کد خبر: ۶۴۸۵۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
«دکتر حمیدرضا فتاحیان» میگوید: در حال رایزنی با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی در شمال آفریقا هستیم که بتوانیم این آموزش‌ها را به صورت مبسوط و عملیاتی برای آنها اجرا کنیم ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اولین دوره آموزشی دامپزشکی ایران – افغانستان (دوره آموزشی غیرحضوری) از بیستم الی سی‌ام خردادماه با تلاش شرکت دامپزشکی اندیشه‌ورز راهبردی و با تدریس «دکتر حمیدرضا فتاحیان» برگزار شد. این اتفاق بهانه‌ای شد تا به سراغ مدرس این دوره برویم و دقایقی را درخصوص انگیزه‌های او از این رویداد با او به گفت‌وگو بنشینیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که به فکر برگزاری چنین دوره‌ای در سطح بین‌الملل افتادید؟

بعد از اینکه سازمان نظام دامپزشکی کشور متولی آموزش‌های پس از دانش‌آموختگی در مقاطع عمومی و دکترای تخصصی شد و دوره‌های بازآموزی و آموزش‌های ضمن خدمت را تحت عناوین مختلف برای همکاران در نظر گرفت، تمایلی که دوستان و همکاران نسبت به شرکت در این کلاس‌ها و دوره‌های بازآموزی نشان دادند، باعث شد شرکت‌های دیگری در کنار آموزش نظام دامپزشکی قرار بگیرند که برخی از این شرکت‌ها مستقیما از سازمان نظام دامپزشکی مجوز گرفته بودند. این شرکت‌های آموزشی با این تفکر که رسالت آموزش را برای همکاران مقاطع مختلف دامپزشکی انجام دهند، در تهران و سایر شهرهای کشور گسترش پیدا کردند تا عزیزان بتوانند از اطلاعات به روز شده و اساتید محترمی که وقت خود را در اختیار این شرکت‌ها و سازمان نظام دامپزشکی قرار دادند، نهایت بهره‌وری، افزایش بازدهی و راندمان خدمات درمانی را متعاقب این خدمات‌آموزی به مردم ارائه دهند.

آنچه اهمیت دارد این است که سازمان نظام دامپزشکی برای چند شرکت‌ چند منظوره مجوز صادر کرد که این باعث شکل‌گیری شرکت‌های آموزشی وارداتی صادرات یا هر چیز دیگری در این زمینه‌ها شد. در این خصوص بیمارستان خصوصی حیوانات خانگی فتاحیان، شرکت اندیشه‌ورز راهبردی دامپزشکی را نام‌گذاری و مجوز آن را از سازمان نظام دامپزشکی اخذ و اقدام به انجام برخی کارهای آموزشی، ترویجی و صنفی کرد. یکی از خدماتی که امروز به ثمر نشسته، بحث ارائه خدمات آموزشی به همکاران در کشور و همچنین سایر نقاط جهان است.

حکیم مهر: چرا کشور افغانستان را انتخاب کردید؟

 با توجه به هم‌زبانی، هم‌فرهنگی و نقاط مشترک بسیاری که با کشور افغانستان داریم، درصدد این هستیم که بتوانیم این آموزش‌ها را صادر کنیم. حسب این اتفاق ما رایزنی‌ها را با انجمن دامپزشکی افغانستان شروع کردیم. یکی از بخش‌های این انجمن‌ در ولایت هرات قرار داشت که موفق شدیم با صحبت‌هایی که با نماینده آنها در تهران و با یک تیم کنسولی سفارت افغانستان داشتیم، این تفاهم‌نامه را به سرانجام برسانیم تا آموزش‌های دامپزشکی را برای علاقه‌مندان در ولایت‌های مختلف و مقاطع مختلف کشور افغانستان ارائه دهیم.

