کد خبر: ۷۲۲۱۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با بانوی دامپزشک مدیر کلینیک و مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی در طرقبه شاندیز:
«دکتر سیما همتیان» افزود: در منطقه‌ای که من کار می‌کنم، پیدا کردن متراژ و استانداردهایی که برای یک کلینیک مایه‌کوبی در نظر گرفته شده، خیلی سخت است. اگر قرار باشد تجاری هم به آن تعلق گیرد، کار ما خیلی سخت‌تر می‌شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر سیما همتیان» صاحب کلینیک و مرکز مایهکوبی دامپزشکی در شهرستان طرقبه شاندیز استان خراسان رضوی و متخصص بیوتکنولوژی است که وقوع یک اتفاق در دوره عمومی، باعث شد او به فعالیت در حوزه کلینیک و بالین علاقهمند شود. خودش میگوید: «برای درس عملیات درمانگاهی احتیاج داشتیم که یک گاو به سالن آموزش دانشکده انتقال پیدا کند. استاد از دانشجویان خواستند که گاو را بیاورند. همه آقایان رفتند و ما خانمها در کنار ایستادیم و نگاه میکردیم. استاد همانجا گفتند که شما خانمها فقط به دنبال برابری هستید اما هیچ کار و فعالیتی از خود نشان نمیدهید که ببینیم آیا شما توانمندی آن را دارید یا خیر؟ همین موضوع برای من یک پیشزمینه ذهنی ایجاد کرد اما هیچوقت جرأت آن را نداشتم که کار درمانگاهی دامپزشکی انجام دهم.»

وی تصریح می کند: «به طور کلی حرفه دامپزشکی و علیالخصوص بخش طیور که من آن را انتخاب کردم، انرژی انسان را تحلیل میبرد، چون اکثر بیماریها ویروسی هستند و اغلب درمان خاصی برای آنها نداریم. بیشتر، درمانهای حمایتی انجام میدهیم و واقعا پیشبینی و پیشآگهی از این بیماری مشخص نیست. به همین دلیل استرس و فشار روانی زیادی روی انسان هست. قسمت مهم آن هم این است که سرمایه مردم در دستان شماست و این مردم الزاما بنیه مالی قدرتمندی ندارند.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال 84 دانشگاه فردوسی مشهد هستم.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

ورود من به رشته دامپزشکی تا حدودی دست تقدیر بود. من از خانوادهای هستم که اکثر اعضای آن رشته ریاضی را دنبال کردند. خود من هم در دبیرستان رشته ریاضی را میخواندم و بنا به این نظریه که شاید رشته ریاضی برای خانمها سختتر باشد، در مقطع پیشدانشگاهی به تجربی تغییر رشته دادم. آن زمان بیشتر به دنبال این بودم که بتوانم در رشته داروسازی قبول شوم و دامپزشکی را انتخاب کردم با این ذهنیت که بعدها بتوانم داروخانه راهاندازی کنم. یعنی انتخاب رشته دامپزشکی کاملا تصادفی و بدون شناخت نسبت به این رشته بود، اما بعدها که وارد رشته شدم و زمینههای مختلف کاری را دیدم، خیلی به آن علاقهمند شدم.

حکیم مهر: فضای دانشگاه چطور بود؟ آیا به آنچه در ذهن خودتان تصور کرده بودید، نزدیک بود؟

اتفاقا یکی از دلایلی که به رشته دامپزشکی علاقهمند شدم، فضای دانشکده بود، مخصوصا از زمانی که از بخش تئوری جدا و وارد بخش عملیات درمانگاهی و قسمت کارآموزی و کارورزی شدیم، این علاقهمندی بیشتر شد.

