کد خبر: ۵۶۳۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

مدت طولانی است که مردم شهر نسیم شهر از توابع شهرستان بهارستان استان تهران مجبورند هنگام ورود به شهر خود بوی نامطبوع ناشی از گاوداری مجاور این شهر را تحمل کنند و اقدامی از سوی مسؤولان برای حل آن دیده نمی‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، می‌گویند نخستین ذهنیت در اولین تجربه و آن هم در ابتدایی‌ترین لحظه شکل می‌گیرد. مثلاً وقتی برای بار اول به شیراز سفر می‌کنید و ذهنیت خاصی از آن شهر هم ندارید، در صحنه نخست ورود خود به شهر با دروازه قرآن شیراز مواجه می‌شوید. طبیعتاً زیبایی این اثر تاریخی در ابتدای شهر اولاً انگیزه شما را برای بازدید سایر مناطق بالا می‌برد و ثانیاً باعث شکل‌گیری ذهنیت مثبتی از شیراز در ذهن شما می‌شود که این مصرع سعدی شیرازی نیز مؤید همین نکته است: «رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون»

اما اینجا در تهران، قضیه تفاوت دارد و کافی است که یک روز قصد سفر به نسیم‌شهر از توابع شهرستان بهارستان استان تهران را داشته باشید. وقتی که به ورودی شهر در اولین میدان این شهر یعنی میدان امام خامنه‌ای برسید، ناگهان بوی تعفنی شبیه آن‌چه در کشتارگاه‌ها و دامداری‌ها سراغ داریم به مشام می‌رسد. پیگیر این بوی بد که می‌شویم راننده یا اهالی نسیم‌شهر انگشت اشاره را به سمت چپ این میدان نشانه می‌گیرند که ساختمانی‌هایی طویل با نمایی قرمز به حالت کارگاهی را مشاهده می‌کنید که حکایت از وجود یک دامداری قدیمی دارد.

حس بویایی مسؤولین در هاله‌ای از ابهام

بیشتر که پیگیر موضوع از شهروندان می‌شویم دل پری از این مهمان ناخواسته شهر خود دارند و سفره دلشان را اینگونه باز می کنند: «این بو برای ما معضلی شده، چرا مسؤولان فکری نمی‌کنند؟ سه حالت بیشتر ندارد، یا حس بویایی  نداشته، یا در شهر و میان مردم حضور ندارند و یا زورشان به گاوها نمی‌رسد؟!»

اما به موزات این صحبت‌ها شهروند دیگری این‌گونه بیان می‌کند: «چرا باید سال‌ها ما مردم قربانی وعده‌های پوچ مسؤولان بشویم، انگار در این شهر رسم شده که مسؤولان هر ۴سال یکبار به یاد حل این مشکل بیفتند!»

شش ماه است که کارگران حقوق نگرفته‌اند

موسی رضازاده رئیس شورای اسلامی شهر نسیم شهر در همین زمینه اظهار داشت: از انتهای دوره سوم شورا یعنی سال‌های ۹۱-۹۲ تفاهم کردیم که ظرف ۵-۴ سال در ازای صدور پروانه ساختمانی صنایع تبدیلی شیر و ماست این گاوداری انتقال گاوهای خود را شروع کند ولی چون در دوره چهارم شورا حضور نداشتم نتوانستم این قضیه را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در دوره پنجم به طور جدی پیگیر حل این معضل هستیم که حتی طی صحبت اخیر با مالک این گاوداری اعلام کرد که از ۵ هزار گاو موجود در این مجموعه 4 هزار و 200 رأس از آن‌ها به آبیک و حسن آباد فشافویه انتقال داده است و در حال حاضر این گاوداری ۸۰۰ رأس گاو بیشتر ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر نسیم شهر در خصوص شایعات پیرامون کمک مالی این گاوداری به شهرداری نسیم شهر گفت: در طول دو دوره‌ای که در شورا حضور داشتم هیچ کمکی در این سال ها نشده است و همین الان نیز این گاوداری از شهریورماه سال گذشته نتوانسته حقوق کارگرهای خود را پرداخت کند و تعداد کارگرهایش از ۷۰۰ تن به ۵۰۰ نفر کاهش یافته که خود گواه وضعیت نامطلوب مالی این مجموعه است.

رضا زاده در پایان ابراز داشت: مالک گاوداری به ما قول داده است که اگر بتواند مجوز زمین‌های کمله را از شهرداری بگیرد مشکلی برای انتقال مابقی گاوها و تبدیل کارخانه به صنایع تبدیلی شیر ندارد.

شهرداری: گاوداری وجود ندارد!