حکیم مهر: آیا این آموزش‌ها صرفا تئوریک است؟

خیر. بلکه ما فیلم‌های آموزشی را در کنار آموزش‌های تئوریک ارائه می‌دهیم. از سوی دیگر از علاقه‌مندان در دانشگاه‌های مختلف کشور افغانستان دعوت کردیم که با رایزنی با سفارت افغانستان در تهران و همچنین رایزنی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، دانشجویان دامپزشکی و حتی دانش‌آموختگان به‌عنوان یک فرصت مطالعاتی روز، هفته یا ماهی را در بیمارستان فتاحیان مستقر باشند تا هم آموزش‌های تئوری را در آکادمی بیمارستان دریافت کنند و هم در کنار همکاران بخش‌های مختلف چهارگانه تشخیص طبی دامپزشکی، طب داخلی دام کوچک، جراحی دام کوچک و همچنین تصویربرداری دام کوچک را آموزش ببیند و بتوانند از این آموزش در کشور خود استفاده کنند.

حکیم مهر: این شکل از آموزش، جدای از مباحث علمی، چه دستاوردهای دیگری برای دامپزشکان افغانستان دارد؟

با توجه به صحبتی که نماینده انجمن دامپزشکی افغانستان با ما داشت، این اتفاق در کاهش هزینه‌های آموزش در افغانستان بسیار کمککننده است. گویا آنها می‌بایست اساتیدی را از خارج افغانستان دعوت می‌کردند. البته قطعا اساتیدی که از کشورهایی نظیر انگلستان و امریکا دعوت می‌شوند، از نظر کمی و کیفی تفاوت‌هایی با آموزش‌های ما خواهند داشت، اما به هر حال رفت‌وآمد به کشورهایی مثل انگلستان و آمریکا ممکن است بسیار پیچیده و پرهزینه باشد. لذا ما سعی می‌کنیم با خدمات آموزشی تئوری و عملی و همچنین به عنوان observer در بیمارستان کنار ما قرار ‌گیرند این مساله می‌تواند هم هزینه‌های سفر آنها به سایر کشورها و هم هزینه‌های آموزش در افغانستان را کاهش دهد.

 از سوی دیگر این اقدام به منزله تلاشی است از سوی بیمارستان فتاحیان و شرکت اندیشهورز راهبردی دامپزشکی که آموزش دامپزشکی برای اولین بار از ایران به کشورهای منطقه به صورت رسمی صادر شود. اولین هدف ما کشور افغانستان بود و همین الان در حال رایزنی با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی در شمال آفریقا هستیم که بتوانیم این آموزش‌ها را به صورت مبسوط و عملیاتی، برای آنها اجرا کنیم و در اینجا هم میزبان شایسته‌ای برای دوستانی باشیم که تمایل دارند فرصت مطالعاتی را در بیمارستان بگذرانند. رایزنی‌هایی هم با مجموعه‌های آموزشی‌ در کشور خودمان انجام دادیم که در آینده نزدیک اخبار آن را عرض می‌کنم.

این برای اولین بار است که بخش خصوصی با اعتمادی که از سوی دولت کسب کرد و اهتمامی که دولت در واگذاری اختیارات به بخش خصوصی داشت، این اتفاق رخ داد که علاوه بر ارائه آموزش‌ در سراسر کشور، برای اولین بار آموزش‌های آنلاین دامپزشکی را در شروع پاندمی کرونا به عهده گرفتیم و آغازگر آن بودیم.

حکیم مهر: این آموزش‌ها در کدام زمینه‌ها صورت خواهد گرفت؟

فعلا این آموزش‌ها را در چارچوب دام کوچک ارائه دادیم و امیدواریم در آینده بتوانیم در سایر سرفصل آیین‌نامه‌های وزارت علوم هم این آموزش را به دوستان انتقال دهیم و آن را صادر کنیم. تمایل داریم که این وحدت علمی در تمام کشورهای منطقه اتفاق بیفتد تا بتوانیم مدافع ارزش‌های آموزشی کشور خود باشیم و ادعا کنیم ما هم می‌توانیم مستمعینی را از دنیا به شکل مستمر و رسمی در کنار خود داشته باشیم.

حکیم مهر: افراد علاقه‌مند چگونه می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند؟

دامپزشکان افغان در درده‌های مختلف آموزشی با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و همچنین رایزنی با سفارت افغانستان در ایران می‌توانند امکان این تبادل علمی را داشته باشند و رایزنی‌های سفارتخانه‌ای امکان سفر این عزیزان به کشور را مهیا خواهد ساخت. قرار بر این شد که دوستان عزیز در شرکت، نامه‌ها و دعوتنامه‌هایی به داوطلبان حسب برنامه‌ریزی در وبسایت آکادمی و شرکت اندیشهورز بفرستند تا افراد ثبتنام کنند و به صورت دوره‌های کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در تهران حاضر شوند و از این فرصت در امر آموزش بهره‌مند شوند.

