کد خبر: ۶۴۸۰۴

با توجه به گرم شدن زمین، بروز پدیده خشکسالی، بی آبی و ارتباط آن با بروز بیماری ها در آبزیان، دامپزشکی استان از آبزی پروان خواست تا واکسیناسیون آبزیان را در اولویت قرار دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: توسعه آبزی پروری در دو دهه گذشته روندی صعودی داشته و نقش بسیار مهمی در تامین غذای جامعه و ایجاد اشتغال و توسعه روستایی داشته و طی چندسال اخیر در کشور ما نیز به مقوله پرورش آبزیان توجه ویژه ای مبذول شده وطرح های گسترده ای در این زمینه اجرا شده است.

«دکتر محسن نژاد» گفت: با توسعه این صنعت وافزایش تراکم آبزیان در واحد سطح ونیز پدیده بی آبی وگرم شدن آب های جاری به عنوان عوامل استرس زا، امکان بروز و شیوع بیماری ها دور از انتظار نبوده وشاهد بروز بیماری هایی نظیر «استرپتوکوکوزیس» در مزارع آبزیان سردآبی هستیم که بیماری مورد اشاره یک عفونت «سپتی سمیک باکتریال» بوده و خسارات اقتصادی زیادی به این صنعت تحمیل می نماید.

وی افزود: عامل بیماری به سهولت از ماهی آلوده به سایر آبزیان سالم  ونیز آب و مواد خوراکی منتقل گشته  و تا مدتها در لجن کف استخر و نیز ماهیان آلوده (حتی در حالت انجماد) باقی می ماند.

نژاد خاطرنشان کرد جهت پیشگیری از بیماری، انجام واکسیناسیون، امری ضروری است و خوشبختانه به همت متخصصین داخلی واکسن بیماری، بومی سازی شده  و به اندازه کفایت در بازار موجود می باشد.

وی یادآور شد ایمنی ناشی از واکسن، علاوه بر کنترل بیماری و کاهش تلفات از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها ونیز آزمایشات غیر ضروری و غیرکارشناسی جلوگیری نموده که بالطبع هزینه های تولید را کاهش خواهد داد. 

 
نظر شما
ادامه