کد خبر: ۶۳۶۳۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رئيس نظام دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مریم همت‌زاده» افزود: مهمترین مشکل استان فارغ‌التحصیلانی هستند که سالانه به جمع ما اضافه می‌شوند؛ ظرفیت‌های محدود و جمعیت دام منطقه دیگر برای این تعداد دامپزشک جوابگو نیست ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «مهمترین مشکل ما در استان چهارمحال و بختیاری فارغ‌التحصیلان دامپزشکی هستند که سالانه به جمع ما اضافه می‌شوند. برای خروج از این معضل، درحال تشکیل تعاونی‌هایی هستیم که بتوانیم برای اعضا مجوز بگیریم و به زنجیره تولید، صادرات و واردات ورود پیدا کنیم»؛ این را رئیس نظام دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری به حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر مریم همت‌زاده» می‌گوید: «روزی که بنده آمدم، حقوق ماهیانه مسئول فنی ۷۰۰ هزار تومان بود و الان شکر خدا کمترین حقوق، ۵ میلیون تومان است.»

وی در در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «متاسفانه بیشتر همکاران تمایل دارند که داروخانه یا بیمارستان راه‌اندازی کنند و خیلی کمتر راغب هستند که مسئول فنی شوند.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی سال ۸۴ دانشگاه شهرکرد در مقطع عمومی دامپزشکی و همچنین ورودی سال ۹۵ دوره تخصص مامایی و بیماری‌های تولید مثل دانشگاه شهرکرد هستم.

حکیم مهر: چرا رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

چون از کودکی به دامپزشکی علاقه‌مند بودم و حتی هدفم از شرکت در کنکور، قبولی در رشته دامپزشکی بود. دامپزشکی انتخاب دوم یا سوم من بود. پسرعموی من هم دکتر دامپزشک بودند و وقتی ایشان را می‌دیدم، از همان دوران دبیرستان علاقه‌مند بودم که به این رشته وارد شوم.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات دامپزشکی در استان چهارمحال و بختیاری چیست؟

مهمترین مشکل ما در استان فارغ‌التحصیلانی هستند که سالانه به جمع ما اضافه می‌شوند. با توجه به اینکه ظرفیت‌های محدودی وجود دارد و جمعیت دام منطقه دیگر برای این تعداد دامپزشک جوابگو نیست، لذا در بحث ماده ۲ و صدور پروانه‌ها به شدت مشکل داریم.

حکیم مهر: آیا راهکاری هم اندیشیده‌اید؟

برای خروج از این معضل، در حال تشکیل تعاونی‌هایی هستیم که بتوانیم برای اعضا مجوز بگیریم و به زنجیره تولید، صادرات و واردات ورود پیدا کنیم. شاید از این طریق بخشی از مشکلات را حل کنیم. همچنین به دنبال این هستیم که فارِغ‌التحصیلان را به سمت کارهای جدید سوق دهیم. اینکه همه بخواهند داروخانه و مراکز مایه‌کوبی راه‌اندازی کنند، باعث اشباع بازار می‌شود. همین الان هم تقریبا بازار اشباع است و ما نباید فقط به فکر اعطای مجوز باشیم، بلکه باید به این فکر کنیم که مجوزی که به شخص می‌دهیم، برای او یک استفاده داشته باشد و در آینده دچار ضرر مالی نشود و در چرخه اقتصادی مشکل پیدا نکند.

حکیم مهر: چند داروخانه و کلینیک دامپزشکی در سطح استان فعال هستند؟ آیا جغرافیا و طبیعت غنی استان، برای فعالیت دامپزشکان کافی نیست؟

در حال حاضر حدود ۵۲ داروخانه دامپزشکی، ۲۲ کلینیک دامپزشکی و ۲۵ مرکز مایه‌کوبی در سطح استان فعال هستند. در استان چهارمحال و بختیاری مایه‌کوبی مستقل از درمان است و مایه‌کوبی دام و طیور هم از هم جداست. در واقع ما ۲ مرکز مایه‌کوبی طیور و ۲۳ مرکز مایه‌کوبی دام داریم. با این وضعیت و با جمعیت دامی ۲ میلیون رأس که البته بخشی از آن کوچ‌رو هم هستند و حجم جوجه‌ریزی سالانه ۱۶ میلیون قطعه، فکر نمی‌کنم جمعیت دام منطقه خیلی جوابگو باشد. از طرفی ما باید به باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک و سلامت انسان هم توجه کنیم.

