریکا باشیم
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
4
هدف این مقاله آشنایی با مساله ای است که کمتر پرداخته شده و در بررسی آسیب شناسی دامپزشکان، آن را نادیده گرفته اند. از طرفی افزایش دانشگاه ها و دانشجویان دامپزشکی با سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبر حکومت ایران مغایرت داشته و باید در این خصوص تصمیم گیران نهادهای مربوطه در نظر داشته باشند که رهبر ایران چه دستوری داده اند و باید به آن تمکین کنند هر چند که در سالهای اخیر تنها به شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند بسنده کرده اند و در عمل چیزی غیر از آن مشاهده میشود.

در برنامه های آینده برای ثبات قدرت در منطقه، ایران نیاز به نیروی متخصص در امور دامپزشکی دارد ولی با سیاست های کنونی متاسفانه کشور به چشم انداز 1404 نخواهد رسید و تا زمانی که منافع فردی در میان باشد کشور در معرض سقوط قرار خواهد گرفت، اگر افرادی که پیرو خط امام هستند به فرمایشاتشان التزام عملی داشتند و تحلیل های مشاور اقتصادی ایشان را اجرا میکردند ، مطمئن باشید که وضع اقتصادی کشور خیلی بهتر از وضع حاضر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
مدیر مسئول محترم حکیم مهر. لطفا نگذارید فضای صنفی تبدیل به فضای جناح های سیاسی بشود. آقای فلاوند زحمتی را کشیدند و مقاله ای را نوشتند اما با پاسخ دادن به کامنت ها آن هم از نوع خاص سعی در القای تفکر جناحی خاص که مطلوب اغلب مردم و قشر فرهیخته هم نیست، می باشند.
روژان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
3
دستتون درد نکنه . با این خبری که منتشر کردید واقعا مشکللات ما حل شد. چرا نمیگید یه دامپزشک در ایران مجبوره با ماهی هشتصد هزارتومان کارکنه،تازه با همین پولم امنیت شغلی نداره و هر لحظه ممکنه کارفرماش بیرونش کنه، دستشم به هیچ جایی بند نیست.تمام بدبختی های خود من از دامپزکشیه چون دامپزشکی یتیمه.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
ریشه یتیم بودن دامپزشکی برمیگرده به جایی که علاقه اول افراد نبوده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
6
همانطور كه ميدانيد ايران تجربه گرانبهايي در اشتغالزايي دارد: قراداد ٨٩ روزه بدون بيمه و مزاياي صدها نفر بعنوان ناظر دولتي،هزاران نگهبان فني(ببخشيد مسوول فني) در واحدهاي گوناگون،صدها كلينيسين دام كوچك در كشوري مذهبي فقط در كلانشهرها و نيز كلينيسينهاي دام بزرگ و داروخانه در كشوري كه به اندازه يك ايالت آمريكا دام و طيور ندارد.
بهتر است اين تجربيات در اختيار آمريكاييها قرار گيرد تا مشكلشان حل شود.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
متاسفانه ما در دامپزشکی نیاز به سر فصل های دروس اقتصاد و مدیریت هستیم و یکی از چالش های ما که در دانشگاه هیچ وقت به درستی تدریس نشده تحقیق در عملیات یا OR میباشد.
دامپزشك
|
United States of America
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
1
تفاوت أساسي در اعتبار اين مدارك است كه تقريباً اعتبار جهاني دارند و فارغ التحصيلان اين دانشگاههاي امريكايي توان كاريابي در سطح بين المللي را دارا هستند ، كما اينكه شاهد ورود دامپزشكان امريكايي به بيمارستانهاي كانادايي هستيم ، همچنين بازار كار كشورهاي عربي ، استراليا ، و انگليسي زبان به روي اين فارغ التحصيلان باز است ، پس قياس راهكار خروج از اين وضعيت براي امريكا قابل استفاده براي ايران نمي باشد ، ايا يك فارغ التحصيل ايراني توان كار در سطح بين المللي بدون به روز رساني مجدد مداركشان را دارند ؟ پاسخ كاملا واضح است ، خير ، فارغ التحصيلان ايراني فاقد توان علمي و عملي هستند . راه حل خروج از اين وضعيت براي يك كشور پيشرفته قابل الگو برداري براي كشور جهان سومي نيست . اين تجربه بنده است كه با وجود فارغ التحصيل شدن از دانشگاه سراسري مدت ٥ سال مجدداً طول كشيد تا موفق به بروزرساني مدرك تحصيلي خود شدم و اگاهي كامل از سطح سواد علمي و عملي فارغ التحصيلان همرشته خود دارم .
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
دقیقا ریزش دامپزشکان امریکا به کانادا هم در این تحقیق گنجانده شده است و در پایش آمار بیکاری ذکر شده، در نظر باید داشته باشید که تمامی موارد حقوقی و حرفه ای هر کشور متفاوت است و باید در این خصوص راهکار مورد نظر می بایست بومی سازی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
1
شهرهای اطراف بندر عباس هرکس مطب بزنه ماهی هفت ملیون داره ...اینم جواب اونایی که میگن واسه دامپزشکی کار نیست!!! کار هس منتها بعضیا بی سواد و بی عرضه هستن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
آره مثلا بریم جاسک رودان میناب با زن و بچه
این همه درس خوندیم حالا بریم دور افتاده ترین نقاط کشور برای چهار پنج میلیون
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
1
به اقایون دامپزشک با عرضه عرض میکنم بیان شمال کشور اگه تونستند در بخش خصوصی ماهی 500 هزار تومان کار کنند بنده با مدرک دامپزشکی می رم بز میچرونم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
4
2
اقتصاد مقاومتي يعني ايثار،همدلي و وفاق حول يك عقيده ارزشمند كه در جنگ شاهد آن بوديم.
اقتصاد مقاومتي با دروغ و رانت و اشرافيگري منافات دارد.شما فقط دروغهاي .................. را بشماريد سر به فلك مي كشد.
اقتصاد مقاومتي با كساني كه قبلا در اين مملكت فداكاري كرده اند و جايگاههاي فعلي خود را سر قفلي مي دانند عملي نيست.
مشكلات اين مملكت هم با پسابرجام و ليبراليسم و هماهنگي با اقتصاد جهاني ميسور نيست و روز بروز بر مشكلات افزوده خواهد شد.
كشورهاي مستكبر به هيچ وجه اجازه نخواهند داد كشوري بنام ايران كه پتانسيل ابرقدرت شدن را دارد به پيشرفت و آسايش برسد پس مدلي جديدي بايد تعريف شود،مدلي از كشورهاي سوسيالستي.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
آقا یا خانم ناشناس. اینجا تریبون جناح خاص نیست یلکه حکیم مهر است و بس!!
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
در کشورهای مورد تحقیق قرار گرفته برخی در گذشته نظام سوسیالیستی داشتند ولی در حال حاضر به جمهوری پارلمانی و نظام پارلمانی تغییر کرده است، مانند جمهوری چک

