کد خبر: ۶۴۰۱۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مصطفی کنارکوهی» افزود: همکاران دامپزشکی خصوصا در بخش دولتی از لحاظ مزایا، چندان سطح حقوقی مناسبی ندارند؛ این موضوع دغدغه‌هایی را چه برای حال و چه آینده ایجاد کرده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «متاسفانه حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از پست‌های ما خالی هستند و ما از این موضوع رنج می‌بریم»؛ این را مدیر کل دامپزشکی خوزستان به حکیم مهر می‌گوید: «یک بحث دیگر این است که امروز یک پست خالی می‌شود و ۲ سال دیگر یک نیرو برای آن پست اختصاص می‌دهند. این خلاء و فاصله زمانی ایجاد شده، مانع از انتقال تجربیات بسیاری از دوستانی است که می‌خواهند در آینده کار کنند؛ تازه این در شرایطی است که نیرو تامین شود و نیروهای مورد نیاز ما بیایند.»

 «دکتر مصطفی کنارکوهی» در گفت‌وگو با حکیم مهر با بیان اینکه یکی دیگر از نگرانی‌های ما از پست‌های ستاره‌دار است، تصریح می‌کند: «همکارانی در پست‌های راننده و نگهبانی که وقتی بازنشسته می‌شوند، دولت برای آنها جایگزینی پیش‌بینی نکرده است. متاسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مشکلات مالی و بسیاری مسائل اداری دیگر، ما بایک چالش بسیار بزرگ در خصوص تامین امنیت ادارات و همچنین تامین راننده‌های خودمان روبرو هستیم.»

 حکیم مهر: آقای دکتر، وضعیت دامپزشکی در استان خوزستان چگونه است؟

یکی از فعالیت‌هایی که در راستای همکاری‌های بین‌بخشی با سایر دستگاه‌ها ازجمله استانداری صورت می‌گیرد، بحث کنترل بازار مرغ است که بخش بهداشتی آن به نحوی به اداره کل دامپزشکی مربوط می‌شود. کاری که بخش عمده‌ای از زمان امروز و چند روز اخیر اداره کل را گرفته، در ارتباط با کمبودهایی است که به هر دلیل در سطح شهرهای استان دیده می‌شود و هم‌وغم دستگا‌ه‌های استان، رفع و رجوع این کمبود است. اما آنچه که بر اساس مصوبات به ما مربوط می‌شود و در راستای همکاری‌ها به عهده اداره کل دامپزشکی گذاشته شده، کنترل بهداشت کشتارگاه‌ها و بهداشت مرغداری‌هاست.

برخی وظایف دامپزشکی در ارتباط با بحث تامین نهاده‌ها، بهداشت، کنترل بیماری‌ها، رصد، پایش و برنامه‌های واکسیناسیون تدوین می‌شود و بخش دوم فعالیت‌ها در کشتارگاه‌هاست که به صورت کاملا فعال انجام می‌گیرد؛ علی‌الخصوص همکاران بخش خصوصی ما که این روزها به شدت درگیر تامین بهداشت فراورده استحصالی از کشتارگاه‌ها هستند. درنهایت جمع‌بندی آمار انجام و به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال می‌شود.

بخش دوم کار بحث زنده‌فروشی است که در سطح استان با همکاری سایر دستگاه‌ها صورت می‌گیرد. همکاران بنده به شدت مشغول برخورد با پدیده عرضه مرغ زنده در سطح شهرها و معابر هستند که امیدواریم این گره کور همیشگی هم به زودی از بین برود.

فعالیت‌های دیگر این روزهای ما بحث ایمن‌سازی دام‌های عشایر است که مراحل آن رو به اتمام است. در حال حاضر عملیات مربوط به واکسیناسیون دام‌های عشایری که قصد خروج از استان را دارند، با جدیت صورت می‌گیرد و همچنین در ارتباط با دام‌های بومی خودمان، عملیات واکسیناسیون از جمله لمپی‌اسکین، PPR و در آینده نزدیک نیز آغاز عملیات واکسیناسیون AD در سطح استان را خواهیم داشت.

