کد خبر: ۴۲۸۳۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اهر:
«دکتر مهدی احمدی منش» افزود: در ابتدا با حکم دادستانی میدان دوآب سابق را که می‌توانست منشأ بیماری و آلودگی باشد و پلمپ کردیم تا چوب‌داران به میدان دوآب جاده کلیبر بروند ...

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اهر معتقد است که دست‌های پشت پرده مانع از انتقال میدان دوآب به محل جدید و استاندارد شده است و می‌گوید: به ما گفتند چوب‌داران را مجبور نکنیم به میدان دوآب جدید بروند چون در شهر تشنج ایجاد می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، سازمان دامپزشکی به لحاظ این‌که مستقیماً با سلامتی انسان و امنیت غذایی مردم سر و کار دارد نقش این سازمان را نسبت به سایر دستگاه‌ها برجسته‌تر می‌کند و اگر نظارت‌ها و اقدامات این سازمان نباشد شاید انواع بیماری‌هایی که قابل‌انتقال از دام به انسان وجود دارد سلامتی و امنیت غذایی و جانی مردم را تهدید کند.

شاید پیش از این نقش دامپزشکی شهرستان اهر آن‌چنان برجسته نبود ولی از زمانی که بحث انتقال میدان دوآب (سابق پلمپ شده) به‌پیش کشیده شد که حاشیه‌های بسیاری هم در پی داشت نقش این سازمان را برجسته‌تر کرد اما این تمام ماجرا نبود بلکه اختلاف‌نظر و سلیقه از شهرستان به سطح استان و بین مسئولان شهرستانی با مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی نیز کشیده شده است.

به همین منظور به گفت‌وگوی تفصیلی با «دکتر مهدی احمدی منش» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اهر نشسته‌ایم تا از اقدامات این دستگاه تا رقابت با شهرستان هم‌جوار با صدور مجوز قصابی کبابی انتقال حاشیه‌دار میدان دوآب اهر به محل جدید برای مخاطبان بگوید.

سال گذشته چه میزان فرآورده‌های خام دامی فاسد و غیرقابل‌مصرف در اهر کشف و ضبط شده است؟

سال گذشته 30 تن انواع فرآورده خام دامی تاریخ گذشته و فاسد، شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی که در جریان نظارت‌های بهداشتی این اداره بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی و بعد از بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده کشف و ضبط و با دستور دادستان معدوم‌سازی شده است.

آیا در حال حاضر بیماری وجود دارد که از طریق دام و طیور سلامتی مردم اهر را تهدید کند؟

بیماری که مردم از بابت مصرف گوشت قرمز و یا مرغ و ماهی نگران کند خوشبختانه در شهرستان اهر نداریم. صرفاً خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که از طریق مصرف گوشت دام‌های کشتار شده در خارج از کشتارگاه ممکن است انتقال یابد، وجود دارد.

این اطمینان را به مردم می‌دهیم، هر گوشتی که تحت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه اهر استحصال و روانه مراکز عرضه می‌گردد به دلیل انجام معاینات و بازرسی‌های بهداشتی دامپزشکان مستقر در کشتارگاه و نیز نگهداری 24 ساعته آن در سیستم پیش سرد در دمای 4 درجه سانتی‌گراد گوشتی کاملاً سالم و باکیفیت است.

اغلب مردم سؤال می‌کنند که چرا دامپزشکی در شهرستان هم‌جوار اجازه کشتار را می‌دهد و آن‌ها از این طریق امرارمعاش می‌کنند ولی در شهرستان اهر در خصوص قصابی کبابی سختگیری می‌کنند علت چیست؟

حدوداً دو ماه پیش بود که با دعوت از مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل و حضور مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ما نیز علت ماجرا را توضیح خواستیم، مدیرکل دامپزشکی اردبیل اذعان کردند: به دلیل سود قصابی کبابی، کنترل کمی سخت‌تر شده و با این‌که با مختلفان برخورد قاطع صورت می‌گیرد و حتی راهی زندان می‌شوند اما عضو دیگری از خانواده مجدداً علیرغم دیدن برخوردها باز هم اقدام به بازگشایی مغازه می‌کند اما باید بگوییم برخورد می‌کنند.

