کد خبر: ۶۴۱۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

سگ‌های تجسس که معمولا به عنوان سگ‌های زنده‌یاب هم شناخته می‌شوند یکی از ظرفیت‌های خوب جمعیت هلال احمر در هنگام وقوع بحران‌ها هستند و در این راستا کردستان نیز با دارا بودن سه قلاده از این ظرفیت برخوردار شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کردستان روز یکشنبه اظهار داشت: در حال سه قلاده سگ تجسس در جمعیت هلال احمر استان وجود دارد که ۲ قلاده آنها اهدایی بوده و مربیان توانمند ما در حال آموزش دادن این سگ‌ها هستند.

«مهدی خوش قدم» یادآور شد: ما به کمک این سگ‌های تجسس بسیاری از حوادث طبیعی و غیرطبیعی را پوشش داده و حتی در استان‌های دیگر هم عملیات‌هایی را انجام داده‌ایم.

مربی سگ‌های تجسس جمعیت هلال احمر کردستان نیز گفت: ما از سال ۱۳۸۲ فعالیت‌مان را با سگ‌های تجسس در هلال احمر کردستان آغاز کردیم و تاکنون در چندین عملیات آواربرداری و تجسس از این سگ‌ها استفاده کرده‌ایم.

«جلال مرادی»، افزود: در حال حاضر سه قلاده سگ تجسس و جستجو در جمعیت هلال احمر کردستان وجود دارد که وظیفه ما آموزش و آماده سازی این سگ‌ها برای روزهای بحران است‌.

وی با اشاره به اینکه در طول روز حدودا با هر کدام از این سگ‌ها یک ساعت تمرین می کنیم و آموزش های لازم را به آنها می‌دهیم، ادامه داد: در زلزله‌ها و حوادث طبیعی و غیرطبیعی از توانمندی این سگ‌ها برای زنده یابی استفاده می‌کنیم.

این مربی آنست جمعیت هلال احمر استان کردستان یادآور شد: ما در واقع در بسیاری از مواقع با این سگ‌ها زندگی می کنیم و به آنها آموزش می‌دهیم که چگونه جان انسان‌های گرفتار شده در زیر آوار را نجات دهند.

در آبان ماه سال گذشته ۲ قلاده سگ تجسس جمعیت هلال احمر کردستان گم شدند و در نهایت به سرقت رفتند که روابط عمومی این جمعیت با صدور اطلاعیه‌ای انجام تعمیرات در مکان نگهداری این سگ‌ها و خروج آنها از مرکز نگهداری خود را دلیل این مسئله برشمرد.

جمعیت هلال احمر ایران یک تفاهم‌نامه همکاری‌ مشترک در خصوص آموزش و نگهداری سگ‌های زنده‌یاب با صلیب سرخ آلمان دارد که در اجرای این تفاهم‌نامه تمام شیوه آموزش‌های اجراشده برای تربیت سگ‌های زنده‌یاب از جمله مهارت‌های ارتباط با مصدوم، آشنایی با موانع، فرمانپذیری و اجتماعی‌شدن این سگ‌ها طبق روش‌های مرسوم در اروپا و مطابق با استانداردها به صورت دقیق رعایت می‌شود.

۲۳ پایگاه امداد و نجات ثابت و سیار هلال احمر با بیش از ۱۰ هزار نفر عضو امدادگر، جوانان و داوطلبان در کردستان فعال است که از این تعداد ۱۳ پایگاه ثابت در محورهای مواصلاتی و ۱۰ پایگاه پشتیبانی سیار در سطح شهرستان‌ها مستقر و آماده خدمات رسانی به حادثه دیدگان هستند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سمیه سبزیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
1
به امید موفقیت برای فرشته های نجات دهنده و مربیانشان
نظر شما
ادامه