حکیم مهر: وضعیت بیماری‌ها در استان چگونه است؟

بیماری‌های شایعی به آن شکل نداریم، بلکه بیماری‌ها به صورت موردی گزارش می‌شوند و روال آن کاملا طبیعی است. آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم که در استان غیر از همان موردی که در دی ماه گزارش و مختومه شد، مورد خاص دیگری نداشتیم.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های شما برای سال ۱۴۰۰ چیست؟

 مهمترین برنامه‌ای که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، افتتاح چهارمین کشتارگاه صنعتی استان است که در شمال اهواز قرار دارد و قول افتتاح آن را در ۴ ماه آینده که احتمالا در هفته دولت باشد، داده‌ایم. این کشتارگاه کمک خیلی بزرگی به افزایش سطح بهداشت گوشت و فراورده‌های دام می‌کند.

از دیگر برنامه‌های ما، برنامه‌ریزی برای رصد و پایش بیماری‌ها به صورت روتین است، چه برنامه‌هایی که از طرف سازمان بیان شده و چه آنهایی که در دستور کار خود اداره کل قرار دارند. ما بحث‌های دیگری مانند نهاده‌های دامی وارده ازجمله ذرت، سویا و کنجاله‌ها را در بندر امام داریم که یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های ماست. صدور VIP بهداشتی و همچنین انجام آزمایش‌های لازم که منجر به تایید یا عدم تایید نهاده برای ورود به داخل کشور می‌شود، یک کار خیلی بزرگ و سنگین است که در سطح استان به عهده دامپزشکی است و با مسئولیت‌های متنوع و شاخ ‌و برگ‌های بسیار زیادی که برنامه‌ریزی کردیم، امیدواریم طبق روال گذشته این مهم انجم شود.

اواخر سال ۹۸ از طریق کمک بخش خصوصی، ۳۵ نفر از عزیزان همکار را در سطح این انبارها به عنوان مسئول فنی بهداشتی به کارگیری کردیم که امیدواریم اگر همه چیز خوب پیش برود، این سطح ارتقا یپدا کند.

حکیم مهر:‌ آیا حقوق این مسئولین فنی بهداشتی مطابق ماده ۱۹ پرداخت می‌شود؟

حقوق آنها کاملا بر اساس ماده ۱۹ و مطابق با دستورالعمل‌های ارسالی از طریق سازمان است. قراردادشان نیز یا از طریق هماهنگی کاملی که بین اداره کل و نظام وجود دارد، صورت می‌گیرد یا از طریق عقد قرارداد و پشتیبانی نظام دامپزشکی. روش دیگر از طریق ضمانت‌نامه بانکی است که تضمین‌کننده تامین و دریافت حقوق آنهاست.

البته در این میان نواقصی هم وجود دارد که حداقل است. با نشست‌هایی که با همکاران نظام در سطح استان و خود تشکیلات صنفی انجام می‌گیرد، کار پیش می‌رود، کمااینکه تشکیلات صنفی نیز از میان همکاران ناظر بهداشتی در سطح استان شکل گرفته و ما با هماهنگی آنها کار را پیش می‌بریم.

حکیم مهر: وضعیت اعتبارات اداره کل چگونه است؟

در حال حاضر که هنوز چیزی ابلاغ نشده اما رایزنی‌های ما مانند سال‌های گذشته در حال انجام است. اداره کل در مورد اعتبارات جاری نقشی ندارد و فقط آمار و محاسبات آن را انجام می‌دهیم و درصد افزایش را خود دولت و سازمان مدیریت بودجه لحاظ می‌کند. اما بخش عمده‌ای را که باید بیشتر روی آن تمرکز کنیم، حوزه عمرانی است که از چند بخش تشکیل شده است. امیدواریم امسال با رایزنی‌هایی که می‌کنیم حداقل افزایش ۳۵ درصدی را در سطح بودجه‌های عمرانی خود داشته باشیم که البته دور از ذهن نیست.

