کد خبر: ۶۴۱۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مهدی رفیعی» افزود: برای جابه‌جایی مسئول فنی اگر در کمیته تایید صلاحیت به این نتیجه رسیدیم، حتما از مسئول فنی قبلی تسویه حساب می‌گیریم و بررسی می‌کنیم که بیمه و سنوات او پرداخت شده و از این مساله رضایت دارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «۵۰ درصد محصولات تولیدی مازاد نیاز استان است و به شهرهای اطراف می‌رود»؛ این را مدیرکل دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر مهدی رفیعی» تصریح می‌کند: «خوشبختانه در ۳ سال اخیر هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی نداشتیم و این مهم بعد از اجرای برنامه‌ پروتکل سازمان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ اتفاق افتاد.»

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر با بیان اینکه تاکنون گزارشی از قراردادهای پنهانی میان کارفرما و مسئولین فنی حداقل به ما نرسیده است، می‌گوید: «ما از استان‌هایی بودیم که برای اجرای ماده ۱۹ برنامه‌های مختلفی را اجرا و اولین استانی بودیم که بحث اجرایی کردن ماده ۱۹ را از طریق عاملیت بانک‌ها پیگیری کردیم. هر مسئول فنی گزارشی داشته باشد، قطعاً رسیدگی و طبق آن حقوق استیفا می‌شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از وضعیت کنونی دامپزشکی در استان قم چیست؟

استان قم با توجه به تراکم بسیار بالا در زمینه پرورش طیور، وضعیت خاصی در این حوزه دارد که این مساله در بحث کنترل بیماری‌ها یک وظیفه سنگین بر دوش ما گذاشته است. چیزی حدود ۹ درصد ظرفیت پرورش مرغ تخم‌گذار کشور در استان قم صورت می‌گیرد و همجواری پرورش مرغ گوشتی، پولت و تخم‌گذار در کنار هم، مدیریت را سخت کرده است. استان قم همچنین با بیش از ۳ میلیون ظرفیت پولت‌ریزی، رتبه دوم پرورش پولت کشور را دارد. این حجم از پولت‌ریزی نیز تراکم بالایی ایجاد کرده است.

موضوع دوم بحث تردد و جابه‌جایی دام در میدان دام مرکز پرواربندی است. حدود ۶۰ درصد دام سنگین استان پرواری است و به شکل مستمر گوساله و دام لاغر از سایر استان‌ها به قم وارد و در اینجا پروار می‌کنند و دوباره برای کشتار به استان‌های همجوار منتقل می‌کنند. این تردد و جابه‌جایی دام و تراکم دامداری‌های پرواربندی که بخشی هم در قالب دامداری روستایی سنتی شکل گرفته، باعث افزایش انتقال بیماری‌ها می‌شود و کنترل آن را سخت می‌کند. ضمن اینکه میدان دام قم بزرگترین میدان دام کشور است و سالیانه بیش از ۶۰۰ هزار راس دام از ۲۵ استان به آن وارد و به نقاط مختلف کشور پخش می‌شود. خود این تردد و جابه‌جایی دام که مرتب در آنجا صورت می‌گیرد، یک مدیریت بسیار سخت را از جهت کنترل بهداشتی و کنترل بیماری‌ها می‌طلبد.

از آنجا که ظرفیت خوبی در پرورش تولید در استان ایجاد شده، با محاسبات ما تقریبا بیش از ۵۰ درصد محصولات تولیدی مازاد نیاز استان است و به شهرهای اطراف می‌رود. طبیعتا توسعه نظارت‌های بهداشتی بر فراورده‌های خام دامی چه در سطح شهر و چه در مرکز بسته‌بندی یا کشتارگاه، با توجه به اینکه حجم زیادی از تولید در این قسمت‌ها انجام می‌شود، یک نظارت خاص و ویژه می‌طلبد.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های سال ۱۴۰۰ شما چیست؟

برنامه‌های امسال ما ادامه برنامه‌های بهداشتی سال قبل است. خوشبختانه در ۳ سال اخیر هیچ موردی از آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در واحدهای صنعتی نداشتیم و این مهم بعد از اجرای برنامه‌ پروتکل سازمان در مورد آنفلوانزا در سال ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ اتفاق افتاد. البته سال گذشته فقط یک مورد آنفلوانزای فوق‌حاد در باغ پرندگان داشتیم و این نشان می‌دهد که کنترل بیماری‌ در مرغداری‌ها اولویت اصلی ماست. ۳ سال است که با همکاری مرغداران و مطابق برنامه ملی سازمان توانستیم این کار را کنترل کنیم.