ماده 688 قانون مجازات اسلامی می‌گوید این اقدام غیرقانونی است و هر کسی که عمل تهدید علیه بهداشت و سلامتی مردم داشته باشد باید مجازات شود ولی اگر از ابتدا با قصابی کبابی‌ها به‌صورت قانونی مقابله می‌کردند اکنون دامپزشکی دچار مشکل نمی‌شد و ما نیز در شهرستان اهر از نظر قانونی در مقابل آن‌ها ایستادگی کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا بهداشت و سلامتی مردم را تأمین کنیم چراکه ما ضامن بهداشت و سلامت جامعه هستیم نه اشتغال، هرچند گفته می‌شود در اهر اشتغال مهم است وقتی اگر خدای‌ناکرده سلامتی مردم در معرض خطر قرار گرفت دیگر اشتغال‌زایی فراموش می‌شود.

دامپزشکی شهرستان اهر در راستای تأمین سلامتی مردم در حال حاضر چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟

اجرای طرح‌های واکسیناسیون دام‌ها در مقابل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت، شاربن، هاری است که در چند نوع و چند نوبت انجام می‌گیرد به‌طوری‌که سال گذشته (بالغ‌بر 44000رأس دام سبک و بیش از 10000 رأس دام سنگین بر علیه بیماری تب مالت و بیش از 1200 قلاده سگ بر علیه بیماری‌هاری واکسینه شده و در خصوص بیماری‌های دامی نیز سال گذشته قریب به 58000 رأس دام سنگین و 193000 رأس دام سبک بر علیه بیماری تب برفکی و بالغ‌بر 172000 رأس دام سبک بر علیه بیماری آبله واکسینه شده‌اند ) که در سه‌ماهه نخست سال‌جاری هم بیش از 34هزار رأس دام سبک برعلیه بیماری تب مالت واکسینه شده‌اند و در فاز بهاره طرح واکسیناسیون تب برفکی هم بیش از 33هزار رأس دام سنگین و نزدیک به 170000 رأس دام سبک بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.که برای تحقق پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته در خصوص واکسیناسیون‌های مختلف مشارکت همه دامداران محترم با اکیپ‌های واکسیناسیون اداره دامپزشکی شهرستان مورد لزوم بوده و با اجرای طرح‌های واکسیناسیون از شیوع گسترده بیماری‌ها در منطقه جلوگیری می‌کنیم و بیماری که در منطقه شایع شود نداریم.

در حال حاضر عمده‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستید چیست؟

مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم نبود میدان دوآب استاندارد است، در این راستا میدان دوآب اصلی و استاندارد با تلاش‌ها و زحمات بسیار فرماندار سابق از طریق بخش خصوصی در اهر احداث شد و جزو مصوبات سند تدبیر و توسعه شهرستان اهر بود که به دلایل نامعلوم از سوی دست‌های پشت پرده موانعی جهت انتقال میدان دوآب به محل جدید ایجاد شد و همین‌ها باعث شدند تا برخی‌ها در جاده اهر – مشکین‌شهر میدان دوآبی که هیچ‌گونه نظارتی بر آن نمی‌شود راه‌اندازی کنند، با آن‌که برای واکسیناسیون دام‌ها زحمت‌کشیده‌ایم با انتقال دام بیمار به این میدان دوآب زمینه شیوع بیماری را فراهم می‌کنند ولی اگر خرید و فروش در میدان دوآب استاندارد انجام می‌شد هنگامی‌که دام بیمار منتقل می‌شود با نظارت بازرسان از ورود دام‌های بیمار ممانعت به عمل می‌آمد و مانع گسترش بیماری‌های دامی می‌شد.

متأسفانه برخی‌ها در توجیه جلوگیری از فعالیت دامداران در میدان دوآب استاندارد و بهداشتی ادعا می‌کنند دامداران ساکن در حاشیه جاده اهر – مشکین‌شهر در رفت و آمد به میدان دوآب جدید (جاده اهر – کلیبر) متحمل زحمت می‌شوند در حالی که اگر بیماری با بی‌توجهی شیوع یابد و باعث مرگ و میر سرمایه دامداران شود و سلامتی مردم را به خطر بی اندازد اصلاً توجهی نمی‌کنند.

آیا برای انتقال میدان دوآب به محل جدید در جاده اهر – کلیبر در راستای جلوگیری از ورود بیماری دام به شهرستان اهر اقداماتی انجام داده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید؟

سال 95 اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم و در ابتدا با حکم دادستانی میدان دوآب سابق را که می‌توانست منشأ بیماری و آلودگی باشد و دلیل اصلی شیوع بیماری تب برفکی در سال 94 و 95 بود پلمپ کردیم تا چوب‌داران به میدان دوآب جاده کلیبر بروند؛ متأسفانه موانعی در این خصوص ایجاد شد و حال که نمی‌توانیم چوب‌داران را به رفتن به محل جدید میدان دوآب مجبور کنیم گفته‌شده دست نگهداریم چون در شهر تشنج ایجاد می‌شود.