حکیم مهر: وضعیت پست‌های خالی سازمانی اداره کل چگونه است؟

متاسفانه باید عرض کنم که یکی از بالاترین دغدغه‌های ما همین نیروی انسانی ماست، چون به طور کامل روی فعالیت ما تاثیر می‌گذارد. کار ما هم چیزی جز خدمات‌رسانی به مردم و تولیدکننده‌ها نیست. متاسفانه حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از پست‌های ما خالی هستند و ما از این موضوع رنج می‌بریم. یک بحث دیگر این است که امروز یک پست خالی می‌شود و ۲ سال دیگر یک نیرو برای آن پست اختصاص می‌دهند. این خلاء و فاصله زمانی ایجاد شده، مانع از انتقال تجربیات بسیاری از دوستانی است که می‌خواهند در آینده کار کنند، تازه این در شرایطی است که نیرو تامین شود و نیروهای مورد نیاز ما بیایند.

بدتر از آن این است که ظرف ۲ سال آینده حدود ۲۵ درصد دیگر از پست‌های اداره کل خالی می‌شود. این یعنی عملا اگر فکری برای جبران آن نشود، با چالش‌های بسیار جدی روبرو می‌شویم. یکی دیگر از نگرانی‌های ما از پست‌های ستاره‌دار است. همکارانی که وقتی بازنشسته می‌شوند، دولت برای آنها جایگزینی پیش‌بینی نکرده است.

حکیم مهر: مثلا چه پست‌هایی؟

پست‌هایی مثل راننده یا نگهبان. شما استحضار دارید که عملیات ما کاملا برون اداری است و به صورت روزانه حداقل ۸۰ درصد نیروهای ما درگیر عملیات مختلف کشتارگاهی، واکسیناسیون و ... هستند. در دهه قبل قول داده شده که هر پستی که خالی می‌شود، می‌بایست بودجه آن تامین و از طریق نیروهای حجمی یا کارگران موقت، جایگزین شوند.

متاسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مشکلات مالی و بسیاری مسائل اداری دیگر، این مهم تخصیص داده نشده و ما با یک چالش بسیار بزرگ در خصوص تامین امنیت ادارات و همچنین تامین راننده‌های خودمان روبرو هستیم که در آینده می‌تواند تاثیر مستقیمی روی عملکرد اداره کل داشته باشد.
علی‌رغم اینکه سعی کردیم بخش واکسیناسیون را حدود ۶۰ درصد و بعضی جاها را بالای ۶۰ درصد برون‌سپاری کنیم، اما به واسطه افزایش نرخ‌ها و عدم توجیه اقتصادی برای همکاران بخش خصوصی، سال گذشته چالش داشتیم و امیدواریم که امسال این مساله اصلاح شود. هرچند نرخ‌های جدید تا حدودی اعلام شد، اما پولی که باید به همکاران بدهیم در هاله‌ای از ابهام است. با این وجود پالس‌های مثبت برای امسال می‌آید و ما با رایزنی‌های انجام شده سعی کردیم حداقل این مشکل را حل کنیم. چون قول مساعد چه از طرف سازمان دامپزشکی و چه برنامه و بودجه استان به ما داده شده و امیدواریم که محقق شود. به طور کلی در این حوزه نگرانی زیادی نداریم چون سال‌های قبل هم تا حدودی تامین شده است.

حکیم مهر:‌ به‌عنوان حرف آخر...

بنده در جریان هستم که بیشتر مخاطبان رسانه پر مغز حکیم مهر، همکاران دامپزشک هستند. لذا از همین جا آرزوی موفقیت و بهروزی برای مجموعه دامپزشکی می‌کنم. چون دامپزشکی یک کلمه است. من به شاخه‌های زیرین آن کاری ندارم. امیدوارم در مجموع دامپزشکی چه در بخش دولتی، چه در بخش خصوصی، چه در سطح تخصص و فوق‌تخصص‌ها و عمومی و سایر رده‌های لیسانس، شاهد وقایع خوبی باشد و امسال برای همه سال خوب و پر خیر و برکتی باشد.