مدل خوبی را هم در این تحقیق توانستیم پیدا کنیم که با جعرافیای سیاسی منطقه، اپیدمی های مشابه، جنگ و تحریم رو به رو بوده و توانسته با تجربیات موجود در اروپا و امریکا شمالی/جنوبی مشکلات خود را مرتفع کند.
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
4
در پاسخ به همکار محترم که فرمودند شاهد ورود دامپزشكان امريكايي به بيمارستانهاي كانادايي هستيم، عرض شود دامپزشکان زیادی (به خصوص غیر کانادایی) هم به آمریکا رفتند و مشغول فعالیت هستند. در کل فرمایشات ایشون کاملا درست است. مدرک دامپزشکی که در آمریکا ( شمالی ) اخذ می شود قابل مقایسه با کشورهای جهان سوم نیست و البته افرادی مثل ما که از کشورهای جهان سوم به اینجا می آیند، روند بسیار سخت و طولانی را برای بروزرساني مدرك تحصيلي باید پشت سر بگدارند.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
در پزشکی و دندانپزشکی هم همین وضع هست، شما میبایست این مورد را در نظر بفرمایید که چرا دامپزشکانی که مدرک معتبری در جهان دارند بیکار هستند ؟ آموزش کافی نداشتند یا اینکه توانایی استفاده از دانش و تولید ثروت نداشتند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
1
4
نميدونم چرا اين قشر عزيز و محترم تحصيلكرده دو نو نظر بيشتر نميدن
يا نظر ميدن كه نويسنده رو بكوبن
يا وضعيت خودشون رو با مقاله ميسنجن
اولي از حسادت بلند ميشه كه چون خودش نميتونه بنويسه پس قلاوند هم نبايد بنويسه
دومي هم از آرزوهاش بلند ميشه كه باز ارتباطي به مقاله نداره
اين وضع قشر تحصيلكرده اين كشوره واي به حال بيسواد ها و عمله هاش باور كنيد همين كه وقتي از بغل هم ميگذرن خون همديگر رو مثل زامبي ها نميخورن بايد خدا رو شكر كرد
آقاي دكتر قلاوند عزيز بيخيال هرچي هم بنويسي اينا دنبال چيز ديگه اي هستن مگه طرز رفتار اينا رو با دباغ مقدم و ماكنعلي و غيره نديدي اينا كسايي رو ميخوان كه از موقعيت هاي اونا استفاده كنه و مثل رعايا آخر ماه يه چيزي به اسم حقوق بذاره جلوشون بزار راحت باشن اينا همون كسايي هستند كه از اميركبير و مصدق تا شريعتي و چمران رو زنده زنده دفن كردن هيچ اتفاقي هم نيافتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
جناب ناشناس، شما هم که مثل همین قشر عزيز و محترم تحصيلكرده نظر دادین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
0
این همه مهندسو فوق لیسانس هستن میرن مناطق محروم واسه ماهی دوتومن خب دامپزشکا برن واسه ماهی پنج تومن اشکالش چیه؟!دامپزشکیم که معادل فوق لیسانس هس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
1
واقعأ مقايسه جالبي كرديد .وضع دامپزشكان در ايران چه ربطي به وضع دامپزشكي در آمريكا داره!!!؟؟ اصلا با هم قابل مقايسه نيستند ! در آمريكا دامپزشكي جزو برترين رشته ها از لحاظ درآمد زايي است و سطح آموزش هم در حدي است كه دامپزشك تازه كار آماده ارايه خدمات كارآمد و كسب درآمد است حالا يه مقدار هم تعدادشون زياد شه ميرن جاي ديگه دنيا و همون درآمد و دارن .دانشگاه هاي ما هم دامپزشك ميدن بيرون كه بنده خدا هنوز هيچ كاري بلد نيست تقصير خودشم نيست دانشگاه مسول دلسوز نداشته كه آموزش درست و عملي بهش بده هر جاي دنيا هم بره بايد دوباره از الف تا ي رو امتحان بده تا مدركشو معادل كنن . هيچ دامپزشكي تو آمريكا تو ساندويچ فروشي كار نميكنه ولي تو ايران تا دلتون بخواد دامپزشكا مدركشونو به عنوان مسول فني گذاشتن يه جا و ماهي سيصد هزار تومان مي گيرن .القصه اگه با مطرح كردن مشكل كشورهاي ديگه و كوبيدن بقيه ما مشكلاتمون حل ميشد اونوقت قلم شما هم چاره ساز ميشد ولي خب نميشه متاسفانه !
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
این مقاله فقط صورت کلی مساله است، به منابع مقاله مراجعه بفرمایید
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
0
درآمد دامپزشكان بستگي به عرضه و سواد دارد.همكاري در ورامين داشتيم كه صرفا با جراحي ماهي ٥٠ ميليون درآمد داشت.الآن كارش استاني شده و ديگه ١٥٠ ميليون واسش درآمد محسوب نميشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
بجز سواد تجربه هم لازم است.در همون مناطق یک جراحی یک بخیه را اشتباه زد و دامدار شکایت کردو چیزی نمونده بود پروانه اش باطل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
1
به نظر من تیتر انتخاب شده با استفاده از کلمه (بحران) یک تیتر ژورنالی برای جذب خواننده برای این مطلب است.مطالبی که نگاشته شده است با واقعیت موجود در بازار دامپزشکی آمریکا کاملا در تضاد است. بازار کار دامپزشکی در آمریکا دچار بحران نشده و فقط یک مقدر رقابتی شده است. این مطلب را می توانید در آگهی های استخدام دامپزشکان در وب سایت های دامپزشکی آمریکا ملاحضه نمائید. برخلاف نظر یکی از دوستان بازار کار دامپزشکان در کانادا بسیار اشباع است و اکثرا در حال یافتن راهی برای ورود به بازار کار آمریکا می باشند.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
بر حسب وظیفه تکرار میکنم، واقعیت موجود در آمار AVMA آمده است، هر چند در ایران عادت شده با آمار دروغ بگویند، در این مقاله نسبت درآمد و وام مورد بحث قرار گرفته است از طرفی تعداد دانشجویان خروجی با بازار هدف تناسب ندارد، اگر برای شما وضعیت امریکا سبز است با علم آمار و ریاضی ثابت میکنم که این وضعیت قرمز است.