حکیم مهر: میزان استقبال از این کلاس‌ها چقدر بود؟

حدود ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان افغان از این کلاس تئوری و فیلم عملی استقبال و در آن ثبتنام کردند که در سامانه آکادمی بیمارستان موجود است. از همان لحظه ابتدایی که سایت برای ثبتنام باز شد، در ۲ ساعت اول ۷۰ نفر و تا ۲ روز بعد حدود ۲۰۰ نفر از دامپزشکان سراسر کشور افغانستان وارد سایت بیمارستان شده و ثبتنام کردند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

خوشحالیم که توانسته‌ایم اعتماد مجموعه حاکمیتی دامپزشکی را جلب کنیم و نقش موثری در ارائه خدمات داشته باشیم و ثابت کنیم بخش خصوصی با واگذاری اختیارات تام از سوی حاکمیت می‌تواند شکلی از دیپلماسی را پیش بگیرد و به شکل نتیجه‌بخشی از آن استفاده کند و بازخوردی باشد برای عزیزان این رشته در نظام حاکمیتی دامپزشکی که اعتماد بیشتری به همکاران ما در بخش خصوصی کنند.

از همکارانم در سازمان نظام دامپزشکی، سازمان دامپزشکی، همکاران پایگاه خبری حکیم مهر و همه دوستان و عزیزانی که در بیمارستان در کنار بنده قرار گرفتند که این رسالت را به نحو احسنت در ایران شکل دهیم و داعیه‌دار این شکل آموزش باشیم و آن را به سایر کشورهای منطقه صادر کنیم، تشکر می‌کنم. امیدوارم این اتفاقات مبارک همچنان برای کشور رخ دهد، کمااینکه صدور آموزش دامپزشکی گام بسیار بزرگ و ارزنده‌ای برای کشور است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
7
17
کشورهای حوزه خلیج فارس به بروزترین اساتید و تجهیزات دانشگاه های اروپایی و آمریکایی دسترسی دارند و نیازی به علم زنگ زده ما ندارند.
احتمالا دلیل انتخاب کشور افغانستان هم بیشتر بحث همزبانی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
حسادت و دیگر هیچ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
12
ضمن تقدیر از اقدام زیبای جناب آقای دکتر فتاحیان عزیز، افغانستان با توجه به اولویت های پرورش دام و نوع نگاه مذهبی مردمانش، به آموزش های دام های بزرگ (حیوانات مزرعه ای) بیشتر از حیوانات خانگی نیاز دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
6
2
چه کشور مهم تاثیرگذاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
5
4
متاسفم برای این نوع نگاه‌های کوته بینانه امروزه متخصصین محلی و منطقه‌ای اثبات کردند که بسیار کارآمد تر از تئوربسین های خارج از منطقه هستند از طرف دیگر دکتر فتاحیان بسیار فراتر از استانداردهای این کشورها عمل میکنند و به مشکلات و معضلات دام کوچک که در کشورهای جهان سومی چون ایران و افغانستان وجود دارد اشراف دارند
خوشحالم برای دکتر فتاحیان که اثبات نمودند میتوان در این کشور عقب افتاده نیز کار به روز و منطقه ای انجام داد موفق باشید
غلام رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
1
سلام و درود خدمت شما همکارن و هم مسلک ها عزیز بنده یکی از افراد هستم که لیسانس دامپزشکی از دانشگا کابل دارم و تجربه کاری در افغانستان متاسفانه حالا من کارگر‌ استم تو کشور ایران اگر بنده را مناسب به این اموزش میدانید که شامل اموزش شما شوم خیلی خدمت بزرگی در حق بنده نموده اید فعلا کرج هستم با احترام
پاسخ ها
دکتر عزت مزید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
همکار عزیز آقا غلامرضا
قبل از آموزش پیشنهاد میکنم شغلی در یکی از کلینیک ها یا بیمارستانها در رابطه با مدرکتون پیدا کنید تا بعداً به این آموزشها هم بپردازید به امید موفقیت روزافزون برای شما در ایران
