کد خبر: ۶۷۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» ضمن اشاره به وجود ۴۲۳ کشتارگاه دام در کشور، افزود: این در حالی است که تعداد کشتارگاه‌های دام در کشوری مانند کانادا تک‌رقمی است!

حکیم مهر: پس از اجرای طرح  NRPدر ایران در زمینه میگو و همچنین قزل آلا با تخصیص حدود 7 تا 8 میلیون یورو اعتبار، برنامه NRP در زمینه گوشت قرمز نیز تا 4 سال آینده به طور کامل در ایران اجرا می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، در کنگره گوشت که چهارشنبه 10 آذر 1400 برگزار شد؛ مقالات پژوهشی و تکمیلی محققین، پژوهشگران و دانشجویان به صورت پوستر و سخنرانی ارائه گردید و در خصوص کیفیت، سلامت و بهره‌وری از مزرعه تا سفره (گوشت و فرآورده های گوشتی) بحث و بررسی شد.

«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» رئیس سازمان دامپزشکی کشور یکی از سخنرانان اصلی این کنگره بود که به ایراد سخنانی در خصوص تولید گوشت قرمز در ایران و الزامات بهداشتی بین المللی برای تولید گوشت قرمز و اهمیت بسته‌بندی گوشت قرمز در کشور و توجه به بهداشت عمومی از این طریق پرداخت و گفت: با توجه به گردش مالی سالانه گوشت قرمز در ایران نزدیک به 4 میلیارد دلار (از محل تولید تقریبی  650 هزار تن  آمار عملیاتی ثبتی تولید داخلی و 100 هزار تن واردات)؛ توجه به تمام فرایندهای اصولی بهداشت گوشت در سبد کالاهای مصرفی مردم کشورمان اهمیت دوچندان دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار ثبت شده (بهار سال ۱۴۰۰ ) در ایران 70 میلیون و 990 هزار راس گوسفند و بز و بزغاله ثبت شده که با آمار عملیاتی سازمان دامپزشکی کشور اختلاف معناداری ندارد اظهار کرد: بر اساس آمار ارائه شده در بهار 1400 تعداد گاو و گوساله ثبت شده در ایران نیز بالغ بر 5 میلیون و 200 هزار راس است.

ماکنعلی با بیان اینکه در ایران برای تولید گوشت قرمز تعداد 423 کشتارگاه وجود دارد که بر اساس ترمینولوژی صورت گرفته در ایران 133 کشتارگاه صنعتی و 280 کشتارگاه سنتی است تصریح کرد: این در حالی است که بر خلاف این آمار، تعداد کشتارگاه دام در کشوری مانند کانادا تک رقمی است!

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تدابیر اتخاذ شده از سال 96 به این سو در معاونت بهداشتی و پیشگیری این سازمان، در خصوص برقرار کردن سیستم NRP طرح ملی پایش باقی‌مانده‌های دارویی در فراورده‌های خام دامی) گفت: اگرچه اجرای برنامه  NRPدر ایران به دلیل نوع ساختار و پرورش جمعیت دامی ( وجود جمعت های باز دامی ) با تردد گسترده و بسیار زیاد دام زنده در مراتع دشوارتر از بیشتر کشورهای دنیاست، اما جهت تضمین سلامت گوشت قرمز اجرای این برنامه جزو برنامه‌های جدی و در اولویت سازمان دامپزشکی کشور است.

ماکنعلی با یادآوری آغاز اجرای طرح  NRPدر ایران در زمینه میگو و همچنین قزل آلا در گذشته و سپس سال 99 ، ابراز امیدواری کرد تا با تخصیص حدود 7 تا 8 میلیون یورو اعتبار، برنامه NRP در زمینه گوشت قرمز نیز تا 4 سال آینده به طور کامل در ایران اجرا شود.