- آمار دروغ نمیگوید ولی با آمار دروغ های بزرگ میتوان گفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
1
مقاله جالبی بود اما من متوجه ربطش به وضعیت دامپزشکی ایران نمی شوم. به هر حال در تمامی جوامع پیشرفته مشکلاتی پیش میاید که افراد صاحب نظر با اجماع فکری آنرا در نهایت رفع خواهند کرد. این مقاله بیشتر آدم را به یاد اخبار ۲۰:۳۰ می اندازد!!! ما در هیچ زمینه دامپزشکی شبیه آمریکا نیستیم که بخواهیم خودمان را حتی در زمینه بازار با اونها مقایسه کنیم. ما نه وام میگیریم برای تحصیل، نه سطح دانش اونها را داریم، نه دانشگاه هایمان در سطح آمریکا هست و نه حتی چیزی به نام مدیریت بازار کار داریم! بهتره بیشتر به دنبال این باشیم که چطور می توانیم کشتی به گل نشسته دامپزشکی ایران را از این وضع خارج کنیم.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
متاسفانه با این طرز تفکری رو به رو هستیم که باعث شده وضعیت دامپزشکی کشور اینگونه باشد و حتما باید به جایی برسد که با تهدید رو در رو شویم (wounded) تا راه حلی براش پیدا کنیم (leave the scar)... متاسفانه چیزی به اسم دپارتمان مدیریت ریسک در سازمان ها نداریم، مدیریت و برنامه ریزی مناسب هم نداریم چون آمار نداریم و همه اینها دست در دست هم میدهند تا نتونیم تهدید را پیش بینی کنیم