گاهاً دیده می‌شود با وجود خودروی حمل گوشت از کشتارگاه اهر برخی از قصابی‌ها با خودروی شخصی گوشت ذبح‌شده را به قصابی‌ها منتقل می‌کنند آیا اهرمی برای مقابله و تشدید نظارت‌ها با این افراد وجود دارد؟

کشتارگاه با آن‌که به پیمانکار واگذار شده اما زیر نظر شهرداری اهر است و این کشتارگاه تنها یک خودروی حمل گوشت دارد و همین خودرو جوابگوی شهر وسیع اهر نیست و زمان‌هایی مانند روزهای شنبه و چهارشنبه که کشتار دام در کشتارگاه افزایش می‌یابد وقتی قصاب می‌بیند تا رسیدن گوشت به مغازه نصف روز سپری می‌شود به همین دلیل و دور از چشم مسئول فنی و پیمانکار گاهاً گوشت را با خودروی شخصی حمل می‌کنند.

برای جلوگیری از این اقدام بایستی شهرداری اهر یک خودروی دیگر ویژه حمل گوشت خریداری کند که قرار است به‌زودی یک دستگاه خودروی جدید نیز خریداری شود و یک راهکار دیگر این است که بعد از ذبح، یخچال کشتارگاه پلمپ شود به‌طوری‌که امکان خارج کردن گوشت گاو و گوسفند از کشتارگاه بدون مهر دامپزشکی وجود نداشته باشد.

چرای دام زنده در سطح شهر اهر که بعضاً تصاویر آن در فضای مجازی منتشر می‌شود آیا تاکنون برای جلوگیری از چرای دام زنده در شهر اقدامی انجام داده‌اید؟ یا این‌که چرای دام زنده چه تبعاتی می‌تواند برای شهروندان داشته باشد؟

این موضع یک معضل فرهنگی است و متولی آن شهرداری است. اما دامپزشکی بر اساس وظیفه ذاتی خود که حفظ و حراست از سرمایه دامی است نسبت به ارائه خدمات بهداشتی به این دام‌ها (واکسیناسیون و درمان) نیز اقدام می‌نماید.

 


انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Australia
|
۰۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
1
0
اخه برادر من من بدون اگهی از میزان تجربه جنابعالی و اشرافیت به موارذ بعرض میرسانم افرادی زیاد از میذان نان میخورند شما فقط ذو سه متر جلوتر از خوذتان را میبینیذ بازارهای هفتگی در تمام دنیا هست این وظیفه مالیات بگیران است شرایط را بهداشتی کننذ بستن هنر نیست ایجاد شغل هنر است
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
اولادر هیچ استانی در کشور میدان دام استاندارد برابر نظام نامه دامپزشکی که سالها قبل چاپ شده و خاک میخورد وجود ندارد حتی در استانهای بیشتر برخوردار دوما انتقال میدان دواب نیاز به کار فرهنگی دارد و زمان بر است سوما چرا دامپزشکی در کلیه شهرها در تمام استانها در مقایسه با سایر سازمانها فقط سد شغل و مزاحم اشتغال بیکاران است مرغداری را میبندد گاوداری را پلمپ میکند جلو تاسیس داروخانه را میگیرد تعداد جنعیت تحت پوسش هر مرکز مایه کوبی را روز به روز کمتر و کاردانها را روانه پیاده روی میکند به بازنشستگان پروانه داروخانه نمیدهد .جلو فعالیت جمعیت بزرگی از شاغلین در بازارهای دواب را میگیرد .سازمان دامپزشکی یا سازمان ضد کار بجای سازمان ایجاد کار
پسر زاگرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
اگر من مسئول باشم بدون هر گونه تعارف و سهل انگاری و یا پذیرفتن توصیه ای ،با هر گونه تخلف بهداشتی بشدت برخورد میکنم واقعا جای تاسف دارد که دامپزشکی ،وجدان کاری را فدای تعارف یا توصیه فلان مسئول میکند،البته مشخص هم هست وقتی مسئول دامپزشکی با پارتی بازی سر کار میاد با توصیه فلان مسئول شهرستان هم کوتاه میاد
سیامک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
آقای دکتر کار دامپزشکی باید عملی انجام شود با ......... مشکل دامپزشکی حل نمی شود
ناشناس
|
Australia
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
این عکس نکته جالبی ذارد بخشنامه را با جسب به رادیاتور جسبانده اند تا جکه نکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
این دستها را اعلام کنید تا بندازیم تو‌گونی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
آقاي دكتر منظور شما از پشت پرده فرماندار يا نماينده مجلس شهرستان است
نظر شما
ادامه