در حوزه پرواربندی‌ها و میدان دام نیز با توجه به دستورالعمل قرنطینه و جابه‌جایی دام، وضعیت خیلی بهتر شد. بیش از ۸۵ درصد محموله‌های دامی که در مجتمع دام شهر می‌آید، گواهی حمل دارند که در بعضی مواقع این رقم به بالای ۹۰ درصد هم می‌رسد. این مساله وضعیت کانون‌هایی را که می‌توانست در میدام دام اتفاق بیفتد، بهبود بخشید.

درخصوص واحدهای پرواربندی، سال گذشته طرحی را شروع کردیم که کامل نشد. برای اولین‌بار مجوز شروع پرواربندی‌ را در واحدهای پرواربندی اجرا می‌کنیم که با الگو گرفتن از طرح مجوز جوجه‌ریزی است. این طرح سال گذشته به طور اولیه در بخش جعفریه شروع شد اما به دنبال تکمیل و استقرار آن در فازهای بعدی هستیم تا بتوانیم کاری را که سال گذشته به شکل پایلوت صورت گرفت، تکمیل کنیم. ان شالله هم در بخش جعفریه و هم در مناطق دیگر پرواربندی ما تکمیل می‌شود.

حکیم مهر: وضعیت استان از لحاظ بیماری تب برفکی چگونه است؟

سال گذشته کانون‌های تب برفکی در مناطق پرواربندی کاهش چشمگیری داشت که بخشی از آن به خاطر رعایت مسائل قرنطینه و بحث‌های کتنرل قرنطینه‌ای بود. در این حوزه ۳ محور اصلی در برنامه‌های سال ۱۴۰۰ داریم که امیدوارم بتوانیم آنها را انجام دهیم.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که داریم و برای من بسیار مهم است، توسعه خدمات الکترونیک از طریق واگذاری فعالیت‌ها به دفاتر پیشخوان است تا بتوانیم از این طریق کار ارباب‌رجوع را تسهیل کنیم و شاهد کاهش تردد ارباب‌رجوع باشیم. یکی از کارهایی که در همین راستا در سالیان گذشته انجام دادیم، واگذاری امور مسئولین فنی بهداشتی بود. به این معنا که تمامی فعالیت‌هایی که یک مرغدار نیاز دارد در سامانه‌های مختلف یا قرنطینه یا GIS در طیور صورت گیرد، چه از جهت تایید تلفات، تایید تخلیه یا بحث بارگیری، در حوزه مسئولین فنی انجام می‌شود. الان ۱۹ مسئول فنی در مرغ مادر مستقر کردیم که وضعیت خوبی دارند و امیدواریم در بحث مسئول فنی دامداری‌ها هم این کار را گسترش دهیم.

حکیم مهر:‌ آیا حقوق این مسئولین فنی مطابق ماده ۱۹ آییننامه نظارت بهداشتی دامپزشکی انجام می‌شود؟ چه ضمانتی هست که قراردادهای پنهان بین آنها و کارفرمایان امضا نشود؟

تاکنون گزارشی از قراردادهای پنهانی حداقل به ما نرسیده است. ما از استان‌هایی بودیم که برای اجرای ماده ۱۹ برنامه‌های مختلفی را اجرا و اولین استانی بودیم که بحث اجرای کردن ماده ۱۹ را از طریق عاملیت بانک‌ها پیگیری کردیم. در این خصوص تفاهم خوبی بین نظام دامپزشکی، اداره کل دامپزشکی و برخی بانک‌ها انجام شد. اگرچه برخی مشکلات پیش آمد اما الان به این نتیجه رسیدیم که مجموعه نظام دامپزشکی برای تمامی قراردادها چک ضمانت از کارفرما می‌گیرد که تضمینی باشد برای پرداخت حقوق مسئولین فنی. مسئولین فنی هم اگر مشکلی در بحث پرداخت‌ها پیدا کنند، از طریق کمیته مشترکی که بین ما و نظام دامپزشکی وجود دارد، مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا به حقوق خود برسند. حتی برای جابه‌جایی مسئول فنی اگر در کمیته تایید صلاحیت به این نتیجه رسیدیم، حتما از مسئول فنی قبلی تسویه حساب می‌گیریم و بررسی می‌کنیم که بیمه و سنوات او پرداخت شده و از این مساله رضایت دارد.