حکیم مهر: بعد از فارغ التحصیلی چه کردید؟

من در سال 90 از دوره عمومی دامپزشکی فارغالتحصیل شده و در سال 91 وارد دوره تخصص رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه شهرکرد شدم. یکی از اساتید راهنمای من در بخش پایاننامه دچار تصادف سختی شد و به مدت یک سال نتوانست به دانشگاه بیاید. همین اتفاق باعث شد که من به مشهد بیایم و کار کلینیکی را شروع کنم.

حکیم مهر: یعنی تخصص را رها کردید؟

خیر. در دوران عمومی یکی از اساتید داخلی دام بزرگ ما، پیش زمینهای را در ذهن من ایجاد کردند. برای درس عملیات درمانگاهی احتیاج داشتیم که یک گاو به سالن آموزش دانشکده انتقال پیدا کند. استاد از دانشجویان خواستند که گاو را بیاورند. همه آقایان رفتند و ما خانمها در کنار ایستادیم و نگاه میکردیم. استاد همانجا گفتند که شما خانمها فقط به دنبال برابری هستید اما هیچ کار و فعالیتی از خود نشان نمیدهید که ببینیم آیا شما توانمندی آن را دارید یا خیر؟ همین موضوع برای من یک پیشزمینه ذهنی ایجاد کرد اما هیچ وقت جرات آن را نداشتم که کار درمانگاهی دامپزشکی انجام دهم.

آن تصادفی که در دوره تخصص برای استاد من اتفاق افتاد و برگشت من به مشهد، باعث شد تا کمی انگیزه برای من ایجاد شود و با یکی از مرغداریهای بزرگ استان خراسان که حدود یکصد هزار قطعهای بود، صحبت کنم و به عنوان کار مدیریتی وارد مرغداری آنها شوم. از ساعت 7 صبح به مرغداری میرفتم و گاهی تا 7 شب در آنجا کار میکردم، بررسیها را انجام میدادم، لاشه باز میکردم، برنامههای واکسن را نگاه میکردم و ...

در واقع شروع کار من از آنجا بود و در آن یکسالی که در مشهد بودم، تجربیات زیادی کسب کردم. توانستم لاشه سالم را از ناسالم تشخیص دهم، بیماریها را متوجه شدم و... تا اینکه استادم برگشت و من نیز به ادامه دوره تخصص پرداختم، اما همزمان پیگیر کارهای درمانی و کلینیکی نیز بودم. بعد از فارغالتحصیلی آن قدر علاقه من به کار کلینیک زیاد شده بود که ترجیح دادم کار کلینیکی انجام دهم. الان هم در شهرستان طرقبه شاندیز کلینیک مایه‌کوبی دارم و در کنار آن مباحث مربوط به تخصص و کارهای پژوهشی انجام میدهم؛ اما بیشتر تمرکز کارم روی کار کلینیکی و مایهکوبی است.

حکیم مهر: چه مدتی است که مشغول به کار هستید؟ 

از بهمن سال 97 که فارغالتحصیل شدم، کلینیک مایهکوبی خودم را افتتاح کردم و در حال حاضر عمده کارم در بخش طیور است. نکته جالب و شاید سخت کار ما این است که قریب به 99 درصد مراجعین ما مرد هستند و من در یک جامعه کاملا مردانه فعالیت میکنم. من در نوجوانی رشته ریاضی را به این خاطر رها کردم که میگفتند احتمالا محیط کار تو در آینده مردانه خواهد بود و امروز وارد کاری شدم که به طور کلی مردانه است.

حکیم مهر: در طول این چند سال فعالیت در این محیط مردانه، آیا با مشکل خاصی مواجه نشدید که پیش خود بگویید ای کاش وارد این حرفه نمی شدم؟

