کد خبر: ۳۲۰۶۰
 

 «دکتر سید محمدمهدی احمدی» مدیرکل دامپزشکی استان خراسان شمالی در یادداشت اختصاصی که در روزنامه «خراسان شمالی» منتشر شد، از پیشتازی دامپزشکی در عرصه سلامت و مقاوم سازی اقتصاد سخن گفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی، در این یادداشت آمده است:

به جرأت می توان گفت در جامعه کنونی کمتر رشته ای یافت می شود که مانند دامپزشکی از این همه تنوع و گوناگونی حرفه ای برخوردار باشد. با توجه به نقش به سزای دامپزشکی در ابعاد اقتصادی و عرصه بهداشتی، جایگاه آن از 3 منظر حرفه ای، ملی و جهانی قابل تدقیق و تأمل است.

از نقطه نظر حرفه ای، امروزه نقش دامپزشکی در حفظ و صیانت از سرمایه های دامی اعم از دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در مقابل مخاطرات روزافزون و بیماری های مختلف، و حتی به لحاظ حفظ حقوق حیوانات و مراقبت از سلامت گونه های حیات وحش، بر کسی پوشیده نیست.

افزون بر نقش بی بدیل دامپزشکی در تحقق امنیت غذایی و ارتقای کمی و کیفی فعالیت های بخش دامپروری، فعالان این حرفه با نقش آفرینی در زنجیره تولید تا عرضه فرآورده های خام دامی، به تأمین سلامت مواد غذایی و ارتقای بهداشت عمومی هم مدد می رسانند. دامپزشکان و شاغلان سایر رده هاشامل کاردان ها و تکنیسین های دامپزشکی، کارشناسان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و بهداشتیاران دامپزشکی همواره خود را در صف مقدم مقابله با بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان می بینند و با انواع خطرات و مهلک ترین عوامل بیماریزا دست و پنجه نرم می کنند تا شعار «دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» را محقق کنند و جملگی با انجام وظیفه در دورترین روستاها و مناطق عشایری، به ماندگاری هر چه بیشتر قشر تولیدکننده در زادگاه شان یاری می رسانند و از این طریق هم به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی کمک می کنند.

در سطح کلان ملی هم می توان گفت، از آن جایی که صنعت دام و طیور پس از صنعت نفت، دومین صنعت بزرگ کشور به لحاظ حجم سرمایه گذاری محسوب می شود، دامپزشکی در این عرصه هم با پشتیبانی از فعالیت های پرورش دام و طیور و آبزیان و کمک به حفظ سلامت آن ها و ارتقای بهره وری و عملکرد تولید، سهم به سزایی دارد. لذا با توجه به وظایف ذاتی دامپزشکی در پیشگیری، مبارزه و کنترل بیماری های اختصاصی دام و نیز بیماری های مشترک و قابل انتقال از حیوانات به انسان، سهم قابل توجه دامپزشکی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی و نقش آن در تأمین امنیت غذایی و تولید محصولات استراتژیک بیش از همیشه نمایان می شود. همچنین در عرصه بهداشت عمومی نیز دامپزشکی علاوه بر چاره اندیشی برای بیماری های مهلک نوپدید و بازپدید که گاهی بالقوه می تواند حیات جامعه بشری را تهدید کند، در صف مقدم مبارزه با عوامل بیماری زای عفونی قابل انتقال از حیوانات به انسان قرار دارد.

دانشکده ها و گروه های تحقیقاتی دامپزشکی حتی در ثمربخشی تحقیقات علوم پزشکی و پیشرفت فناوری هایی نظیر:
مهندسی ژنتیک و شبیه سازی، پیوند بافت و اعضا، ابداع تکنیک های نوین جراحی و توسعه نسل جدید واکسن و داروها نقش مؤثری ایفا می کنند.