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
0
1
با درود بر این رسانه
تبریک به آقای دکتر فتاحیان عزیز
دست مریزاد به ایشان و تمام دامپزشکان بااخلاق و متهد کشورمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
0
3
من ورودی سال 1348 در دانشگاه تهران هستم در آن زمان هر ساله با بورس کشور دانمارک 3 نفر افغانی به دانشکده دامپزشکی تهران معرفی میشدند چون در آن زمان افغانستان دانشکده دامپزشکی نداشت. اکنون افغانستان 4 دانشکده دامپزشکی با کمک آمریکا تاسیس نموده است که فکر میکنم احتمالااز نظر آموزشی از دانشکده های بدون امکانات آموزشی وضعش بهتر باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
0
کشورهای جهان سومی بیشتر به ارتقای کمی و کیفی در حوزه‌ی بهداشت و تغذیه نیازمند هستند تا توسعه و گسترش دام کوچک (به مفهوم سگ و گربه). قبل از ارتقای کمی و کیفی بهداشت و تغذیه، صحبت راجع به گسترش دام کوچک، بیشتر به یک طنز تلخ شباهت دارد چون نگهداری دام کوچک مخاطرات بهداشتی مضاعف برای مردمی دارد که از وضعیت مالی و بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند و نه تنها موجب هیچ بهبودی در زندگی آنان نمی‌شود بلکه زندگی آنان را بیش از پیش دچار چالش می‌کند. بنابراین اگر قرار است کمکی به آن مردمان شود بهتر است اولویت‌های زندگی آنها مد نظر قرار گیرد و الا هزار قسم و کلام هم بخورید که کارتان انسان‌دوستانه است و در پی ایجاد درآمد و کسب و کار بیشتر برای خود نیستید کسی باورش نمی‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
جهان اولی عزیز
دوره صفویان گذشته است که همه باید به یک شکل و سیاق زندگی میکردند ، مردم در هر سطحی دوست دارند به روشی که دلشان میخواهد زندگی کنند شما خیلی هنر کنید برای خودتان و خانواده تان تعیین تکلیف کنید نمیدانم در سال 1400 اصرار به زندگی به روش قرن هفتم هجری دارید در هر صورت هیچ یک از ما جلوی اعمال سلیقه تان بر روی خانواده خودتان را نخواهد گرفت مابقی مسائل نیز به شما ارتباطی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
پاسخی که به اظهار نظر فوق داده‌اید خیلی بی‌ربط بود، متخصص خودخوانده‌ی دوره‌ی صفویان! هر چند که می‌دانم از تاریخ هیچی نمی‌دانید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
بله من از تاریخ همینقدر میدانم که اجازه تحمیل عقیده به ظاهر درست و از نظر من درست خودم را به کسی ندارم شما هم همینقدر درک دارید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
0
بنظر من گذاشتن کلاس های آموزشی برای دامداران ایرانی بسیار ضروری است. من یک گاودار با تحصیلات دانشگاهی اهل شهر کرد هستم و گاوداری را از پدرم به ارث و آنهم از پدرش به ارث برده است.چندی قبل اداره دامپزشکی شهر کرد در یک اقدام جالب همه گاوداران شهر را با رعایت اصول کرونا در یک سالن جمع کرد و یک کلاس آموزشی برای پرورش و تغذیه گوساله تشکیل داد که بسیار مفید و سازنده بود انشااله اینکار ادامه یابد. این کلاس ها بسیار برای بالا بردن اطلاعات دامداران حتی عشایر کوچرو بسیار موثر است.
دکتر محمد نوری دانشگاه شهید چمران اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
2
بسیار کار جالبی است بنی آدم اعضای .... و این میتواند به سطح آموزش کمک نماید بنده حاضرم 2 کلاس 6 ساعته در ارتباط با پرورش و بیماریهای گوسفند و یک کلاس 8 ساعته در ارتباط با بیماریها و پرورش گوساله برای دامپزشکان همزبان افغانی ارایه نمایم. موفق باشید
نظر شما
ادامه