کد خبر: ۶۱۳۴۲

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: قوانین خاصی در حوزه حیوان آزاری وجود دارد و اگر قوانین بازدارنده نباشد، قطعا باید مجازات ها تشدید شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، پنجشنبه شب گذشته و در پی انتشار ویدیویی از یک مورد حیوان آزاری دردناک در فضای مجازی اقدامات اولیه برای شناسایی و دستگیری فرد متخلف آغاز  شده است و پس از اطلاع از محل حضور فرد حیوان آزار در یکی از روستاهای شهرستان بوشهر، سریعا فرد مذکور شناسایی و به جهت جلوگیری از متواری شدن او، ظهر شنبه به دستور دادستان و با همکاری نیروی انتظامی این فرد دستگیر و هم اکنون در بازداشت موقت به سر می‌برد. ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی به مجازات حیوان آزاری پرداخته است.

بر این اساس، هر شخصی به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را کشته یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد. قانونی که شاید عدم بازدارندگی آن منجر به این اتفاقات تلخ می شود.

«حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی» رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس یازدهم در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: هر از چندگاهی شاهد تصاویر حیوان آزاری هستیم و این اتفاقات تلخ رقم می خورد. این اتفاقات زمینه را فراهم کرده تا در این خصوص به فکر قوانین محکم تری بود تا دیگر شاهد حیوان آزاری نباشیم.

او افزود: مجلس به علت اینکه در ماه های ابتدایی فعالیت خود به سر می برد، کمیسیون حقوقی و قضائی با انبوهی از طرح ها و لوایح مواجه است. تا این لحظه طرحی برای مقابله با حیوان آزاری به دست ما نرسیده است

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در خصوص حیوان آزاری قوانین خاصی وجود دارد و در راستای تشدید مجازات ها در ابتدا باید قوانین مورد بررسی قرار گیرند. اگر قوانین بازدارنده نباشد، قطعا باید مجازات ها تشدید شود. در خصوص حیوان آزاری قوانین وجود دارد اما به نظر می رسد برخی از آن ها آگاه نیستند و یا جانی هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس یازدهم ادامه داد: بسیاری از اقدامات مجرمانه هستند که مجازات های شدیدی دارند اما باز هم برخی افراد پیدا می شوند که انسان های قسی القلبی هستند و مرتکب آن می شوند. بنابراین اگر هر اتفاقی رقم می خورد نمی توان در ابتدا به مجازات ها و قانون ایراد گرفت

حجت الاسلام غضنفرآبادی تصریح کرد: باید تحقیقات گسترده صورت گیرد تا مشخص شود که چند درصد عوامل حیوان آزاری جری هستند و چند درصد اقدامات نابخردانه نگران کننده را در جرائم علیه حیوانات انجام می دهند.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس یازدهم در پایان گفت: در صورت نیاز، قوانین در این حوزه تشدید می شود تا مجازات سخت تری در انتظار حیوان آزاران باشد اما به این سادگی نمی توان در این خصوص نظر داد.

 
نظر شما
ادامه