استحضار دارید همکاران دامپزشکی خصوصا در بخش دولتی خیلی از لحاظ مزایا، سطح حقوقی جالبی ندارند. این موضوع دغدغه‌هایی را چه برای حال و چه آینده ایجاد کرده و امیدواریم با دعای خیر همه دوستان، مسئولین سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی که می‌دانم خیلی پیگیر این بخش هستند، شاهد فعالیت دامپزشکی چه در عرصه دانشگاهی و چه در عرصه اجرا و بخش خصوصی باشیم. واقعا دیگر زحمت زیاد و محرومیت بیش از اندازه بس است. امیدوارم امسال با همدلی و تلاش دوستان و دست‌اندرکاران شاهد سال بسیار بهتری از گذشته باشیم. از حکیم مهر به‌عنوان پل ارتباطی مسئولین و مخاطبان اصلی که آحاد جامعه هستند عرض تشکر و خداقوت دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
1
26
همین یه جمله برای من نوعی بس بود "دیگر زحمت زیاد و محرومیت بیش از حد بس است" که خود یه دنیا معنا داشت. واقعا شخصا متاثر شدم. دیگر بس است. درود بر تفکر شما مدیر کل محترم. واقعا که این جایگاه زیبنده شما بزرگوار است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
جالبه در استان چهذرمحال و بختیاری نامه زدن که ساعت شروع کار هفت صبح هست که این برخلاف ابلاغیه استانداریه، جالبتر اینکه وقتی نیریم سر کار فرمانداری هنوز فعالیتش شردع نکرده چه برسه به سایر ادارات
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
22
((زحمت زیاد و محرومیت بیش از اندازه بس است))
نفست حق
دلت شاد
عمرت با برکت
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
15
کاش طرز تفکر همه مدیران مانند ایشان باشد، برخی مدیران کل که تازه منصوب شدند و دارای سهمیه و با فشار نماینده بله قربان گو هستند هیچ نطری نمیدهند. اخه کجا با عقل جور در میاد نیروی دامپزشکی رو شبانه در خودرو در بیراهه قرار بدهی به عنوان پست بازرسی و جلوگیری از خروج مرغ حمل زنده، اصلا از نطر قانونی وجاهت دارد
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
4
حالا شاید حال ما در بخش خصوصی را بیشتر درک کنید
کیوان نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
2
13
فرمایشات ایشان درست و انصافاً به حق بود.
بویژه آنجا که بحث جایگزینی نیروها شد.
متاسفانه در حال حاضر بیش از نود درصد شبکه های دامپزشکی فاقد نیروی خدماتی مثل سرایدار، آبدارچی و نگهبان هستند و این زیبنده ادارات نیست.
چنانچه مهمانی یا مقامی به ادارات مراجعه کند کسی نیست با یک فنجان چای از وی پذیرایی کند...
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
نبود راننده و خدماتی خیلی هم بهتره غیر از اعصاب خردی چیزی ندارن.
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
بیچاره اون مهمانی که همکارا کسر شان شان است برایش چای بیاورند.
دیگه بگید دشمن است دیگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
5
5
روسای ادارات که در منازل سازمانی داخل شبکه زندگی میکنند، اگر وظیفه نگهبانی را انجام ندهند پس چه کار میکنند ؟
بنظرتون وقتی دو یا سه نفر واکسیناتور ماموریت میروند نیاز به راننده دارند ؟
کاردان کدام سازمانی راننده دارد ؟
ادارات کل هم که هنوز راننده و نگهبان دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
میخوای کلا تعطیلش کنیم همرو بدیم دست جنابعالی ؟ خوبی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
0
.... و در آینده نزدیک نیز آغاز عملیات واکسیناسیون AD در سطح استان را خواهیم داشت.
AD منظور چی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه