کد خبر: ۳۶۵۴۲
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...
 

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:

 

 

مرگ و میر خوک ها در میانمار

در ماه ژوئن، ۳۵ خوک در شهر مرزی میزورام در منطقه چمفای در میانمار تلف شدند. مدیر بخش دامپزشکی کشور می‌گوید: آزمایشات صورت گرفته نشان داد که این خوکها در اثر ابتلا به تب کلاسیک خوکی (CSF ) از بین رفته‌اند و مبتلا به سندرم تنفسی- تولید مثلی ((Porcine Reproductive and Respiratory Syndrome (PRRS) نبودند.

وی شیوع بیماری تب کلاسیک در خوکهای شهر چمفای را تایید نمود. این خوکها به سرعت قبل از هرگونه اقدام دامپزشکی تلف می‌شوند. لاشه خوکها و بچه خوکها به سرعت مدفون گردید تا این بیماری منشر نگردد.

این در حالیست که بیماری مسری فوق در ماه ژولای و ژوئن باعث تلف شدن بیش از ۱۷۰ خوک و بچه خوک در شهر چمفای شده است. این بیماری در میان خوکها بسیار واگیردار می‌باشد.

منبع: The Assam Tribune

 

 

جهش ژنی و بیماری پوستی نادر در سگ‌ها

بر اساس مطالعاتی که اخیرا در PLoS One  منتشر شده است، سگ های نژاد شپرد آسیای مرکزی (CAS ) بدلیل وجود ژن آسیب دیدهCOL7A1 ، مبتلا بهیک نوع بیماری نادر و بسیار جدی پوستی به نام ديستروفي اپیدرمولیزیس  بولوزا و به اختصار  RDED  یا همان بیماری پروانه‌ای در انسان می‌شوند. 

محققان معتقدند با تشخیص این نوع ژن در سگ های حامل آن و استفاده از برنامه های پرورش و اصلاح نژاد، می توان این بیماری را ریشه کن نمود.

اپیدرمولیزیس  بولوزا (EB ) یک بیماری نادر و ارثی پوستی در انسان، سگ‌ها و سایر گونه‌ها می باشد. این بیماری منجر به شکنندگی پوست و غشاهای مخاطی، ایجاد تاول و زخم‌های پوستی می‌گردد. هرچند  این بیماری ژنتیکی، درمان ندارد، اما محققین معتقدند با استفاده از روش ژن درمانی می‌توان تولید کلاژن اپیتلیال را اصلاح نمود و این پیشنهاد می‌تواند یک گزینه بالقوه برای درمان این بیماری نادر باشد.

منبع: American Veterinarian

 

 

هشدار CDC: ارتباط بین مرغ های بومی و شیوع سالمونلا

 مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) و دپارتمان سلامت حیوانات و محصولات زراعی آمریکا، ۱۰ شیوع جداگانه بیماری سالمونلا را در ایالات مختلف در افراد در تماس با طیور زنده بومی گزارش دادند.

بر طبق گزارش CDC ، تا تاریخ ۱۷ ژولای سال جاری، ۷۹۰ نفر در ایالات مختلف به این بیماری مبتلا شده‌اند. بیشترین آمار افراد مبتلا متعلق به ایالت ویرجینیا، با ۵۲ نفر بیمار می‌باشد. هیچ موردی از مرگ ناشی از این بیماری تاکنون گزارش نشده است اما ۱۷۴ نفر نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی داشتند.

آلودگی با سالمونلا معمولا  در اثر خوردن مواد غذای آلوده ایجاد می‌شود. همچنین امکان دارد از حیوانات نیز به انسان منتقل گردد. علاوه بر طیور، خزندگان، جوندگان، سگ‌ها، گربه‌ها و دام‌های مزرعه نیز می‌توانند حامل این باکتری باشند. سالمونلا به طور طبیعی در روده بسیاری از حیوانات وجود دارد. سالمونلا از طریق مدفوع حیوانات حامل این باکتری دفع شده و نهایتا بدن و محل زندگیشان، آلوده می‌شود.

به توصیه CDC، افرادی که در منزل خود مرغ پرورش می‌دهند، پس از تماس با حیوان، بستر آلوده، غذا و سایر ابزار حیوانات، دستان خود را شسته و ضدعفونی نمایند.

منبع: Heraldsun

 

 

آنفلوانزای پرندگان در پومالانگا در آفریقا

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سویه H5N8 در دومین مزرعه مرغ مادر در پومالانگا تایید شد. این وضعیت در پی شیوع بیماری در مزرعه مرغ مادر آسترال در نزدیکی ویلیرز در ماه ژوئن، رخ داد. خسارات ناشی از درگیری قبلی در حدود ۲۵ میلیون دلار برآورد شد.

«دکتر گری آرنولد» مدیر کشاورزی آسترال گفت: بایستی با توجه به تجربیات بدست آمده، همه‌گیری‌های اخیر را با دقت و پشتکار مدیریت نمود.

علاوه بر مورد جدید گزارش شده، چهار مورد دیگر نیز از شیوع این بیماری در گله‌های تجاری آفریقای جنوبی تایید شده است. در همه‌گیری اخیر در ماه ژوئن، تعدادی از کشور‌های همسایه واردات گوشت خام، تخم مرغ و مرغ زنده را از آفریقای جنوبی ممنوع اعلام کردند. شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی در آفریقای جنوبی دغدغه مرغداران و نیز صنایع وابسته به طیور می‌باشد.

منبع: Farmers weekly

 

 

خطر آنفلوانزای خوکی در نمایشگاه اوهایو

در پی تایید دو مورد از بیماری آنفلوانزای خوکی در سال جاری در نمایشگاه‌های برگزار شده در اوهایو، محققین دانشگاه ایالتی اوهایو به حضور این بیماری در نمایشگاهها هشدار دادند.

بیماری آنفلوانزای خوکی یک بیماری تنفسی همراه با علایم تب، سرفه، عطسه، مشکلات تنفسی، تورم و قرمزی مخاط چشم و کاهش اشتها می‌باشد. اگرچه گاهی اوقات خوکهای حامل این ویروس فاقد هر گونه علامتی از بیماری هستند. این ویروس معمولا انسان را مبتلا نمی‌کند، اما گاهی به صورت درگیری منفرد در انسان مشاهده می‌شود.

در تابستان امسال دد دو نمایشگاه برگزار شده در اوهایو دو مورد از آنفلوانزای خوکی نوع A با دو سویه مختلف گزارش شد.  این سویه ها شامل H3N2  و H1N1  بوده است. برخلاف سویهH1N1 ، سویه H3N2 به انسان نیز منتقل می‌شود.

امسال جهت جلوگیری از انتقال بیماری، ایستگاه‌های برای ضدعفونی دستها در محل برگزاری ارائه شده و همچنین به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود که مراقب سلامتی خود بوده و نیز مدت زمان حضور حیوانات را در نمایشگاه به حداقل رسانده‌اند.

منبع: AgWeb

 

 

شیوع سندرم جنون گاوی در ایرلند

شیوع بیماری آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی (BSE) و یا سندرم جنون گاوی، این هفته در دو گله گاو پرورشی در دونگال (شمال غرب ایرلند) تایید شد. رییس اداره دامپزشکی در رافو گفت: علایم این بیماری در دو راس دام از دو گله مجزا، در اینیشون و ترمون، مشاهده شد. دام‌های هر دو گله معدوم شدند.

این بیماری چند سال پیش، زمانیکه  BSE در دامهای انگلستان مشاهده شده بود، در دونگال با ابتلای ۹ راس گاو شایع شد.

منبع: Derry Journal

 

 

اولین مورد مرگ و میر آنفلوانزای خوکی در اودیسه هند

براساس گزارش‌های واصله،یکشنبه صبح مرد میانسال مبتلا به بیماری آنفلوانزای خوکیدر بیمارستان شهر اودیسه درگذشت. این خبر مردم شهر را برآشفت زیرا در روز جمعه ۶ نفر از ساکنان این منطقه از جهت ویروس آنفلوانزای سویه H1N1  مثبت شده‌اند.

دولت ایالتی دستورالعمل ویژه‌ای را به موجب شیوع آنفلوانزای خوکی، جهت بیمارستان‌های دارای بیماران بستری آنفلوانزای خوکی تهیه نموده است.

منبع: Kalinga TV

 

 

قربانی جدید تب کریمه‌کنگو در نامیبیا

وزارت بهداشت نامیبیا اعلان داشت که فرد دیگری نیز در اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را از دست داد و امسال آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری به دو تن افزایش یافت.

«برتا کاتجوینا» معاون وزیر بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت: مردی 63 ساله در تاریخ 7 اوت به بیمارستان مرکزی مراجعه نموده و بستری گردید. وی در روز 9 اوت جان خود را از دست داد. او پیش از آن با علایم سردرد، تب و لرز، تهوع و استفراغ و درد بدن در بیمارستان دیگری بستری و تحت درمان بوده است. نمونه آزمایش خون وی به آفریقای جنوبی ارسال شد و نتیجه آن از جهت تب کریمه کنگو مثبت بوده است.

منبع: News Ghana

 

 

مدیریت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مزارع پرورشی ویتنام

وزارت کشاورزی ویتنام روز چهارشنبه برنامه‌ای عملیاتی جهت مدیریت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و کنترل مقاومت آنتی‌بیوتیکی در مزارع پرورش دام و همچنین آبزیان را در دوره زمانی 2020-2017 راه اندازی نمود.

این طرح با همکاری سازمان غذا و کشاورزی (FAO) در راستای طرح مقابله با مقاومت دارویی صورت پذیرفت. انتظار می‌رود این طرح با کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در تولیدات دامی و آبزیان به ارتقای سلامت عمومی در ویتنام کمک شایانی نماید.

انتظار می‌رود این برنامه باعث افزایش آگاهی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در رابطه با استفاده صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها  و مقاومت‌های  آنتی بیوتیکی و همچنین اجرای شیوه‌های مناسب درمانی در دامها، طیور و آبزیان گردد.

«وو وان تام» معاون وزیر کشاورزی ویتنام گفت: همکاری‌ها و کمک‌‌های مالی و فنی از سازمان‌های بین‌المللی، موسسات تحقیقاتی و بخش خصوصی جهت کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و کاهش تهدید مقاومت آنتی‌بیوتیکی بسیار مهم است.

منبع: Viet Nam News

 
 
نظر شما
ادامه