کد خبر: ۵۷۹۸۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس کمیته دامپزشکی فدراسیون سوارکاری:
«دکتر علیرضا شهبازی» می‌گوید: در حال حاضر تصور نمی‌کنم بیشتر از ۸۰ نفر دامپزشک حوزه اسب در کشور داشته باشیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «آنچه که یک دامپزشک اسب را از یک دامپزشک معمولی متمایز می‌کند، بحث اسب ورزشی است که در دنیای امروز تبدیل به یک صنعت شده است.» این را رئیس کمیته دامپزشکی فدراسیون سوارکاری به حکیم مهر می‌گوید. از نظر «دکتر علیرضا شهبازی» دامپزشکی که به این شاخه ورود می‌کند، برای موفقیت خود باید قوانین را در مورد نژادهای مختلف اسب‌های ورزشی بداند.

وی می‌گوید: «در فدراسیون سوارکاری بحثی تحت عنوان آموزش دامپزشکان میدان مسابقه داریم تا این دامپزشکان بتوانند از عهده نگهداری و مراقبت از اسب‌های پرش، کورس، استقامت و... به خوبی برآیند.

شهبازی به شائبه‌های درآمدی دامپزشکان اسب نیز پاسخ می‌دهد و تصریح می‌کند: «به این شکل نیست که دامپزشک اسب میلیون میلیون درآمد داشته باشد. ما باید یک چیز را در نظر بگیریم که دامپزشک اسب باید به صورت شبانه‌روزی و اورژانسی کار کند. دامپزشکان اسب در شرایط کنونی قریب به ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه تجهیزاتی را پشت خودروهای خود حمل می‌کنند و این در حالی است که گاهی حیوان تلف می‌شود و آنها نمی‌توانند هزینه‌های خود را وصول کنند.»

حکیم مهر: تفاوت دامپزشکی اسب با سایر حوزه‌های دامپزشکی چیست؟

معمولا کسانی که به حوزه تک سمی‌ها اعم از قاطر، الاغ و اسب علاقه‌مند می‌شوند، باید نسبت به بیماری‌های ژنرال و همچنین بیماری‌های مشترک این حوزه مسلط باشند. بیماری‌هایی که به نوعی متفاوت از حوزه سگ، گربه، گاو یا طیور است. می‌توان گفت آنچه که یک دامپزشک اسب را از یک دامپزشک معمولی که مثلا در حوزه پت فعال است، متمایز می‌کند، بحث اسب ورزشی است که در دنیای امروز تبدیل به یک صنعت شده است. لذا دامپزشکی که به این شاخه ورود می‌کند، برای موفقیت باید قوانین را در مورد نژادهای مختلف اسب‌های ورزشی بداند.

امروزه در تمام دنیا صنعت اسب کاربرد ورزشی دارد و خیلی کم پیش می‌آید که صرفا بحث نگهداری و پرورش تک سمی مطرح باشد. نژادهای گوناگونی در اسب از جمله ترکمن، عرب و... وجود دارند که هریک قوانین تولید مثل خود را دارند و فرد دامپزشک باید آنها را بلد باشد. در دنیا طب اسب‌های ورزشی وجود دارد. کمااینکه برخی اتفاقات در حوزه اسب ورزشی می‌افتد که خاص اسب ورزشی است. شاید فردی یک اسب معمولی داشته باشد که هر روز با آن کارهای ساده انجام دهد و اسب درگیری مفاصل و تاندون‌ها نداشته باشد، اما در اسب ورزشی اندام حرکتی حرف اول را می‌زند. از طرفی آسیب‌دیدگی‌های اندام حرکتی، تاندونی و تحلیل مفاصل را داریم که این موارد در حوزه طب اسب قرار می‌گیرند.

حکیم مهر: کمیته دامپزشکی فدراسیون سوارکاری چه نقشی در آموزش دامپزشکان اسب دارد؟

ما در فدراسیون بحثی تحت عنوان آموزش دامپزشکان میدان مسابقه داریم. در تمام دنیا، برای نگهداری و مراقبت از اسب‌های پرش، کورس، استقامت و... نیاز به دامپزشک اسب داریم که بتواند اولا شرایط اسب را بشناسد و ثانیا در مسابقه هم متخصص باشد.  براساس اهداف فدراسیون جهانی سوارکاری و زیرمجموعه‌های آن، دامپزشک درون مسابقات حضور دارد که اسب لنگش و آسیب‌دیدگی نداشته باشد و در نهایت سلامت اسب و سوارکار به خطر نیفتد. لذا این دامپزشک باید اسب و بیماری‌های اسب را به طور کامل بلد باشد. لذا ما کلاس‌های آموزشی را برای دامپزشکان در نظر می‌گیریم و از این طریق نیز می‌توانیم دامپزشکان اسب را شناسایی کنیم.

حکیم مهر:‌ درحال حاضر چه تعداد دامپزشک به صورت تخصصی در حوزه اسب کار می‌کنند؟

تعداد دامپزشکان تخصصی حوزه اسب در حدود ۱۵ سال پیش که من وارد این فیلد شدم حدود ۲۰ نفر بود. اما در این یکی دو سال اخیر اگر به سایت فدراسیون سوارکاری مراجعه کنید، خواهید دید که حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر دامپزشک در رده ملی داریم و جمع اعضای دامپزشکان مسابقه‌ای که در استان‌ها فعالیت می‌کنند، فکر نمی‌کنم بیشتر از ۸۰ نفر در سراسر کشور باشد.

حکیم مهر:‌ آیا با سازمان دامپزشکی یا نظام دامپزشکی هم همکاری دارید؟

بله. اتفاقا طرحی را تحت‌عنوان راه‌اندازی «انجمن صنفی باشگاه‌ها» با سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی در دستور کار قرار دادیم تا باشگاه‌ها را شناسایی کنیم و از طریق فدراسیون سوارکاری نیز در حال نظارت بر کار آنها هستیم. باشگاه‌ها مجاب هستند از دامپزشکانی که برای حمل و نقل اسب و شرکت در مسابقات از آنها کمک می‌گیرند، یک رزومه به ما بدهند. از این طریق ما متوجه می‌شویم که چه دامپزشکانی دارند و با چه کسانی کار می‌کنند. به این دلیل است که می‌گویم فکر نمی‌کنم بیشتر از ۸۰ نفر در حال حاضر در کشور دامپزشک حوزه اسب داشته باشیم. البته منظور من افرادی است که تمام وقت و به شکل تخصصی در حوزه اسب کار می‌کنند.

حکیم مهر: به کلاس‌های آموزشی اشاره کردید. این کلاس‌ها چند وقت یکبار برگزار می‌شود؟

بنده از سال ۲۰۱۰ عضو کمیته دامپزشکی بودم و سال ۲۰۱۶ به‌عنوان رئیس کمیته دامپزشکی انتخاب شدم و الان تقریبا ۴ سال است که رئیس کمیته دامپزشکی هستم. روزی که مسئولیت ریاست به‌عهده من گذاشته شد، با سایر دوستان و اعضای کمیته تصمیم گرفتیم مطابق آنچه پلتفرم فدراسیون جهانی است، دانش دامپزشکان مسابقه را به‌روز کنیم. کمااینکه تعداد مسابقات ما در تمام استان‌ها بالا رفته است. شاید قبلا فقط در تهران و البرز مسابقه برگزار می‌کردیم اما حالا در سایر استان‌ها از جمله خراسان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، سنندج، خوزستان، یزد و... نیز مسابقات برگزار می‌شود و لذا نیاز به دامپزشک داریم. این دامپزشکان نیز نیاز به آموزش دارند تا با قوانینی که هر روز فدراسیون جهانی وضع می‌کند، آشنا باشند. بنابراین ما هر سال در حال برگزاری کلاس هستیم و سالی حداقل یک بار کلاس دامپزشکی برای پرش، استقامت و دامپزشک درمانی برگزار می‌کنیم.
همچنین دامپزشکان مجبور هستند که سالی ۲ بار در برخی کلاس‌های دیگر شرکت کنند و اگر یک بار شرکت نکنند، به آنها یک مهلت می‌دهیم تا دوباره شرکت کنند. این قانون هم اقتباس شده از قوانین فدراسیون جهانی است. مثلا منی که دامپزشک فدراسیون جهانی هستم، باید هر ۴ سال در کلاس‌های فدراسیون جهانی شرکت کنم. تاپ‌ترین دامپزشک مسابقات هم که باشم و بیشترین فعالیت را هم که داشته باشم، اما اگر در کلاس‌ها شرکت نکنم و امتحان ندهم، اجازه فعالیت به من داده نمی‌شود. این مساله هم دلایل خاص خود را دارد و برای این است که قوانین به روز شود. دامپزشک باید بداند که قوانین به‌روز چه هستند تا بتواند اتفاقاتی را که می‌افتد، کنترل کند.