قدرت‌علی طلایی سرپرست شهرداری نسیم شهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: الان دیگر گاوداری وجود ندارد چرا که هیچ گاوی در آن وجود ندارد و این کارخانه فعالیت خود را در حوزه صنایع تبدیلی شیر ادامه می‌دهد و بو نیز کمتر از قبل به مشام می‌رسد.

وی اضافه کرد: میزان این بو به مراتب کمتر از قبل شده است و حتی بعضی مواقع شاید در طول ۱۰ روز تنها یک بار این بو به مشام برسد.

سرپرست شهرداری نسیم‌شهر در پاسخ به اینکه آیا شهرداری به این گاوداری بدهکار است، ابراز داشت: مگر تا حالا چنین چیزی در کشور اتفاق افتاده است که شهرداری به کارخانه‌ای بدهکار شود؟ اصلا این موضوع وجود ندارد و از زمانی که اینجا دهیاری بوده این گاوداری وجود داشته و شورای تأمین هم با برگزاری جلساتی مصوب کرده است که این گاوداری باید از شهر خارج شود و دیگر فقط شهرداری در این قضیه دخیل نیست.

فرمانداری: دستگاه‌های دیگر نیز وارد ماجرا شده‌اند

مجتبی خانجانی فرماندار شهرستان بهارستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این موضوع، یک پروژه انتقالی بوده که بخشی گاوداری و بخش دیگر لبنیات است. در بخش گاوداری مقصد تعیین شده ولی زمان‌بر است و گاوداری هم درطول یک زمان مشخص، به کم کردن گاوها شروع کرده و بخش دیگر نیز به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی زمانی نمی‌توانم داشتم چون مقصد در حوزه شهرستان ما نیست ولی آنچه مسلم است این مصوبه انتقال وجود دارد و این تعداد اندک گاوی هم که وجود دارد پس از تکمیل شدن شرایط مقصد مدنظر، منتقل می‌شوند.

فرماندار شهرستان بهارستان اضافه کرد: حمایت از این صنعت به عنوان یکی از صنایع خوب ما در اولویت بوده است و خود مالک کارخانه هم تمایل دارد تا تولید خود در صنایع تبدیلی شیر را ادامه بدهد و تلاش فرمانداری نیز در همین راستا است.

خانجانی یادآور شد: وقتی اداره محیط زیست و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان وارد عمل شده دیگر شهرداری تنها نیست که بخاطر ملاحظات زورش نرسد که این مجموعه جابجا شود.

مسؤولان صفر و یکی تصمیم نگیرند

نه صرف اینکه بگوییم این کارخانه با تمام تشکیلات و سرمایه به مکان ثانویه منتقل شود درست است و نه اینکه وضع به همین شکل باقی بماند؛ چرا که در حالت اول مشخص نیست سرنوشت ۷۰۰ کارگر بومی این گاوداری که به طبع از قشر محروم آن منطقه هستند چه خواهد شد و درحالت دوم نیز دیگر نباید مردم را بیشتر از این بابت این بو آزرده خاطر کرد.

در هرصورت پیشنهاد می‌شود همانطور که محل جدید گاوداری در دست راه اندازی و بهره برداری است باید گاوهای باقی مانده را سریع‌تر انتقال داد تا مشکل این بوی ناخوشایند برطرف شود و بلافاصله بعد از آن تمهیدات لازم برای ادامه فعالیت این گاوداری به عنوان یک صنعت تبدیلی شیر به صورت جدی ادامه پیدا کند تا عددی به رقم بیکاران این شهر اضافه نشده و خللی در تولید ایجاد نشود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
0
2
................ خب هر کارخونه و یا صنعتی یه حریم خاص با شهر و مردم داره. که موقع مجوز دادن رعایت میکن. حالا مردم خونه هاشون رو ببرن بچبسونن به اون صنعت ایا صنعت مقصره. نه والا. عزیزجان ............... منصف باش
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
0
با عرض سلام وخسته نباشیدبله اونموقع این مرکزمجوزداشت حالا مردم خودشون اومدن خونه هاشون چسبوندن به این مرکز ناراحت هم هستندبایدخداروشکرکنند که جایی هست چندین نفربه صورت مستقیم وغیرمستقیم دارن نون میبرن مردم بهارستان حقشون که هیچ شرکتی اطرافشون نباشه هیچ امکاناتی نداشته باشندمثل قدیم غارنشین باشن وخرافاتی این ملت حسودوقدرنشناسند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
از نظر ما دامپزشکان کاملا حق با شماست
بی لیاقتی از طرف جهاد استانه که نمیتونه از حقوق شما تولید کنندگان دفاع کنه
نظر شما
ادامه