شما تهدید داخل رو به این شکل میتونید تجسم نمایید،
1. افراد علاقه نداشتند و مجبور به انتخاب رشته دامپزشکی شدند
2. دانشگاه های داخل برای تامین منابع مالی روی به افزایش دانشکده ها اوردند و جذب دانشجو دامپزشکی بالا رفته است
3. افراد بعد از فارغ التحصیل شدن سرمایه لازم را ندارند تا تجارتی را شروع کنند
4. افراد توانایی مدیریت بنگاه اقتصادی خودشون (تولیدی یا خدماتی) را ندارند و ورشکست میشوند
5. بازار ما فقط در چند قلم محدود است و اجازه تولید این اقلام رو نداریم، ولی از نظر توان صادراتی، من به شما میگم که ما میتونیم متاسفانه به دلیل نداشتن اطلاعات از بازارهای همسایه خودمان هم غافل هستیم
6. استاندارد های آموزشی امریکا نسبت به مدلی که پیدا کردیم پایین بوده (!) حتی کلینیکال، به همین دلیل لطفا امریکا رو گنده اش نکنید، مدلی هم که پیدا کردیم از سال 2000 میلادی برنامه ای شبیه به veterinary medicine/human medicine اجرا میکنند.


راه حلی هم که در موردش صحبت شده یکی از کم هزینه ترین و سریع ترین راه حل هاست که به دست دانشجویان قابل اجرا هم بوده و در هر دانشکده ای پیاده سازی میتوان کرد. انجمن های کسب و کار میتونند این وظیفه رو بر عهده بگیرند.

