کد خبر: ۳۲۳۰۹
سگ ولگرد
 

معاون سیاسی فرماندار ویژه آمل گفت: برای ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان نیاز به تعامل و همکاری بخش خصوصی دارد و واکسیناسیون حیوانات اهلی در شهرهای مرکزی مازندران جدی گرفته شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «حسین احسانی» ظهر امروز در جلسه بیماری مشترک انسان و حیوان با محوریت رسیدگی سگ‌های ولگرد این شهرستان با بیان اینکه تاکنون در خصوص سگ‌های بلاصاحب کارهای بسیاری خوبی در این شهرستان انجام شده و با مشارکت بخش خصوصی زمینی به مساحت سه هزار و 700 مترمربع برای جمع‌آوری و نگهداری این سگ‌ها آماده شده است، اظهار داشت: به منظور رسیدگی بر تسریع این زمین و جمع‌آوری سگ‌ها کارگروهی در فرمانداری با حضور حامیان حیوانات و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به معضلات اجتماعی سگ‌های بلاصاحب در کنار مسائل بهداشتی باید هر چه سریعتر این کارگروه نسبت به رسیدگی این امور اقدام و ورود پیدا کند، افزود: با وجود آمار دریافتی بیشترین گزیدگی از سگ‌هایی است که بلاصاحب و سرگردان در شهر و روستا به سر می‌برند که به نوعی افزایش بار اقتصادی را به همراه می‌آورد.

احسانی با تاکید براینکه از اداره دامپزشکی انتظار می‌رود با تعامل و وورد بخش خصوصی نسبت به واکسیناسیون این سگ‌ها استفاده بهینه را بکار گیرد و اقدامات لازم را انجام دهند، اظهار داشت: همچنین پیشنهاد می‌شود در زمینه جراحی سگ‌های آسیب‌دیده از دامپزشکان حمایت از حیوانات استفاده ببرند تا به طور رایگان برای مداوای این سگ‌ها بکار گرفته شود.

معاون فرماندار ویژه آمل ادامه داد: با وجود عنوان سال‌جاری بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ایجاب می‌کند در این زمینه دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی حامیان حیوانات همکاری و تعامل در نگهداری و صیانت سگ‌های بلاصاحب داشته باشند.

وی با بیان اینکه در جهت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب با کمک تشکل‌های مردم نهاد و ان جی اوها به طور جدی ورود یافته و نسبت به این سگ‌ها تصمیم‌گیری شود، بیان کرد: به منظور رسیدگی بر نظارت حامیان حیوانات این شهرستان بر مکان نگهداری سگ‌های بلاصاحب در بخش دشت‌سر به تشکیل کارگروه تخصصی پرداخته تا نسبت به این امر تصمیم‌گیری نهایی گرفته شود.

بخشدار دشت‌سر آمل نیز در این جلسه با بیان اینکه مکان موردنظر برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب نیاز به برق‌رسانی دارد و برای بهداشت آن نیاز به زمان بیشتری است، افزود: با وجود بکارگیری از کارگرانی بر نگهداری و تیمار سگ‌ها نیاز به حقوق ماهیانه است که از عهده شرکت تعاونی موردنظر نیست.

مهدی حسین‌نژاد یادآور شد: نگهداری این سگ‌ها نیاز به حضور افرادهای باتجربه‌ای چون بخش خصوصی حامیان سگ دارد که می‌توان با تعامل و همکاری به این امر ورود یافت.

فضل‌الله نظری کارشناس مرکز انستیتوپاستور شمال کشور با بیان اینکه با توجه به فعالیت پژوهشکده شمال کشور بر امور و نظارت آزمایشگاهی چون بیماری هاری نیاز سگ دارد، افزود: این پژوهشکده به عنوان تنها مرکز به کارهای آزمایشگاهی پنج استان شمالی کشور را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: به منظور کاهش حیوان‌گزیدگی و پیشگیری از بیماری‌های هاری سه راهکار آموزش جامعه، مدیریت و ساماندهی سگ های بلاصاحب و صاحب‌دار پیشنهاد شده و در دستور بررسی قرار گرفته است.

نظری با بیان اینکه پژوهشکده شمال کشور به عنوان نماینده پنج استان شمالی به ارایه طرح موضوع کنترل بیماری‌ هاری به تشکیل کارگروه استانی و کمیته پرداخته است، بیان کرد: در جهت آموزش جامع به منظور آگاهی‌یابی مردم اقدامات اولیه در چند روستا بخش دشت‌سر شهرستان آمل آغاز شده و تعدادی از مردم آگاهی‌سازی شدند.

 
 
نظر شما
ادامه