حکیم مهر: آیا دامپزشکان برای شرکت در کلاس‌ها، باید واجد شرایط خاصی باشند؟

دامپزشکانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند و حدود ۲ سال در فیلد اسب فعالیت داشتند، می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند. این عزیزان باید پروانه داشته باشند و درس آنها تمام شده باشد، در کلاس‌ها شرکت کرده باشند و امتخانات خود را هم به خوبی داده باشند. درنهایت تبدیل می‌شوند به دامپزشکان درمانی، یعنی دامپزشکانی که مجوز گرفتند تا در مسابقات به صورت آموزشی درمانی کار کنند. این افراد در مسابقات به صورت کارآموز در کنار دامپزشکان رسمی شرکت می‌کنند و در ماه ۳ تا ۵ مسابقه را حضور دارند تا تبدیل شوند به دامپزشک استانی. دوباره آزمون می‌دهند و تبدیل به دامپزشک ملی می‌شوند و بعد هم عضو فدراسیون جهانی.

حکیم مهر:‌ آیا به دامپزشکان شرکت‌کننده در دوره، مدرک هم داده می‌شود؟

بله. دامپزشکانی که در دوره‌های آموزشی فدراسیون شرکت می‌کنند، مدرک می‌گیرند. برخی کلاس‌ها را هم با همکاری خود نظام دامپزشکی برگزار می‌کنیم که آنها هم امتیاز بازآموزی دارد.

حکیم مهر: کلاس‌های بین‌المللی در کجا برگزار می‌شود؟

ما در تیرماه سال گذشته برای اولین‌بار در کل تاریخ، برگزار کننده کلاس بین‌المللی دامپزشکی مسابقات فدراسیون جهانی در ایران بودیم. این کلاس بین‌المللی در هر سال صرفا ۱۲ نفر را پذیراست که ما توانستیم مجوز بگیریم و ۲۵ شرکت کننده داشته باشیم.

حکیم مهر:‌ در حال حاضر چند دامپزشک بین‌المللی داریم؟

از زمانی که من آمدم ۲ دامپزشک فدراسیون جهانی ما level up شدند. ۵ دامپزشک هم از رده ملی به رده بین‌المللی ارتقا یافتند.

حکیم مهر: وضعیت درآمدی دامپزشکی اسب چگونه است؟ آیا علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند صرفا از دامپزشکی اسب امرار معاش کنند یا باید به سایر حوزه‌ها نیز ورود کنند؟

این بحث کمی گسترده است. برخی از دامپزشکان این حوزه، وقت خود را تقسیم کرده‌اند. نمونه‌هایی داریم که نصف روز را در زمینه اسب فعالیت و نصف دیگر را در کلینیک‌های دام کوچک خود کار می‌کنند و زیاد درگیر حوزه اسب نیستند. خیلی‌ها هم هستند که شبانه‌روز و ۲۴ ساعته آن قدر درگیر اسب شدند و به تبع آن کیس‌های زیادی را می‌بینند که اصلا فرصتی برای ویزیت دام دیگر ندارند. از نظر من تخصصی کار کردن در این زمینه نیازمند تمام فکر، ذهن و توان دامپزشک است.

حکیم مهر: برخی می‌گویند دامپزشکی اسب به خاطر درآمد بالا، در اختیار مافیاست.

خیر. به این شکل نیست که دامپزشک اسب میلیون میلیون درآمد داشته باشد. ما باید یک چیز را در نظر بگیریم که دامپزشک اسب باید به صورت شبانه‌روزی و اورژانسی کار کند. دامپزشکان اسب در شرایط کنونی قریب به ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه تجهیزاتی را پشت خودروهای خود حمل می‌کنند. از وسیله بگیرید تا داروی آنها باید تکمیل باشد. او وقت و بی‌وقت و گاهی نصف شب به سراغ کیس می‌رود، آن هم خارج از تهران. همان لحظه هم پول نمی‌گیرد و تسویه صورتحساب‌ها حدود یک تا ۲ ماه طول می‌کشد و خیلی به ندرت پیش می‌آید که همان روز تسویه حساب صورت گیرد.
گاهی اسب تلف می‌شود و مالک پول نمی‌دهد. مثلا دامپزشک حدود یک روز و نیم به خاطر یک کولیک زحمت کشیده و به هر دلیلی نتیجه نگرفته است. علی‌الخصوص که در صنعت اسب شرایط بیمارستانی مطلوبی هم نداریم. البته ۲ بیمارستان یکی بیمارستان دانشگاه تهران و دیگری یک بیمارستان خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما گاهی دامپزشک کاری از دستش برنمی‌آید و مثلا فقط ۲ میلیون تومان دارو هزینه کرده است. هزینه رفت و آمد، استهلاک خودرو، داروهای مصرفی و دستمزد او پرداخت نمی‌شود و دست او به جایی بند نیست. خیلی‌ها با این قضیه درگیرند. اما با تمام این تفاسیر می‌شود یک دامپزشک می‌تواند بسته به علاقه و استعداد خودش، وقت بگذارد و در کنار آن کارهای دیگر را بکند تا اینکه قوی شود و بتواند کیس‌های خود را جمع کند و محیط کاری را پیدا کند و شرایط را دریافت کند تا برای خود یک بیزینس به دست بیاورد.
فعالیت در حوزه اسب به شکل دلی است و سودمند نیست. اگر دامپزشک علاقه‌مند نباشد، چون کار فیزیکی و طاقت فرسا بوده و کاری است که مسائل عجیب و غریب در آن زیاد است، نیاز به یک انسان سخت‌جان دارد. دامپزشک اگر علاقه نداشته باشد نمی‌تواند نصف شب تا صبح کنار اسب باشد تا آن را درمان کند.

دامپزشک در صنعت اسب نیاز به شناخته شدن دارد. باید کار کند و آموزش ببیند و در یک مبحث تخصصی کار کند. برخی در زمینه تولید مثل، برخی در انتقال جنین و برخی اندام حرکتی خیلی خوب کار می‌کنند. گاهی صاحب یک اسب ورزشی که شاید چند میلیارد تومان ارزش اسب او باشد، برای اندام حرکتی با یک دامپزشک کار می‌کند، برای مامایی با دامپزشکی دیگر و برای داخلی به همین شکل. یعنی همان یک اسب ۳ تا ۴ دامپزشک تخصصی دارد. بنابراین نیاز است که یک نفر بیاید، آموزش خود را بالا ببرد و خود را به جامعه اثبات کند و اطمینان حاصل کند تا بتواند کیس بگیرد. این نیاز به کار کردن دارد. جاهایی باید انسان ضرر دهد و از جیب هزینه کند تا بتواند به آنچه در آینده هدف اوست،‌ برسد.

حکیم مهر: به انجام برخی اقدامات به‌منظور راه‌اندازی انجمن صنفی دامپزشکان اسب اشاره کردید. آیا انجمن تشکیل شد؟

تقریبا چندین سال است که بحث راه‌اندازی انجمن صنفی دامپزشکان اسب را با دوستان پیگیری کردیم. اما به هر حال نقطه نظرات بین فعالان دامپزشکی در صنعت اسب زیاد است و رسیدن به نقطه نظر مشترک کار سختی است. بنابراین یکی دو بار استارت کار را زدیم و حتی مسئولیت‌ها را مشخص کردیم اما به جایی نرسید. سعی کردیم همین قضیه را در لوای کمیته دامپزشکی فدراسیون سوارکاری پیش ببریم، یعنی بتوانیم به عنوان انجمنی که دامپزشکان را گرد هم می‌آورد و نقطه نظرات آنها را جمع می‌کند اما فعالیتی نمی‌تواند داشته باشد، کار کنیم. مثل حق الزحمه‌ها و اینکه برخی امتیازها را از نظام دامپزشکی بگیریم.

انجمن صنفی به نتیجه‌ای نرسید و من تمایل زیادی دارم که تلاش کنیم تا انجمن به نتیجه برسد. بخش مهمی از دغدغه این است که اسب‌هایی که وارد مسابقات می‌شوند، از نظر امنیت زیستی در سلامت کامل باشند. یک بخش سلامت کامل، علائم بالینی است و یک بخش هیستوری بیماری‌هایی است که باید از اسب‌ها تست گرفته شده باشد یا واکسینه شده باشند. اینها در چهارچوب وظایف سازمان دامپزشکی و اداره کل استان‌هاست و ما هم به خاطر اینکه باشگاه‌ها پرونده داشته باشند، از آنها استعلام می‌کنیم.

حکیم مهر: قبلا در اعزام اسب‌های ایرانی به خارج از کشور مشکلاتی داشتیم. آیا این مشکلات برطرف شده‌اند؟

بعد از انقلاب در سال ۲۰۰۶ مسابقات دوحه قطر را داشتیم که اسب‌ها با یک شرایط خاص اعزام شدند. در سال ۲۰۱۳ طبق پروتکل HHP جلو رفتیم و طبق این پروتکل، برای کشورهایی مثل ایران، ترکیه، چین، عراق، سوریه و ... مسائل و مشکلاتی پیش آمد. در واقع به این شکل نبود که این مشکلات مختص ما باشد. خیلی کشورها مثل ترکمنستان و ازبکستان هم با این مشکل درگیر بودند. درنهایت گفتند حبابی را در نظر بگیریم که در آن منطقه‌ای که اسب نگهداری می‌شود، اسبی که می‌خواهد از آن منطقه به مسابقات برود به مدت ۱۴ روز در باشگاه خود باشد، واکسن‌های لازم به او تزریق و از نظر بالینی چک شود. بعد به محیط مسابقه برود و با یک شرایط خاص در آنجا هم دوباره چک شود و مسابقه دهد و برگردد. از سال ۲۰۱۳ ما مجوز این را گرفتیم اما بنا به دلایلی کمیته ملی المپیک ثبت نام نکرد و اعزام صورت نگرفت. ما بلافاصله بعد از آن مسابقات قطر را داشیم. بعد از آن سوارکاران ما در بازی‌های داخل سالن ترکمنستان در سال ۲۰۱۷ شرکت کردند و الان هم از نظر پروتکل HHP هیچ مشکلی نداریم.

درواقع در این چند سال تابوی قرنطینه اسب‌های ورزشی شکسته شده و مشکلی از این جهت نداریم. شاید براساس قوانین HHP در کشورهای اتحادیه اروپا و امریکا مجوز اعزام مستقیم از کشور نداشته باشیم، اما از طریق کشور ثانی، این امر امکان‌پذیر است. ما در گروه‌بندی فدراسیون جهانی در منطقه اوراسیا هستیم و اگر قرار باشد در المپیک توکیو یا قهرمانی جهان، اسبی از منطقه اوراسیا اعزام شود، باید به قرنطینه ترکمنستان برود. آنجا یک محل ورزشی با تمام امکانات در حد بالا است. بعد اسب‌ها از آنجا با یک پرواز می‌روند. این قانونی است که تمام دنیا دارد و پیچیده نیست.

حکیم مهر: تاثیر ویروس کرونا بر ورزش سوارکاری در ایران و جهان چه بود؟

در جهان که تمام مسابقات کنسل شد و همه متضرر شدند. صنعت اسب، ورزشی است که با مسابقه و نمایش می‌چرخد و هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری ورزشی دارد. این هزینه‌ها شامل خوراک، مکمل‌های سنگین دارد و مراقبت و نگهداری است. زمانی که مسابقات کنسل می‌شود، منبعی برای نمایش دادن نیست و خرید و فروش هم افت می‌کند. خدا را شکر که از ۲ ماه آینده و براساس پروتکل‌هایی که فدراسیون جهانی داده، مسابقات بین‌المللی شروع می‌شود.

چند باشگاه داخل منطقه چیتگر داریم و فعلا چیتگر به طور کلی تعطیل شده و مالک اسب‌ها نمی‌توانند به اسب‌ها سر بزنند و نمی‌آیند و فقط مربی و دامپزشک می‌آیند. به طور کلی عدم برگزاری مسابقات لطمه‌های زیادی به مربی، دامپزشک و باشگاه‌دارها زد و امیدواریم با شروع دوباره مسابقات و رعایت فاصله، دوباره شاهد رونق این صنعت باشیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
7
8
همچی میگن دامپزشک اسب کار اورژانسی شبانه روزی انجام میده انگار دکتر های دام بزرگ.گاو گوسفند . تو هتل پنج ستاره ویزیت میکنن .شب هم در منزل استراحت میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
مگه در ایران دامپزشک متخصص اسب داریم !!؟؟ از کدام دانشگاه و با چه مدرکی !!؟؟
فرق است بین کار تخصصی و کار اختصاصی ، ممکن است بعضی دامپزشکانی وجود داشته باشند که بطور اختصاصی فقط در فیلد اسب و تک سمیان کار و فعالیت دارند ، ولی متخصص و صاحب مدرک تخصصی بیماریها یا جراحی اسب نباشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
3
شما ظاهرا کار کولیک اسب را انجام نداده ای که فقط به عنوان مثال مایع درمانی یک اسب سنگین وزن و بی تاب دچار درد شکم و مشکلات گردش خون،
چقدر سختی و مرارت دارد و مجبور باشی که ساعتها از کنار اسب چه در سرمای زمستان و چه گرمای تابستان تکان نخوری.

البته این به معنای نفی ارزش ها و مشکلات خاص هر رشته از کار دامپزشکی نیست.
مصطفی
|
Germany
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
7
سلام دوست عزیز
قطعا منظورشون این بوده که بر خلاف تصور جامعه که کار اسب و کار دامپزشکی اسب لاکچری و در هتل پنج ستاره است؛ کار درمانی اسب هم مانند سایر کلینیسین ها باید شبانه روزی خدمات رسانی کنند ؛ یکم زیبا بی اندیشیم
ناشناس
|
France
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
1
3
بعد از سالها کار در استان خراسان به این تجربه رسیدم که اداره دامپزشکی برای باشگاه داران و سوارکاران هیچ ارزش و منزلتی ندارد و دامپزشکان بخش خصوصی هم متاسفانه به زعم آقایون باشگاه دار نوکر بی اجر و مواجب و دست به سینه آقایون با حداقل دستمزد آن هم با منت هستند.
ناشناس
|
Ukraine
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
3
چند نکته
اولا کمیته دامپزشکی فدراسیون سوارکاری فقط در حوزه برگزاری مسابقات صاحب نظر است و اصل کار درمان اسب و کلینیسین های اصلی خارج از این کمیته ها هستند!
ثانیا آموزشی که بیان می‌شود فقط آموزش دامپزشکی میدان است و نه آموزش علمی طب اسب و بعید است نظام دامپزشکي به این امتیاز موضوع بازآموزی دهد.
پاسخ ها
ازاد
| Germany |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
در‌مورد نکته هاتون باید عرض کرد که
برای ورود به کمیته دامپزشکی فدراسیون باید حتما سابقه پرکتیشینری یا همان درمانگری اسب رو داشته باشید تمام افرادی که در کمیته فدراسیون هستند افراد صاحب نظر و به نام و خوش سابقه صنعت اسب در کشور هستند پس اول اصل کارشان درمان اسب بوده و خارج از کمیته هم کارشان درمان هست و قطعا صاحب نظرند هم در درمان اسب و هم اینکه دوره های مربوطه مسابقات را در سطح ملی و بین المللی طی کرده اند و در مسابقات نیز صاحب نظرند
دوما ایشان اعلام کرده اند. به شرکت کنندگان مدرک داده میشود نه امتیاز ، گفتند برخی از دوره ها با همکاری نظام و کمیته هست مث کنگره یا کارگاه های تخصصی اسب که گاها ما از طریق سایت فدراسیون متوجه میشیم که توسط بخش خصوصی یا دانشگاه ها برگزار میشه و خوب نظام به برخی از ینها امتیاز میده
سوم اینکه قبلا هر ده سال یه دامپزشک از ایران بین المللی میشد ایشون شرایط رو فراهم کردند که ۵ نفر از ایران بین المللی شوند در مسابقات و هم اینکه با برگزاری کلاس در ایران کمک شایانی به کاهش هزینه ها و سفر و غیره شد
اگر هم در همین حکیم مهر جستجو بزنید میبیند که ایشان چندین سال هست که در مسابقات بین المللی سردامپزشک مسابقات مهم هستند و باعث افتخار ایران و ایرانی ،
حال که یک نفر پیدا شده میدن رو باز کرده باید به جای ایرادهای لغتی همکاری کنیم تا اینده جامعه صنفی امون رو بسازیم که مث امروز نباشه
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
3
3
دامپزشکان اسب مبالغ غیرقابل تصوری مطالبه میکنند
یکی از دامپزشکان اسب برای ویزیت و سرم درمانی دو اسب و خوراندن روغن به یکی از اسبها مبلغ سه میلیون و هفتصدهزار تومان مطالبه و گفت با تخفیف سه و نیم میلیون یعنی بمرگ گرفت که صاحب اسب به تب راضی بشود کدام دامپزشک چنین مبلغی مطالبه میکند چرا ؟؟؟؟ ایشان میفرمایند هزینه رفت و برگشت و دارو هم یک میلیون دویست هزار تومان نه اقا پشت خودرو یک سرنگ نبود گفت سرنگ دارید ؟ من ندارم
با یک شیلنگ تراز بنایی هم روغن به اسب داد . 200تا 300 میلیون وسایل هم با خودرو نبود
