کد خبر: ۶۴۸۱۲

کارشناس حیات وحش در استان یزد وجود سگهای ولگرد را علاوه بر انسانها برای محیط زیست هم خطرناک عنوان کرد و گفت: گزارش مستندی مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به گونه‌های ارزشمندی از جمله یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، گربه پالاس، گربه وحشی، آهوی ایرانی، گور ایرانی و .... موجود است که نشان دهنده تهدید سگ‌های ولگرد برای حیات وحش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، طبق آخرین بررسی‌های فسیلی سگ‌ها بیش از ۱۸ هزار سال پیش از اجداد گرگشان جدا شده و اهلی شدند تا در کنار انسان زندگی کنند.

سگ‌ها در ابتدا در شکار کردن به انسان کمک می‌کردند تا سهمی از آن نصیبشان شود اما در حدود ۱۲ هزار سال پیش و با شروع اهلی کردن گوسفند وحشی و بزکوهی، این حیوان نقش محافظت از گله‌های انسان را بر عهده گرفت.

در طی قرن‌های اخیر که شهرها شروع به بزرگ شدن کردند و روستاها کوچکتر شدند، نقش سگ‌ها مجدداً تغییر کرد و برخی از آنها کم‌کم به حیواناتی خانگی و یا سگ‌های گارد تبدیل شدند.

مشکل آنجایی پیش آمده که با صنعتی شدن دامپروری، دیگر نیازی به سگ‌های گله نبود و همچنین با کاهش جمعیت روستایی و کوچ به شهرها، سگ‌های بسیاری بدون صاحب رها شدند.

طبیعی است که سگ به عنوان یک گونه گوشتخوار، در صورت گرسنگی و در جهت بقاء خود اقدام به شکار کردن نماید و از این‌رو میتواند برای انسان و حیواناتی که در طبیعت زندگی کنند یک تهدید بشمار آید.

«مهدی زارع خورمیزی» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد، جمعیت زیاد سگهای ولگرد را چالشی جدی برای شهروندان و حیات وحش این استان دانست و اظهار کرد: سگهای ولگرد تهدیدی جدی برای بقاء حیات وحش استان یزد است و مسئولان امر باید هرچه سریعتر برای این معضل چاره اندیشی کنند.

وی وجود سگهای ولگرد را علاوه بر انسانها برای محیط زیست هم خطرناک عنوان کرد و گفت: گزارش مستندی مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به گونه‌های ارزشمندی از جمله یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، گربه پالاس، گربه وحشی، آهوی ایرانی، گور ایرانی و .... موجود است که نشان دهنده تهدید سگ‌های ولگرد برای حیات وحش است.

این کارشناس حیات وحش در استان یزد، در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تمام گونه‌های جانوری دارای دو ارزش خلقتی و حفاظتی هستند.

زارع خورمیزی با بیان این‌که تمام گونه‌ها از لحاظ ارزش خلقتی همه گونه‌ها با هم برابرند، خاطرنشان کرد: ارزش حفاظتی گونه‌ها با هم متفاوت است به طور مثال: در حال حاضر فقط ۵۰۰ قلاده پلنگ ایرانی در کشور وجود دارد که خوشبختانه تعدادی هم نیز در زیستگاههای استان یزد زندگی می‌کنند.

زارع خورمیزی، جفت گیری با گرگ و ایجاد سگ گرگ یا گرگاس از جمله مشکلات دیگری که سگ های ولگرد بویژه برای مردم روستا و دامدارن دانست و گف: گرگاس گونه ای به شدت خطرناک است چرا که مانند گرگ وحشی و پر قدرت بوده و مانند سگ ترسی از انسان ندارد و گزارشاتی از حمله این جانور به دامداری های حاشیه شهرها و روستا وجود دارد.

وی افزود: جمعیت سگهای ولگرد تهدیدی جدی برای حیات وحش یزد است و این معضل حتما باید در سریعترین زمان ممکن کنترل شود که البته متولی موضوع کنترل سگ های بی پناه در کشور شهرداری ها و بخشداری‌ها می باشند.

زارع خورمیزی وضعیت استان یزد در بحث هجوم سگهای ولگرد را  قرمز و بحرانی دانست و خاطرنشان کرد: چالش سگهای بی‌پناه در استان یزد بحثی فنی است و نباید با آن احساسی برخورد کنیم و مقوله حراست از جان شهروندان و البته حیات وحش باید در اولویت اجرایی قرار گیرد.

حضور سگهای بی پناه در سطح شهر نتیجه عملکرد خودمان است

«سپنتا نیکنام» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، در خصوص حضور سگهای ولگرد در سطح شهر اظهار کرد: غذا دادن به سگهای بی پناه نه تنها کمکی به  آنها نمی‌کند بلکه باعث حضور بیشتر آنها در سطح شهرها می شود.

وی ساماندهی حیوانات بدون صاحب که زیر نظر کارگروه حیوانات ناقل بیماری شهرستان و استان براساس شیوه‌نامه اجرایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود افزود: در حال حاضر در سطح شهر یزد به هیچ عنوان معدوم سازی سگ های بی پناه را نداریم.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد تصریح کرد: سگ های بی پناه در سطح شهر توسط ماموران ما زنده گیری و به کمپ پناه منتقل می شوند.

نیکنام افزود: پس از انتقال سگ‌های ولگرد به کمپ پناه در سالن های قرنطینه توسط دامپزشک معاینه شده و واکسینه شده و به تفکیک جنسیت در قفس های A,B, وC نگهداری می شوند.

وی تصریح کرد: در صورت نژاددار بودن به متقاضیانی که برای نگهداری از مزارع و باغ‌های خود به آن‌ها نیازمندند تحویل داده می‌شوند.

رئیس‌کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد، با بیان این‌که بخشی از مشکلات ما با سگهای ولگرد در سطح شهر به عملکرد خودمان برمی گردد اظهار کرد: دلسوزی بی مورد، غذارسانی به سگ‌های ولگرد، بیرون بردن بدموقع زباله‌ها باعث می شود تا شاهد بیشتر شدن جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح شهر باشیم .

وی درپایان با اشاره گلایه شهروندان از وجود سگ های ولگرد در محله های مختلف شهر گفت: شهروندان می توانند با سامانه تلفن گویای «الو پناه» با شماره ۳۶۷۸ جهت زنده‌گیری و جمعآوری سگهای بی پناه و انتقال به کمپ حیوانات بی‌سرپناه و ناقل، تماس بگیرند.

 

نظر شما
ادامه