اصطلاحی بین فعالان حوزه دامپزشکی وجود دارد، مبنی بر این که تأمین بهداشت مواد غذایی «از مزرعه تا سفره» بر عهده این قشر است. از آن جایی که دستیابی به توسعه پایدار نیز در گرو تأمین امنیت غذایی است، ضرورت دارد به عنوان یکی از الزامات تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در کشور، اهمیت دانش و حرفه دامپزشکی بیش از گذشته مورد توجه همگان واقع شود.

در همین راستا و با توجه به مقدم بودن پیشگیری بر درمان، بهره مندی دامپزشکی از درصد کوچکی از اعتبارات فصل سلامت کشور می تواند به ریشه کنی بسیاری از بیماری های مشترک و تضمین هر چه بیشتر سلامت فرآورده های غذایی با منشأ دام و طیور و آبزیان و کاهش هزینه های درمانی جامعه بیانجامد؛ نکته حائز اهمیتی که با کمک رسانه ها و آگاهی عموم آحاد جامعه نباید از چشم برنامه ریزان و تصمیم سازان هم پنهان بماند.

در عرصه جهانی نیز دامپزشکی کشورمان به عنوان تنها مرجع صلاحیت دار و مورد وثوق مجامع جهانی، با تضمین سلامت و کیفیت جمعیت دام و فرآورده های خام دامی، تسهیلگر صادرات و واردات این اقلام است و بدون گواهی سلامت دامپزشکی، هیچ محموله صادراتی از ایران اجازه ورود به کشورهای هدف را نداشته یا محموله های وارداتی هم بدون این تأییدیه حق ورود به کشور را ندارد؛ امری که نمایانگر نقش غیرقابل انکار دامپزشکی در توسعه اقتصادی و مبادلات فرا ملی است.

شایان ذکر است، شعار امسال 14 مهر، روز ملی دامپزشکی، «دامپزشکی، سلامت، توسعه پایدار» انتخاب شده که نمایانگر جایگاه و نقش دامپزشکی در عرصه های کلان جامعه است. اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز برای تحقق این اهداف با برنامه ریزی مدون و به کارگیری تمام توان علمی و مهارت حرفه ای و تجارب همکاران و بسیج کلیه نیروها که با روحیه جهادی مثال زدنی در سخت ترین شرایط به ایفای وظیفه می پردازند، در این مسیر گام بر می دارد.

فعالیت بی شائبه و شبانه روزی دامپزشکی خراسان شمالی در سال های پس از تأسیس این استان در عرصه خدمت رسانی بی منت به بهره برداران و ارائه طرح های ابتکاری تحسین برانگیز در سطح ملی، ضمن ارتقای سطح رضایتمندی جامعه هدف و عموم بهره برداران، جایگاه منحصر به فردی را برای این مجموعه به ارمغان آورده است. کسب رتبه های برتر متوالی این اداره کل در ارزیابی های استانی و ملی و نیز معرفی این اداره کل به عنوان اداره کل برتر دامپزشکی کشور طی سال های اخیر شاهدی بر این مدعاست. همچنین کسب رتبه های اول، دوم و سوم در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان در چند سال پیاپی و کسب چند رتبه برتر در طرح تکریم ارباب رجوع و سنجش رضایتمندی از سوی استانداری خراسان شمالی، کسب رتبه های برتر ارزیابی تخصصی از جمله جی آی اس، آزمایشگاه و اداره طیور این استان از سوی سازمان دامپزشکی از این جمله است.

از این رو تلاش می شود در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و به منظور ارتقای جایگاه منطقه ای و بین المللی کشورمان به لحاظ اقتصادی و سطح عمومی بهداشت و سلامت، روند کسب موفقیت ها و دستیابی به اهداف عالیه سازمانی و جلب رضایت بهره برداران خدمات دامپزشکی استان هم چنان تداوم داشته باشد.

شایان ذکر است، به مناسبت هفته دامپزشکی، گزارش های مبسوطی در این خصوص در این روزنامه منتشر شد.

 
 
نظر شما
ادامه