به طور کلی حرفه دامپزشکی و علیالخصوص بخش طیور که من آن را انتخاب کردم، انرژی انسان را تحلیل میبرد، چون اکثر بیماریها ویروسی هستند و اغلب درمان خاصی برای آنها نداریم. بیشتر درمانهای حمایتی انجام میدهیم و واقعا پیشبینی و پیشآگهی از این بیماری مشخص نیست. به همین دلیل استرس و فشار روانی زیادی روی انسان هست و از این جهت خیلی سخت است. قسمت مهم آن هم این است که سرمایه مردم در دستان شماست و این مردم الزاما بنیه مالی قدرتمندی ندارند و تمام سرمایه آنها 10 هزار قطعه جوجهای است که در دستان شماست، لذا فشار روانی زیادی روی دامپزشک است. کار از این جهت کمی سخت است و شاید برای خانمهایی که روحیه حساستری داشته باشند، سختتر هم باشد. خود من روحیه حساسی دارم اما خود را با شرایط موجود منطبق کردم. با این حال به هیچ عنوان نمیتوانم بگویم که این حرفه مختص آقایان است. کمااینکه شاید اگر خانمها بتوانند این فشارهای روحی وارده را تحمل کنند، موفقتر هم شوند.

حکیم مهر: آیا این حرفه روی زندگی شخصی شما تاثیر منفی نداشته است؟

به هر حال من به صورت شبانهروزی جوابگوی سوالات مرغداران هستم و شاید این تلفنها زیاد باشد. دامپزشکی که یک کلینیک دام کوچک دارد، ساعتهای خاصی را برای پاسخگویی در نظر میگیرد اما مرغداری واقعا ساعت خاص و مشخصی ندارد، چون کاملا بیولوژی است و در هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد و نیاز به سوال و جواب داشته باشد. اما اینکه تاثیر منفی داشته باشد، خیر. اتفاقا انگیزهای برای مطالعه و تلاش بیشتر میشود و از این جهت برای من خوب بوده است.

حکیم مهر: آیا تا به حال اتفاق افتاده که نیمه های شب با شما تماس بگیرند؟

بله، اگرچه خیلی کم اما اتفاق افتاده است که مثلا ساعات پایانی شب تماس گرفتند و گفتند که همین الان تلفات من شروع شده است، چه کنم؟

حکیم مهر: آیا هیچ وقت به این فکر کرده اید که روزی فعالیت کلینیکی را رها کرده و به امر پژوهش و دانشگاه بپردازید؟

اتفاقا از آنجا که رشته تخصصی من مرتبط با بیوتکنولوژی هست، در مسیر کلینیکی، آزمایشهای تشخیصی و... کمک زیادی به من کرده است. دقیقا هم به همین خاطر است که در کنار کلینیک، کار پژوهش را رها نکردم. در واقع تخصص باعث شده که دید من از صرف بالینی به تئوری بالینی تبدیل شود. لذا اینکه بخواهم جدا کنم و صرفا به سمت پژوهش بروم، هرگز فکر آن را هم نکردهام. کمااینکه در یکی دو مرکز تشخیصی انسانی، شغل مناسب با حقوق و مزایای خوب پیدا کردم اما علاقهای که به کار بالینی داشتم، باعث شد که در این حوزه بمانم.

حکیم مهر: برنامه هایی که برای آینده دارید، چیست؟

آینده که خیلی سخت به نظر میآید، مخصوصا امسال که سال فوقالعاده سختی برای دامپزشکی بوده است. دامداریها به سختی امورات خود را میگذرانند و وضعیت در مورد مرغداریها هم به همین شکل است. در کنار آن سختیهای دیگری هم داریم. یک روز نامه میآید که کلینیک باید تجاری بوده و متراژ آن به این اندازه باشد و... که اگر قرار بر تجاری بودن باشد، این شغل واقعا نمیصرفد. همین الان اگر نسبت افزایش حقوق کارمندان را محاسبه کنیم، به این نتیجه میرسیم که ما امسال نه تنها افزایشی نداشتیم، بلکه حتی کاهشی هم بوده است. من در حوزه مایهکوبی کار میکنم و اگر بخواهیم قیمت واکسن را به نسبت تورم بسنجیم، مثلا واکسن باید سه برابر شود که سود ما هم سه برابر شود و آن تورم را پوشش دهد، یا اینکه تعداد مرغدار سه برابر شود که در حال حاضر عملا تعداد مرغدار کم هم شده است. لذا برای ما نمیصرفد و شاید بزرگترین معضل ما کلینیکها در سال آینده، پیدا کردن مکان تجاری برای کلینیک باشد. اینها همه سختیهای کار است که باعث شده تمرکز کار ما صرفا روی تشخیص، درمان و پیشگیری نباشد و دغدغههای فکری زیادی داشته باشیم.