وی با استناد به اجرای برنامه ملی بهداشت دام عشایر در ایران طی سال 1400 در راستای حساسیت شدید سازمان دامپزشکی کشور در تضمین سلامت گوشت و لبنیات مصرفی مردم ایران گفت: از آنجا که نبود بسته بندی مناسب و فراگیر در زمینه گوشت قرمز، یکی از اشکالات وارد و تهدید کننده سلامت و بهداشت عمومی است؛ لذا با توجه به این موضوع، ساماندهی مساله عرضه گوشت قرمز ساماندهی شده و بسته بندی دغدغه‌ مهم سازمان دامپزشکی کشور است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان سخنانش بیان نمود امید است با برنامه محور بودن و همدلی و تعاون همه تشکلهای تولیدی و صنعتی (از مزرعه تا سفره) مساله بهداشت و سلامت عرضه انواع گوشت به ویژه گوشت قرمز مطابق با برنامه های جهانی تضمین شود.

لازم به ذکر است کنگره گوشت را «انجمن صنفی کارفرمایان صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور» با با مشارکت دانشگاه‌ها، اساتید، ارگان‌های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی، پژوهشگران و فعالان عرصه تامین، تولید، عرضه و طبخ گوشت برگزار کردند.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مدیران ........
|
Turkiye
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
1
8
با این وضعیت اقتصادی که ..... ایران ایجاد کرده تا 4 سال آینده گوشتی پیدا نمی کنید که آنتی بیوتیک داشته باشه یا نداشته باشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
گوشتهای باقیمانده را باید جستجو کرد. خخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
2
باقی مانده های دارویی و سموم در انواع گوشت، حقیقتا مبحث مهم و غیر قابل چشم پوشی است. باید زودتر هم ورود میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
8
فعلاnrpرادرگوشتهای وارداتی که هیچ نظارتی هم نمیشه اجرایی کنید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
1
4
والا زمان کاپیتولاسیون هم چنین اجحافی در حق مردم خودمون نمیشد که الان میشه ببینید چطور شما رو مجبور میکنن که برای گوشت‌ و مرغ و میگو و ماهی صادراتی آزمایش کنید و .... و بعد بهتون اجازه صادرات میدن و تازه اونجا هم خودشون آزمایش میکنن و آخر سر میشه شبیه روسیه که ورود محصولات کشاورزی از ایران رو ممنوع کرد حالا شما بیا به من بگو چرا حتی یه آزمایش ساده از گوشت های وارداتی گرفته نمیشه و با سالمونلا و کپک و قارچ پاشون میرسه سر سفره مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
5
سازمان اگه ......... راستی آزمایی دقیق و علمی گوشت وارداتی که هیچ نظارت بهداشتی ایران روی اون صورت نمیگیره کنه رها شده است ...............
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
6
0
درود بر دکتر ماکنعلی پرتلاش و آینده نگر و متواضع.............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
6
هر روز دنبال اجرایی کردن یه چیز هستید.پس کی تسری رو اجرایی می کنید.این همه حجم کار مصداق ضرب المثل آفتابه لگن ۷ دست شام و ناهار هیچی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
گل گفتی.دقیقا مصداق همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
1
واردات گوشت و مرغ از مرحله نظارت به رها سازی رسیده
مرغ سالمونلایی
تخم مرغ کپک زده
و ....
و افتخار توهم آمیز به پروتکل های توخالی و بدون پشتوانه
دامپزشک دولتی غرب مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
0
باقی مانده های دارویی به همراه هورمونها و واکسنها وسموم در گوشت والایشات (جگر -دل -قلوه-ریه )برنامه خیلی عالیست .بالاخص در دامداریهای بزرگ وصنعتی که هورمونها وشبه هورمونها در برنامه های مامایی به وفور استفاده میگرددبه منظور همزمانی فحلی و....ونیز استفاده از ضد عفونی که بطور روتین استفاده میگرددومیتواند تهدیدی برای سلامتی قلمداد گردد وهیچگونه کنترلی صورت نمی گیرد .همونطور مورد مالاشیت گرین در ماهی اجرا گردید در خصوص استرادیول وپروژسترون در دام اجرا گردد.
نظر شما
ادامه