کد خبر: ۶۴۶۶۳
 
 

شاید شما هم از دیدن علف خوردن سگتان متعجب و حتی نگران شوید و احتمالاً با خودتان بگویید آیا او گرسنه است؟ مریض شده؟ آیا خوردن علف به او آسیب نمی زند؟ 

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، به این ناهنجاری رفتاری که در آن فرد یا حیوان چیزهایی را می خورد که در واقع غذا نیستند یا خاصیتی ندارد  Pica یا نوعی ویار گفته می شود. البته گاهی بروز این رفتار به معنی کمبود برخی مواد مغذی در بدن است اما بیشتر مواقع نشانۀ بی حوصلگی و کسل بودن حیوان است بخصوص اگر از سوی توله ها ابراز شود.

خوردن علف در سگ ها امری غیرعادی نیست و حتی در سگ های وحشی هم این رفتار دیده می شود. در واقع این ویار مشکلات چندانی را برای حیوان به وجود نمی آورد. در پژوهشی که بر روی 49 سگی انجام شد که صاحبین این سگ ها اظهار داشتند که حیواناتشان به طور متداول و روزمره به علف و سایر گیاهان دسترسی دارند مشخص شد 79 درصد از آنها علف می خورند.

چرا سگ من علف می خورد؟  

خوردن علف در سگ ها دلایل متعددی دارد. برخی معتقدند وقتی سگ ها حال خوبی ندارند علف می خورند تا با بالا آوردن احساس سبکی و راحتی کنند. اما عده ای با این عقیده مخالفت می کنند و اذعان می کنند که سگ ها تا این حد باهوش نیستند که التهاب معدۀ خود را با این شیوه درمان کنند.

شواهد حاکیست بیشتر سگ هایی که علف می خورند پیش از آن حال بدی نداشتند و طبق اظهارات صاحبینشان شاید تنها حدود 10 درصد از سگ ها پیش از خوردن علف حال مساعدی نداشتند. به علاوه، خوردن علف همیشه هم منجر به استفراغ نمی گردد و تنها کمتر از 25 درصد سگ ها بالا می آورند.

برخی دیگر اذعان دارند که خوردن علف در سگ ها می تواند به منظور بهبود گوارش، درمان کرم روده، یا تأمین برخی نیازهای تغذیه ای بدن (مثل نیاز به فیبر) باشد. در یکی از پژوهش هایی که در این زمینه شده سگ پودل عروسکی طبق اظهارات صاحبش هر روز علف می خورد و پس از آن بالا می آورد. پس از دریافت رژیم غنی از فیبر به مدت 3 روز، دیگر سگ عادت خود را تکرار نکرد.

البته این امکان هم هست که تنها دلیل علف خورد سگتان این باشد که او طعم آن را می پسندد.

آیا می بایست مانع از علف خوردن او شوم؟

اگر فکر میکنید سگ شما وقتی حوصله اش سر می رود علف می خورد پس بهتر است که با او بیشتر برای پیاده روی و بازی وقت بگذارید. سعی کنید بازی های دو نفره بیشتری انجام دهید و یا اسباب بازی جویدنی برای او بگیرید تا حسابی سرگرم آن شود.

چنانچه علت این رفتار حیوانتان کمبود مادۀ مغذی در بدنش باشد تغییر غذای مخصوص سگتان به پُر فیبر می تواند این مشکل را کمرنگ سازد.

اگر چه کارشناسان بر این باورند که جویدن علف به تنهایی خطرناک و مضر نیست اما آنچه که بایستی مد نظر داشت وجود سموم و آفت کش ها بر روی سطح گیاه است که می تواند باعث مسمومیت حیوان گردد. علاوه بر این اکثر گیاهانی که معمولاً در حیاط و خانه نگهداری می شوند مسموم و خطرناک هستند.

  ترجمه: ندا ترابی

 

نظر شما
ادامه