حکیم مهر: به عنوان حرف یا درخواست آخر...

درخواستی که من دارم منطقهای است و شاید شامل حال همه همکاران نشود. در منطقهای که من کار میکنم، پیدا کردن متراژ و استانداردهایی که برای یک کلینیک مایهکوبی در نظر گرفته شده، خیلی سخت است. اگر قرار باشد تجاری هم به آن تعلق گیرد، کار ما خیلی سختتر میشود و اجارهها به شکل وحشتناکی تغییر میکند. امیدوارم که مسئولین کمی بیشتر هوای ما را داشته باشند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Poland
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
2
11
ازبس دامپزشکی به دامپزشکا گیر میده بیزارشون کرده از کار و زندگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
واقعا گیرای دامپزشکی بیشتر سلیقه ای است تا علمی .
رابطه حرف اول را می‌زند . اگر ارتباطات خوب باشه تخلف بکن فقط اطلاع بده ی مقداری هم چاپلوسی بکن و تحویلشون بگیر همه چی حله
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
1
6
سازمان ملی صدور مجوزها کلیه متراژها رو برای صدور مجوز لغو کرده و هدفش رو روی ایجاد شغل متمرکز کرده، اونوقت دامپزشکی گیییییییر داده به متراژ و تجاری و... و عملا هدفش رو روی جمع آوری شغل متمرکز کرده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
2
1
احسنت به خانم دکتر کوشا و فعال

مرغ دل من مریض و خسته است عزیز
چون چینی زیبای شکسته است عزیز
از شدت انفولانزای بی مهری
بغضی به گلوی نشسته است عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
1
4
درود بر شما همکار عزیز با ارزوی موفقیت برای شما.در مورد متراژ این امر بارها به سازمان دامپزشکی اعلام شده است ولی متاسفانه حاصلی نداشته است. راستی استاد داخلی دام بزرگ دکتر سیفی نبودن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
1
0
بله کاملا درسته. دکتر سیفی بزرگوار بودن
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
2
5
مسئولین دامپزشک باید اصلاحات صدور مجوزها را شروع کنند تورم ملک را جدی تر ببینند درآمدها را بررسی کنند همش فکر حقوق و تسری نباشند شاید لازم باشد تفکیک مشاغل دامپزشکی برداشته شود شاید لازم باشد قوانین تاسیس بروزتر شود این متراژ بالا برای مراکز چه معنی دارد چرا اجبار شما پروانه صدر کنید اینها دکتر هستند صلاحیت دارن اشکالات کار دیگران را بگیرند خودشان تشخیص بدن چه متراژ مناسب کارشان هست چرا برای مرکز مایه کوبی متراژ تعیین میکنید قیمت پارتیشن را بپرسید بعد دستور دهید آیا پارتیشن جلوی انتقال ویروس را می‌گیرد عمقی تر فکر کنید
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
0
2
سلام واقعا این که مطب های دامپزشکی باید در واحدهای تجاری باشد نزدیک به 40 درصد هزینه اسکان افزایش می دهد و نیز واحد مناسب پیدا نخواهد شد
ضرورتی هم ندارد بسیاری از مشاغل الان تو تهران از واحدهای مسکونی استفاده می کنند
اغلب تیم های اداره ای دامپزشکی افرادی با تخصص و توانمندی پایین هستند که درک درستی از بازار کار ندارند متاسفانه
نظر شما
ادامه