حکیم مهر: در بحث ماده ۱۹ آییننامه نظارت بهداشتی دامپزشکی چه وضعیتی در استان دارید؟

خدا را شکر از زمانی که بنده مسئولیت کار را به عهده گرفتم، در زمینه ماده ۱۹ با کمک همکاران صنف و مسئولین فنی، حقوق‌ها به سطحی رسیده که همکاران راضی هستند. تقریبا می‌توانم بگویم که هیچ قرارداد صوری نداریم. یکی از مراکز ما که حقوق را به صندوق نظام سبز سلامت واریز می‌کند و سایرین را هم به شکل ماهیانه کنترل می‌کنیم که حقوق و بیمه همکاران واریز شده باشد. از امسال هم قرار است که چک سفید امضای تضمینی از کارفرما بگیریم. همچنین چک ۱۲ ماه حقوق مسئول فنی پیش ما بماند و ما به صورت ماهانه به حساب آنها واریز کنیم. مدیر کل هم حمایت زیادی از ما می‌کند و خودشان علاقه دارند که حقوق مسئولین فنی اصلاح شود. در واقع روزی که بنده آمدم، حقوق ماهیانه مسئول فنی ۷۰۰ هزار تومان بود و الان شکر خدا کمترین حقوق، ۵ میلیون تومان است.

حکیم مهر: شما از چه سالی مسئولیت نظام دامپزشکی استان را عهدهدار شدید؟

سال ۹۷ که بنده آمدم، حقوق ۷۰۰ هزار تومانی هم داشتیم و برخورد خیلی بدی هم با دامپزشکان می‌شد، تا جایی که همکاران را به‌عنوان کارگر قلمداد می‌کردند، اما الان خیلی خوشحال هستیم که کارفرما با نگاه دکتر دامپزشک با مسئول فنی برخورد می‌کند.

حکیم مهر: با شهرداری مشکل خاصی ندارید؟

خیر. فعلا مشکل خاصی با شهرداری نداریم. ما خودمان از همان ابتدا با دادگستری نامه‌نگاری کردیم مبنی‌بر اینکه پرونده‌های ما را به هیات بدوی برگرداند و خدا را شکر هیچ یک از همکاران ما به دادگاه نرفتند. با شهرداری هم مکاتبه کردیم و خوشبختانه تا الان مشکلی پیش نیامده است.

حکیم مهر: چند دانشکده در سطح استان فعالیت می‌کنند؟

دو دانشکده دانشگاه آزاد و دولتی.

حکیم مهر: این دانشکده‌ها در مجموع چه تعداد فارغ‌التحصیل تولید می‌کنند؟

سالانه ۲۰۰ فارغ‌التحصیل که تعداد خیلی زیادی است؛ هرچند که ما تقریبا آن را کنترل کردیم.

حکیم مهر: چطور؟

با کمک اداره کل بحث مسئول فنی مرغداری‌ها را شروع کردیم و می‌توانم بگویم که حتی کمبود مسئول فنی هم در این بخش داریم. هر ۲۰ واحد مرغداری را با حقوق تقریبا ماهی ۱۰ میلیون تومان به یک مسئول فنی واگذار کردیم. همکاران هم خیلی راضی بودند و در این ۲ ماهی که دوره را شروع کردند، وضعیت بد نبوده است.

حکیم مهر:‌ آیا نمی‌توان از همین فارغ‌التحصیلان که تعداد آنها کم هم نیست، استفاده کرد و آنها را به سمت مسئول فنی سوق داد؟

متاسفانه بیشتر همکاران تمایل دارند که داروخانه یا بیمارستان راه‌اندازی کنند و خیلی کمتر راغب هستند که مسئول فنی شوند. ما دامپزشکان در حوزه‌های مختلفی می‌توانیم کار ایجاد کنیم. استان ما از لحاظ شیلات رتبه نخست کشور را دارد و می‌توانیم روی بخش شیلات و بسته‌بندی‌های آن مانور دهیم. از آن طرف با مراکز رایزنی می‌کنیم که حداقل یک کارخانه کنسرو و بسته‌بندی راه‌اندازی کنند تا به این شکل بتوانیم دامپزشکان را به آن سمت ببریم. در بخش حیات وحش فکر می‌کنم در کل ایران متخصص حیات وحش خوب، خیلی کم داشته باشیم. سازمان دامپزشکی باید مانند گذشته دوره‌های حیات وحش برگزار و همکاران را به خارج از کشور بفرستد تا دوره‌ها را ببینند و برگردند. در زمینه زنبور عسل خیلی ورود نکردیم با اینکه زنبور خیلی مفید است و هزینه زیادی هم ندارد. اگر در این بخش‌ها فعال شویم، قادر به کارآفرینی خواهیم بود. من از روزی که آمدم با رویکرد کارآفرینی آمدم و خیلی راغب به انجام کارهایی که قبلا وجود داشته، نبودم.

حکیم مهر: فکر می‌کنید چقدر در این مسیر موفق بودید؟

وضعیت بد نبوده است. به هر حال خیلی از همکاران را به سمت فعالیت‌های جدید سوق دادم و آنها تشکر هم می‌کنند و خیلی راضی هستند. معمولا در ابتدا کمی مقاومت می‌کنند اما وقتی می‌بینند که پیشنهاد جدید، یک کار بهتر است، راضی می‌شوند.

