کد خبر: ۶۳۸۲۷

نظر دانشمندان در مورد طول عمر حیوانات متفاوت است، حیوانات با توجه به شرایط و محیطی که در آن زندگی می کنند طول عمرهای متفاوتی دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یکتاپرس، ماهی لیزا به سر رشد آهسته و عمر طولانی دارد. بیشترین طول عمر آن ها حدود 149 سال است، اما امروزه به دلیل ماهیگیری بیش از حد در معرض انقراض قرار دارند.

به هیچ روشی نمی توان با اطمینان گفت که عروس دریایی چند سال عمر می کند زیرا این بی مهرگان چنان ظریف هستند که نمی توان آن ها را در آزمایشگاه تحت آزمایش ها و بررسی های دقیق و طولانی مدت قرار داد.

اما نکته ی جالب در مورد این جانور فناناپذیر دریایی با نام علمی «Turritopsis dohrnii» این است که بعد از رسیدن به بلوغ جنسی می تواند بار دیگر خود را به دوران جوانی بازگرداند که این موضوع باعث می شود در واقع هیچ وقت مرگ را تجربه نکند.

البته علی رغم این که این گونه عروس دریایی می تواند میلیون ها سال زنده بماند اما بدین معنا نیست توسط شکارچیان صید نشده یا در اثر شرایط ناگوار محیطی نمی میرد. همچنین نکته ی جالب تر این که نگهداری از این موجود در شرایط آزمایشگاهی و کنترل شده و به طور کلی در اسارت تقریباً غیرممکن بوده و تاکنون تنها یک محقق ژاپنی موفق به این کار شده است.

البته نه همه عروس های دریایی، بلکه نوع خاصی از آن وجود دارد که سنش معکوس می‏ شود. این موجود توانایی ویژه ای دارد. وقتی مریض می شود در عرض سه روز به روزهای اول زندگی اش باز می گردد و سلول های بدنش دوباره به طور سالم بازسازی می شود.

لاک پشت های غول پیکر جزایر گالاپاگوس و سیشل مشابه های زنده ای از موجودات غول پیکر و منزوی ساکن جزایر متروکه می باشند که نشان می دهد جانورانی که خود را در جزایر محدود کرده و هیچ شکارچی برای شکار انها در این جزایر یافت نشود معمولاً از لحاظ جسمی رشد زیادی کرده و به شدت غول پیکر می شوند.

این خزنده بین 250 تا 500 کیلوگرم وزن داشته و بعضی از انها در اسارت تا 200 سال نیز زنده مانده اند و بسیاری بر این باورند که این خزنده ی نادر می تواند از مرز 300 سال عمر نیز عبور کند.

علت طول عمر این خزنده نیز مثل دیگر موجوداتی که در این فهرست دیده می شود کاملاً واضح به نظر می رسد: این خزنده بسیار کند و آرام حرکت می کند و سطح متابولیسم بدنشان در کمترین و پایین ترین حد ممکن قرار دارد و مراحل زندگی انها نیز به همین منوال طولانی خواهد بود.

صدف مروارید آب شیرین عمر طولانی دارد و بین 86 تا 102 سال عمر می کند که تا حد زیادی به عوامل محیطی مانند کیفیت آب بستگی دارد. پیرترین صدف مروارید آب شیرینی که تا به حال یافت شده 280 سال عمر داشته است.

کوسه های گرینلند نه تنها ظاهر ترسناکی دارند بلکه پیرترین مهره داران روی زمین هستند. آن ها در 150 سالگی به بلوغ جنسی می رسند و معمولا 400 سال عمر می کنند.


نظر شما
ادامه