در کل وضعیت مطلوبی داریم، با این حال امسال هم با نظام دامپزشکی صحبت کردیم که عاملیت کمیته نظام سبز سلامت شعبه استانی را هم بگیرند که از طریق آن، سایر جاها نیز به تدریج و مرحله‌ای وارد این بحث شوند. این در برنامه‌های نظام دامپزشکی هست که تمامی قراردادها طبق اشل مصوب پرداخت ‌شود. هر مسئول فنی گزارشی داشته باشد، قطعا رسیدگی و طبق آن حقوق استیفا می‌شود.

حکیم مهر: وضعیت پست‌های خالی اداره کل چگونه است؟

دامپزشکی استان شامل یک اداره کل و یک اداره دامپزشکی شهرستان قم است. مجموع پست‌ها ۱۳۷ پست است که ۸۷ پست اشغال شده و ۵۰ پست هم بلاتصدی است.

حکیم مهر: از نظر بودجه و اعتبارات، اداره کل در چه وضعیتی است؟

سال گذشته با توجه به وضعیتی که در بحث افزایش حقوق آن ۵۰ درصد در اعتبارات هزینه‌ای پیش آمد، مشکلاتی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شد. اما ما باتوجه به اینکه بحث مولدسازی املاک را داشتیم، توانستیم بودجه هزینه‌ای را تامین کنیم و وضعیت مناسبی داشتیم. درواقع در بخش هزینه‌ای توانستیم پرداخت‌ها را طبق آنچه پیش‌بینی کرده بودیم، پرداخت کنیم.

درخصوص اعتبارات تملک نیز از حدود ۳ میلیارد و اندی، قریب به ۲ میلیارد تومان تخصیص اعتبارات تملکی ما بود که طبیعتا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همکاری خوبی با مجموعه دامپزشکی هم در تخصیص و ابلاغ اعتبارات و هم رساندن اعتبارات به مجموعه دامپزشکی داشت. در این حوزه ما سعی کردیم اکثر کارها را با بخش خصوصی انجام دهیم. علی‌الخصوص با قرارداد مایه‌کوبی برای بخش خصوصی، زمینه خوبی را برای اشتغال بخش خصوصی، پیش بینی و اجرا کردیم.

حکیم مهر: ارتباط شما با نظام دامپزشکی و بخش خصوصی چگونه است؟

شکر خدا نظام دامپزشکی استان با مدیریت دکتر عربشاهی در این چند ساله تعامل بسیار خوبی را با اداره کل داشته و همیشه خودمان را به‌عنوان یک خانواده می‌دانستیم. درواقع نه آنها خود را جدا از دامپزشکی دولتی می‌دانستند و نه ما آنها را به عنوان بخش خصوصی از خودمان جدا می‌دانستیم و همیشه در یک مجموعه تیم واحد صحبت و کار کردیم. در موارد استانی و ملی نیز در اجرای دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها چه در قالب ماده ۵ نظام دامپروری و ماده ۲ بهره‌وری و چه در قالب مسئول فنی‌ها و تایید صلاحیت، با تفاهم هم حرکت کردیم و تعامل بسیار خوبی بین ما و مجموعه نظام دامپزشکی برقرار است. با هماهنگی با مجموعه جهاد کشاورزی که از چند سال پیش انجام دادیم، اتاق مناسبی برای مجموعه نظام در جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده که مستقل از مجموعه دامپزشکی فعالیت کند. با رایزنی با جهاد کشاورزی و قول مساعدی که دادند، ساختمان را در اختیار قرار دادند. این ساختمان فضای کافی برای بحث‌های آموزشی و اداری مجموعه دارد.

