کد خبر: ۶۰۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
به مناسب روز ملی دامپزشکی:
«حجت الاسلام سیدرضا تقوی» افزود: سازمان دامپزشکی نباید فقط متولی سلامت حیوانات باشد و باید اخلاق‌ورزی را در حوزه حیوانات به صورت یک مساله مهم و مسئولیت بر عهده خود عملیاتی نماید ...

حکیم مهر: نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی با صدور پیامی ویدیویی ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی فلسفه وجودی سازمان دامپزشکی کشور و همچنین اهمیت توجه به حقوق حیوانات را گوشزد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «حجت الاسلام سید رضا تقوی» نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه روز چهاردهم مهر ماه روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است تا توجه مردم به این موضوع خاص جلب شود؛ گفت: ضمن تبریک این روز به همه جامعه دامپزشکی و کادر سازمان دامپزشکی در سراسر کشور که یکی از سازمان‌های مهم کشور است باید توجه داشت که فلسفه تشکیل این سازمان از نکات قابل تامل و توجهی است که نباید از کنار آن به آسانی گذشت.

وی ارتباط بین میلیون‌ها حیوانات در حال زیست در طبیعت؛ نقش حیوانات در تغذیه انسان‌ها با توجه به معیارهای تعریف شده؛ نقش سلامتی حیوانات در سلامت انسان‌ها و نقش بنیادی خود حیوانات در تنظیم محیط زیست را از جمله عواملی برشمرد که وجود سازمان دامپزشکی را برای تنظیم این موارد اجتناب ناپذیر ساخته است.

تقوی با تاکید بر اینکه فلسفه سازمان دامپزشکی همانطور که وزارت بهداشت نقش کمک کننده در سلامت انسان را دارد پایداری از سلامت مشترک دام و انسان است تصریح کرد: با توجه به همین مسئولیت مضاعف باید به سازمان دامپزشکی کشور توجه ویژه کرد و از آنجا که حیوان از نظر اسلام مخلوق خداوند و همچون انسان لایق احترام است در فراگیری خدمات کمی و کیفی آن اهتمام ویژه داشت.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه حیوانات به دلیل برخورداری از شعور که ذکر و تسبیح او را می‌گویند و خداوند هم در قرآن کریم بر آن تاکید کرده است افزود: اسلام از این جهت به این بخش توجه دارد که یکی از منابع تغذیه انسان‌ها حیوانات هستند و از نگاه اسلام حیوان به عنوان مخلوق خداوند حقوقی دارد.

وی با بیان اینکه در فرهنگ دینی سلامت حیوان باید رعایت شود گفت: هر شخصی با حیوانی برخورد دارد، همانطور که برای فرزندش تلاش می‌کند باید جهت سلامت حیوان در اختیارش نیز کوشا و مسئول باشد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی در ادامه این پیام ویدویی بر اهمیت رعایت حقوق حیوانات تاکید کرد و گفت: کما اینکه از هر حیوان باید به اندازه ظرفیتش استفاده کرد و فوق طاقتش نباشد و در کنار تغذیه سالم و کافی دام‌ها از هرگونه آزار حیوان با شلاق به صورتش یا داغ کردنش و علامت گذاشتن روی پوست آنها نیز پرهیز کرد.

تقوی با اشاره به دیگر جزییات در این خصوص مانند اینکه نباید بچه حیوانی را جلوی چشم مادرش کشت و حتی به حیوانات ناسزا گفت و آنها را لعن کرد، خاطرنشان ساخت: در حوزه پزشکی عهدنامه ای در تمام جهان به عنوان اخلاق پزشکی موجود است که در دین اسلام هم یکی از جنبه‌های اخلاق ورزی، رعایت اخلاق شایسته انسان با حیوانات است.

وی خواستار این شد تا سازمان دامپزشکی که حامی سلامت حیوانات است، رفتارشناسی با حیوانات را نیز به مردم آموزش دهد و آن را به صورت فرهنگ رایج درآورد.

تقوی با اشاره به برخی رفتارهای ناشایست با حیوانات مانند تفریحات شاهان در گذشته که حیوانات را در شکار نشانه می‌رفتند، افزود: برگزاری مسابقه بوکس بین شامپانزه‌ها، ایجاد دعوا بین خروس‌ها یا مسابقه گاوبازی از جمله آنهاست.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: اهمیت اخلاق مداری در رفتار با حیوانات به قدری مهم است که فقهای ما نیز فتوا داده اند اگر کسی برای تفریح به شکار برود و مسافر باشد، باید نمازش را تمام بخواند که در واقع این فتوا به معنای حرام شدن این نوع سفر معصیت‌دار است.

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی نباید فقط متولی سلامت حیوانات باشد و باید اخلاق‌ورزی را در حوزه حیوانات به صورت یک مساله مهم و مسئولیت بر عهده خود عملیاتی کرده و آن را به همه جا تعمیم دهد افزود: ضمن اینکه سازمان دامپزشکی باید ارزش دامپزشکی را برای مردم به خوبی تبیین کند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر محمد لطفی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
3
بسمه تعالی با سلام و احترام. ایشان تا جایی که حقیر اطلاع دارم نماینده مجلس شورای اسلامی هستند و خاطرتان هست که رئیس سنی مجلس در ابتدا و گشایش مجلس جدید هم بودند. هرچند ممکن است رئیس شورای زکات کشور بودن یا نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بودن از نظر قانون شغل محسوب نشود یا شغلی که باید از آن استعفاء دهند تا بتوانند نماینده مجلس شوند نباشد اما خدمتگزاری ایجاب می کند که ایشان وقتی وارد مجلس شدند از مسئولیت های دیگر کنار بروند. با یک دست مگر چند هندوانه می شود بلند کرد؟
نظر شما
ادامه