کد خبر: ۴۹۱۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

نائب رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام زنده و گوشت کشور گفت: قاچاق دام علت گرانی گوشت قرمز است و برای کاهش قیمت گوشت قوه قضائیه می‌بایست به موضوع قاچاق دام زنده ورود کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «خلیل کریمی نسب» با اشاره به اینکه از زمان ممنوعیت صادرات دام دلال‌های قاچاق جای تجار را گرفته اند، گفت: دامداران دیگر تمایلی ندارند که دام خود را به فعالان اقتصادی و یا تجار داخلی بفروشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر راس گوسفند با قیمت ۸۵ تا ۹۰ دینار کویت (حدود ۳۵ میلیون ریال) به خارج از کشور قاچاق می‌شود در صورتی که قیمت دام در داخل حدود ۱۵ میلیون ریال است.

این مقام مسئول در مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده و گوشت کشور به ممنوعیت صادرات دام زنده از خردادماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در آن مقطع زمانی قیمت گوشت از هرکیلو گرم ۶۰۰ هزار ریال سیر صعودی پیدا کرد و امروز شاهد قیمت هر کیلو گرم یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریالی هستیم.

کریمی نسب یادآور شد: دلال‌ها در کشور دام را به صورت تضمینی از دامداران خریداری می‌کنند و این موضوع باعث کمبود دام و گوشت در بازار شده است.

وی تصریح کرد: در کشورهایی، چون قزاقستان، ازبکستان، ارمنستان سال‌ها است که صادرات دام انجام می‌شود، اما تا کنون شهروندان این کشور‌ها با کمبود گوشت و تبعات ناشی از آن رو به رو نبوده اند.

نائب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده و گوشت کشور با اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه مقابله با قاچاق، عنوان کرد: در این راستا باید گلوگاه‌های قاچاق بسته شوند تا دیگر دلالی به عنوان تامین کننده دام برای قاچاق وجود نداشته باشد.

 بندرعباس گلوگاه قاچاق دام

کریمی نسب با اشاره به اینکه در برخی استان‌های مرزی مانند خوزستان جابجایی دام به سمت مرز‌ها ممنوع است، گفت: این درحالی است که این جابجایی از شهر شیراز به سمت بندرعباس ممنوعیت ندارد.

وی تصریح کرد: دامپزشکی کشور اجازه خروج دام از شیراز به سمت بندر عباس در صورت داشتن مجوز گواهی حمل را داده است و این یک اشتباه بزرگ است که به قاچاق دام کمک می‌کند.

عضو انجمن صادر کنندگان استان خوزستان با اشاره به اینکه قاچاقچیان با طی کردن فرآیندی دام زنده را در شیراز جمع می‌کنند، گفت: مقصد بعدی دام‌ها بندرعباس است و این افراد به وسیله قایق‌های تندرو دام‌ها را به برخی لنج‌های حاضر در دریا می‌رسانند تا مقصد بعدی، کشور عمان باشد.

نائب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده و گوشت کشور اضافه کرد: در این کشور یک شرکت خاص، دام‌های قاچاق شده از ایران را به عنوان دام تولیدی عمان به کویت صادر می‌کند و سپس مبلغ هر راس دام از طریق صرافی‌ها به حساب دلال‌های داخل کشور واریز می‌شود.

 نبود هماهنگی بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی

این فعال اقتصادی با انتقاد از ناهماهنگی‌های موجود در وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی، بیان داشت: وضعیت موجود ناشی از دستورالعمل‌ها سلیقه‌ای است که علاوه بر اینکه منجر به کمبود گوشت شده، زمینه را برای جولان قاچاقچیان و دلالی‌های دام فراهم کرده است.

وی یادآور شد: ممنوعیت صادرات دام از جمله این بخشنامه و دستورالعمل‌هایی است که وضعیت بازار را با چالش مواجه کرده است.

کریمی نسب در پاسخ به این سوال که چرا بندرعباس تنها خروجی قاچاق دام از کشور است، گفت: در دیگر استان‌ها جابجایی دام به سمت مرز‌ها ممنوع است و نظارت‌های زیادی صورت گرفته است.

عضو انجمن صادر کنندگان استان خوزستان یادآورشد: طبق بررسی‌های انجام شده در هفته حدود هفت هزار راس گوسفند از بندرعباس به سمت عمان قاچاق می‌شود.

بر اساس این گزارش، در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته رئیس دادگستری استان کرمان اعلام کرد که در طی اقدامات گسترده اطلاعاتی- عملیاتی سازمان اطلاعات سپاه این استان یک شبکه قاچاق احشام در سراسر کشور شناسایی و مورد هدف قرار گرفت که در این راستا تعداد هفت نفر از سرشبکه‌ها دستگیر و ۱۵۰ نفر از مرتبطین این جریان شناسایی و دستگیر شدند.

«یدالله موحد» در ادامه توضیح داد: این شبکه از طریق مرتبطین خود در استان‌هایی مانند کرمان، کرمانشاه، اصفهان، یزد، قم، فارس و خراسان رضوی دام‌های مورد نیاز جهت قاچاق به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را جمع آوری می‌کردند تا به شهرستان میناب استان هرمزگان منتقل و سپس به وسیله قایق موتوری به کشور عمان قاچاق کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
صادرات قانونی دام های نر پرواری بایستی مجاز شود.

در داخل کشور تولیدکنندگان به دلیل فقدان مشتری برای قصابی ها
در حال ورشکست شدن هستند و با
ادامه این وضعیت سال به سال
تولیدکنندگان بیشتری از گردونه تولید خارج می شوند.
نظر شما
ادامه