اینچنین فرمایشاتی جانب دارانه است نه منصفامه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
یادمه یه کره اسب رو که قسمتی از پاش پاره شده بود را داشتم بخیه میزدم.اسب با وجود دریافت ارامبخش به محض تحریک در اثر صدای موتور نزدیک ما چنان تحریک شد که لگدی به سینه من زد که با وجود امادگی جسمی بالای من تا یک هفته به زور نفس میکشیدم
این مبلغ در برابر قیمت اون اسبها و اون وقتی که دامپزشکی صرف کرده مبلغ زیادی نیست
ناشناس
|
Austria
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
1
با آرزوی موفقیت روزافزون برای آقای دکتر شهبازی که دانش و اخلاقشون واقعا عالی هست و باعث افتخار کشور هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
4
بعنوان یک دامپزشک دانشگاهی که 45 سال پیش از دانشگاه کمبریج فارغ گردیده و مدتی در آمریکا بوده خدمت همکاران عرض کنم که طب اسب یک علم بسیار وسیع است و تخصص خاص خودرا دارد.در ان زمان پرفسور ادوارد فقط روی دست و پا کار میکرد پرفسور گیرینگ دستگاه گوارش پرفسور بدفورد چشم و پرفسور وون جراحی بود و همه اینها دانشجوی تخصصی میگرفتند. در مملکت ما هیچیک از این تخصص ها وجود ندارد تازه این مال 45 سال قبل بود. اکنون باید ببینید چه پیشرفت شگرفی در زمینه اسب صورت گرفته. در آمریکا هم رزیدنتی بیماریها تولید مثل وجراحی اسب وجود دارد که بعد از یکی دوره عمومی 8 ساله 4 سال دیگر باید درس بخوانند. حالا شما میگویید 80 نفر در زمینه اسب کار میکنند.با چه علمی؟.بیچاره اسبداران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
۸۰ نفر دامپزشک میدان مسابقات !
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
1
5
با تشکر از همکار گرامی جا دارد از زنده یاد دکترمازیار رفیعی که تمام عمر خود را در این حوزه صرف کرد یادی بکنیم
بی شک دوستانی چون دکتر شهبازی و... که به صورت تخصصی ،علمی،و با تجهیزات کامل پا در عرصه دامپزشکی میگذارند ارزش دامپزشکی را بالا میبرند
مجهز کردن مطب های دامپزشکی به امکانات روز و دسپلین دادن به حرفه دامپزشکی جایگاه این رشته را بالا میبرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
افرین بر تو دسپلین
علی
|
Germany
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
1
3
................ این دکترا یکی دوتاش تو کشتارگاه کاشان کار میکنن. هفته یه تن جیگر و گوشت مردم رو نابود ونفله نکنن .مرخصی هفته.ای نمیرن بسکه ناشکری و کفران نعمت میکنن. خودشون بول ندادن دلشون بسوزه که. باباشون هم. دامدار کشاورز نبوده که بدونن یه مال تا بیاد. بیست کلیو گوشت بگیره زنده مرده صاحب مال دامدار جلو چشماش میاد. فکر کرده از درخت صبح چیده اورده کشتارگاه زیر دست دکتر .....
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
چرااکثراسب هادم نمیگیرند
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
2
نظرات جالبی بود من خودم مالک اسبم با هزینه هام مشکلی ندارم قیمت دتومیدین و میدونید چقدر شده ؟ کی از خوابش میزنه ساعت ۲ تا ۶ صبح روسر اسب باشه بعد ۲ ساعت بخوابه دوباره از ۸ صبح بیمارستانش باشه یا کلینیکش دامپزشکهایی که با علاقه کار اسب میکنن واقعا در برابر درمان و وقتی که میزارن دستمزد ناچیزی میگیرن،دامپزشک اسب شهر ما سالی یه بارم نمیتونه مسافرت بره چون کسی دانش و تخصص ایشون و نداره اگه حتی ۱ روز نباشه همه باشگاهها دچار مشکل میشن
نظر شما
ادامه