حکیم مهر: به بحث بیماری‌ها اشاره کردید. آیا بیماری خاصی که موجب نگرانی شما شده باشد، در استان دیده شده است؟

در حال حاضر بیماری خاصی در زمینه دام نداریم، در زمینه طیور هم بیماری عمده‌ای نداشتیم. اما به هر حال طبیعی است که در وضعیت مرغداری‌ها و دامداری‌ها بیماری‌های موردی مثل برونشیت و بیماری‌های تنفسی در زمینه طیور داشته باشیم. در زمینه دام موارد تب برفکی یا شاربون علامتی را ممکن است به شکل موردی داشته باشیم. اما شکر خدا اپیدمی واگیر که جای نگرانی باشد در استان نداریم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از مجموعه حکیم مهر و تیم خبری بابت اطلاع‌رسانی و پوشش کامل اخبار که در حوزه‌های مختلف دامپزشکی انجام می‌شود، تشکر می‌کنم و برای شما و همه همکاران شما در حکیم مهر آرزوی توفیق دارم.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دامپزشک
|
Italy
|
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
2
مهم این نیست که شما به چه نتیجه ای میرسید مهم این هست که قانون به شما اجازه همچین کاری می دهد یا خیر
چندین سال هست دامپزشک و کارفرما را با این ماده 19 گرفتار کرده اند
آقایان محترم باید قانون را اصلاح کنید وگرنه با این ماده 19 ما به جایی نمی رسیم
.................. خیالتان راحت که وکلای کارفرماها از شما زرنگ تر هستند و به نحوی دیگر من دامپزشک را تحت فشار می گذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
6
کارفرماهم چک تضمین از دامپزشک خواهد گرفت که حقوق رو برگردونه
دکتر مسعود عربشاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
3
1
سلام وتشکر از برادر عزیزم جناب دکتر رفیعی که هر آنچه در متن مصاحبه فرمایش کردن بطور عملی انجام دادن به جرات می‌توان گفت یکی از حامیان بخش خصوصی آقا دکتر رفیعی می‌باشند ایشون وزیر مجموعه مدیریتشون تعامل و همکاری قابل وصف کاملی با بخش خصوصی و نطام دامپزشکی استان دارن من و همکارانم برای ایشون و همکاران شون آرزوی توفیق داریم
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
4
شاید خیلی دیر ولی بالاخره روزی به این نتیجه خواهید رسید که تنها راه اسخدام این تعداد مسوولین فنی وبهداشتی توسط دولت است وباگرفتن درصدکمی عوارض حقوقشان براحتی تامین میشه ودیگه لازن نیست اینقدربخش دولتی -نظام دامپزشکی -مسوولین فنی -اداره کار-دادگستری و.... رادرگیری مسایل حقوقی این تعداد مسوول فنی کنید .
محمدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
2
با سلام خدمت کلیه همکاران عزیززحمات مدیر کل محترم قابل تقدیر است همین که بیش از 85درصد دامهای ورودی به مجتمع دامشهردارای مجوز حمل بهداشتی می باشد نشان دهنده این است که چه کار بزرگی انجام شده است با آرزوی هرچه توفیقات هرچه بیشتر برای مجموعه دامچزشکی استا ن
وقتی نمک بگندد!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
من موندم این همه رد صلاحیت و غیره انجام می شه به چیزهای نامربوط و بی اهمیت گیر داده می شه،پس این همه دزدهای گردن کلفت تو سیستم حکومتی چطور وارد می شن!!؟ .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
تنها راه حل موضوع مسئول فنی و اعتبار بخشی و افزایش قدرت اجرایی مسئول فنی اینه که در قالب عوارض نظارت بهداشتی از کارفرما توسط دولت گرفته بشه و با مسئول فنی در قالب ماده 88 توسط ادارات دامپزشکی قرارداد بسته بشه و حقوقش از همان عوارض دریافتی پرداخت بشه در غیر اینصورت تمام اینها رو کارفرما دور میزنه و پول نمیده و اگر هم بده صوری میده و دوباره پس میگیره چونکه مسئول فنی چاره ای نداره پس نده وگرنه با عناوین مختلف اخراجش میکنه و باید بیکار بشه و آواره. پس هی این راههای تکراری و بی اثر رو آزمایش نکنین .......................
نظر شما
ادامه