حکیم مهر:‌ تخصص شما مامایی و بیماری‌های تولید مثل است. مهمترین مشکلات این رشته از دامپزشکی چیست؟

مهمترین مشکل رشته، دخالت افرادی است که در این بخش تخصص ندارند و این خیلی ما را اذیت می‌کند. همین بحث تلقیح مصنوعی که خوشبختانه به نظام دامپزشکی برگشت، یکی از معضلاتی بود که هرکسی به خود اجازه می‌داد به آن ورود و کار کند. در بخش انتقال جنین هر دامپزشک یا حتی کاردان‌های دامپزشک ورود می‌کنند و این اصلا جالب نیست چون وجهه رشته ما را خراب می‌کنند. در بخش مامایی ما کارهای زیادی داریم که همکاران می‌توانند در رشته‌های مختلف آن ورود کنند و کارهای جدیدی با درآمدهای بالا انجام دهند، مثلا در حال حاضر لنگش، ورم پستان یا سقط در بیشتر گاوداری‌ها بیداد می‌کند اما متخصص کافی در این زمینه‌ها نداریم. اگر همکاران ورود کنند و دانش آن را به دست بیاورند، می‌توانند در این حوزه درآمد خوبی کسب کنند.

حکیم مهر:‌ برای سال جدید چه برنامه‌هایی دارید؟

اولین برنامه ما تشکیل تعاونی و ساخت زمین است. بعد مسئولین فنی است که برای تکمیل قراردادهای آنها، چک سفید امضا را از کارفرما بگیریم و حقوق‌هایشان را به شکل دوره‌ای بررسی کنیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

سپاس از پایگاه خبری حکیم مهر. بنده همیشه پیگیر اخبار شما هستم، چون مطالب خیلی خوبی دارید.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
8
4
موفق باشید واقعا خوشحال شدیم
مهر فام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
9
4
درود بر شما خانم دکتر عزیز
پایا و مانا باشید.
مسئول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
8
3
امیدوارم سایر استانها نیز از این خانم دکتر بزرگوار و ساعی الگو بگیرند و فکری به حال حقوق مسئولین فنی و قطع ارتباط با کارفرما بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
3
2
امیدواریم، پشت پرده مبلغی بازگردانده به کارفرما نشود.
همکاران تحت فشار و عدم امنیت شغلی هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
6
1
احسنت به غیرتت
متفکر.
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
1
7
خانم دکتر اگرهمه باهم کمک وهمکاری کنید در ورودی دانشکده های دامپزشکی را گل بگیرید تا بازاراشباع شده فروکش کندو کارودرآمد برای بینوایانی که فارغ التحصیل دامپزشکی شدند مهیاشود وجماعتی افسرده نجات یابند وشادی رادرک کنند آمین
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
1
8
اگه تورم این چند ساله رو در نظر بگیریم،۷۰۰ هزار تومن اون موقع تقریبا معادل ۷ میلیون تومن حال حاضر است.
داروی دامپزشکی ۸۰ هزاری سال ۹۸ الان با ۱ میلیون نمیشه خرید.
برام سواله چه کسی با ۷۰۰ هزار تومن کار کرده؟ .....................
جای تاسف داره واقعا...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
2
10
دیگه ۷۰۰تومن هم دیگه اغراق‌آمیزه
پایه حقوق هم اینقدر نیست
طرف باید دیوانه باشه چون اگه تو همون جا کارگری کنه بیشتر بهش می‌دن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
؟
دامپزشک
|
Germany
|
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
5
حقوق یک کارگر الان بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان است چه جوری کسی با این حقوق کار می کرده؟ این هزینه رفت امد هم نمی شه. این افزایش ظاهری حقوق بخاطر تورم است و چون مسئولین فنی استخدام دولتی نیستند با تورم حقوقشان عوض شده ولی این به معنی بالا رفتن نیست. دقیقا مثل یک کارگر ساختمانی که ۵ سال پیش ساعتی ۲۰ هزار تومان کار می کرد الان ساعتی ۱۵۰ هزار تومان. این ربطی به بخش دولتی ندارد. یا یک کیلو موز ۴۰۰۰ بوده الان ۵۰ هزار تومان. اگر اینجوریه پس اونها هم دولتی بوده؟ خیر وقتی ..... حقوق را افزایش دادید که اول پایه حقوق همه را بالا ببرید و نه بخش خصوصی که با تورم خودش بالا میرود و دوم نسبت به تورم به تورم بسنجید نه ۷۰۰ هزار را با ۵ میلیون. شاید در ریاضی به شما بگویند ۵ میلیون بزرگتر از ۷۰۰ هزار است ولی در عمل در جامعه امروز ما ۵ میلیون خیلی کمتر از ۷۰۰ هزارتومان سال ۱۰ سال قبل است.
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
2
بله دختر خانم های مجرد مدرک فقط میگذارند البته اونها هم چاره ای ندارند کار نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
2
0
درود بر شرف و غیرت شما
نظر شما
ادامه