//
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
1
سلام آقای قلاوند. براساس معرفی ابتدای مقاله شما دانشجوی دامپزشکی هستید. بر این اساس نه از مشکلات بازار کاری ایران مطلع هستید و مسلما از شرایط علمی و کاری کشور آمریکا. اینکه در توضیح مطلب سیستم آموزشی آمریکا را یک تنه و صرفا بر پایه تحلیل شخصی خود زیر سئوال می برید بسیار جای تعجب دارد. دوست من اگر مقدار دیگری تحصیل خود را ادامه دهید متوجه می شوید حتی در کلینیکال پاتولوژی نیز نمی توانید چندان بر اعداد جواب آزمایشات فوکوس کنید و باید این اعداد را براساس وضعیت فیزیکی مریض مورد تحلیل قرار دهید. اینجانب این مطالب را به این دلیل نوشتم که براساس پاسخ هایی که شما به افراد میدهید خود را فردی متعصب نسبت به ترجمه خود معرفی می کنید. در صورتیکه شما فاقد تجربه و احاطه کامل و غیر مغرضانه نسبت به اصل مطلب هستید. شما صرفا می توانید عنوان کنید که این استنباط شما از این مقالاتی است که خوانده اید اما اینکه نظام آموزشی یکی از کشور های مطرح در زمینه دامپزشکی را کلا منهدم کرده، دیگران را تهدید کنید و یا پافشاری بر نظر خود نمائید شایسته یک دانشجو دامپزشکی نیست. موفق باشید.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
سلام عرض خسته نباشید
ممنون از پاسخگویی شما

جناب دکتر، من کشوری که جمعیت پت اون بالاست و دامپزشکی در این کشور جا افتاده منهدم نکردم، وقتی کشوری که دارای یک سیستم پاسخگو میباشد این مشکلات را دارد پس باید خیلی از استاندارد های دامپزشکی ایران را بالا ببریم.

نظر دکتر دنیس مک کوئین در این خصوص قبول دارم که ایشان عنوان کردند که فقط - زمان - میتواند مشخص کند، آمارها دروغ نمیگند برای خود این افراد هم این یک مساله پیچیده است.
بنده از جانب چند دانشگاه امریکایی پیشنهاد داشتم و اینطور هم نیست که از مسائل اونها باخبر نیستم و مشکلاتشون رو هم در C-Span و هم در گزارشات مختلف مشاهده کرده ام. حتی با اضافه شدن چندین قانون حمایتی برای مثال Veterinary Medicine Mobility Act of 2014 باز مشکلاتی پا برجاست و حل نشده است.
استناد این مقاله در مورد آمارهای ارائه شده از سوی پژوهشگران و صاحب نظران دامپزشکی امریکا بوده و تحلیلی که دیپارتمان اقتصادی AVMA انجام داده نه بیشتر، منابع موجود میباشد و خودتان میتوانید تصمیم گیرنده باشید، حتی در ایالت آریزونا عنوان شده که با کمبود دامپزشک مواجه هستند و به همین خاطر دانشکده ای افتتاح شده...

بعضی از افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند دارای صفحه شخصی در دانشگاه های امریکا هستند، میتوانید خودتان نیز مکاتبه نمایید.

دامپزشکی یک علم تجربی است و by text صحبت کردن رو هم من همیشه قبول ندارم بعضی از اوقات خود فرد ابتکار باید داشته باشد.
در خصوص اهمیت پاراکلینیک، در یک تیم درمانی پاتولوژیست/رادیولوژیست به عنوان "لیدر تیم درمانی" قرار میگیرند. به این موضوع واقف هستم که تابلو خونی بیمار ممکن است همه چیز را نرمال نشان دهد به علاوه برای درمان هم باید تابلو خونی مرتبط با سن هم در نظر گرفته شود و اگر سن بیمار بالاست خیلی از اوقات بهتر است که پروفایل geriatric در نظر گرفته شود با این حال بعضی از بیماری ها هستند که در تابلو خونی مشخص نمیشود که با شما هم عقیده ام.

باز هم از شما متشکرم
موفق و پیروز باشید
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
0
0
فرق AVMA و CVTEA چیه لطفا با معنی فارسی این سرواژه ها توضیح بدهید.
سپاس
باربد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
سلام.با مدرک تخصص دامپزشکی این کشور خراب شده میشه رفت کشوری مثل المان کار کرد؟ لطفا راهنمایی کنید
نظر شما
ادامه