کد خبر: ۵۸۵۰۳
 

میکروچیپ (یا ریز تراشه) شاید به اندازۀ یک دانۀ برنج باشد اما برای سلامت و ایمنی حیوان خانگی شما اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، میکروچیپ در واقع یک شمارۀ شناسایی یا کد مخصوص را به حیوان شما اختصاص می دهد که توسط دامپزشکان و پرسنل پناهگاههای حیوانات قابل خواندن است.

در اینجا ما از لزوم و نحوۀ کشت میکروچیپ برای شما می گوییم.

گذاشتن قلاده برای حیوانتان که در آن اسم حیوان و شمارۀ تماس صاحب او ذکر شده باشد ایدۀ خیلی خوبی است اما چندان هم بی نقص و مبرا از خطا نیست . Becky Krull دکتر دامپزشک و رئیس بیمارستان دامپزشکی  Green Bay and Allouez Animal Hospitals در این باره می گوید: "پس از مدتی ممکن است قلاده بیفتد یا پاره شود و نشانی هم ناخوانا گردد اما میکروچیپ دائمی است و از حیوان شما کَنده و جدا نمی شود؛ همچنین یک شمارۀ شناسایی ویژه و منحصر به حیوانتان به او اختصاص می دهد و تمام اطلاعات لازمی را که دامپزشک و یا حامیان حیوانات بایستی بدانند در اختیارشان می گذارد.

میکروچیپ مدرکی مستدل و قوی برای اثبات اینکه شما صاحب حیوانتان هستید 

دکتر  Krull اظهار می دارد: "چنانچه حیوان شما گم و یا ربوده شود، میکروچیپ کشت شده در بدن حیوانتان شما را به عنوان صاحب قطعی حیوان معرفی خواهد کرد."

میکروچیپ شانس برگشت حیوان گم شده به شما را افزایش می دهد

اگر حیوانتان از خانه بیرون رود و سرگردان شود، میکروچیپ احتمال بازگشت او به خانه را بیشتر می کند. دکتر  Krull با اشاره به پژوهش های به عمل آمده در این زمینه عنوان می کند: "مطالعات نشان داده گربه هایی که میکروچیپ داشتند 20 برابر بیشتر از گربه های فاقد میکروچیپ به خانه و صاحبین خود برگردانده شدند و در مورد سگ ها نیز آنهایی که کشت میکروچیپ داشته اند 2.5 برابر بیشتر از سگ های بدون میکروچیپ به صاحبین خود عودت داده شدند. این ارقام چشمگیر هستند و با توجه به اینکه هر ساله هزاران حیوان خانگی گم یا ربوده می شوند صاحبین حیوانات تمایل دارند تا هر کاری که می شود را انجام دهند تا تضمینی برای عودت حیوانشان به آنها باشد."

برخی از میکروچیپ ها امکانات بیشتری هم برای استفادۀ صاحبین حیوانات خانگی دارند  

برخی میکروچیپ ها فقط شماره تماس صاحب حیوان را در بر دارند؛ اما برخی دیگر از مزایای بیشتری حتی برخوردار هستند. یکی از این برنامه ها به عنوان مثال توانایی باز کردن درب مخصوص سگ شما تنها زمانیست که حیوان شما نزدیک درب می گردد. این مزیتی می تواند باشد برای دور نگه داشتن حیوانات ولگردی که راهشان را از طریق این درب به خانۀ شما باز می کنند. به همین ترتیب مزیت های دیگری نیز در میکروچیپ ها وجود دارد.

دکتر  Krull می گوید: "چنانچه در نظر دارید تا کشت میکروچیپ برای حیوان خانگی خود انجام دهید بهترین زمان به همراه عمل عقیم سازی حیوان است که حیوان در بیهوشی به سر می برد. اما با این وجود بدانید که کشت میکروچیپ آسان و بدون درد انجام می شود و انجام آن در هر زمان ممکن است."

به هنگام کشت، دامپزشک یک میکروچیپ را به وسیلۀ یک اپلیکاتور وارد بدن حیوان می کند؛ در واقع درست همانند واکسن زدن، میکروچیپ به وسیلۀ یک سوزن در زیر پوست حیوان قرار می گیرد و در آنجا کشت می شود." پس از عمل، ممکن است یک جای زخم و برآمدگی در محل کشت ایجاد گردد؛ این امر طبیعی است اما اگر احساس می کنید که این زخم غیرعادی است حتماً با دامپزشک مشورت کنید .

ترجمه: ندا ترابی
 
نظر شما
ادامه