کد خبر: ۱۰۰۰۲

حکیم مهر - بالاخره پس از گذشت پنج ماه از فصل تولید استخرهای پرورشی ماهی و در حالی که از ماه آینده برداشت ماهیان گرمابی آغاز می‌شود نهاده‌های تولید این بخش از سوی وزارت جهاد کشاورزی در اختیار پرورش دهندگان قرار گرفت.

حسن آقازاده ـ مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی ـ اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه فصل پرورش ماهیان گرمابی به عنوان عمده‌ترین محصول تولیدی شیلاتی کشور از اواخر اسفند ماه آغاز شده است تاکنون نهاده‌های مورد نیاز این بخش (کود شیمیایی) در اختیار پرورش دهندگان قرار نگرفته بود که طی چند روز اخیر توزیع این نهاده آغاز شده است.

وی با اشاره به این‌که برداشت ماهی از استخرهای پرورشی از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود، گفت: ‌علیرغم این که امسال شرایط اقلیمی بسیار مناسبی داشتیم و با مشکل کمبود مواجه نبودیم تنها نقصان عدم تامین به موقع کود شیمیایی با عنوان نهاده تولید مورد نیاز این بخش مواجه شدیم.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی اظهار کرد: علیرغم عدم تامین به موقع نهاده‌ها با توجه به عالی بودن شرایط اقلیمی تولید امسال حداقل 10 درصد افزایش تولید را خواهیم داشت درحالی که اگر نهاده‌ها نیزبه موقع در اختیار پرورش دهندگان قرار می‌گرفت این افزایش سه برابر می‌شد.

به گفته آقازاده سهمیه سالانه کود شیمیایی آبزی پروری 43 هزار تن است که باید از طریق وزارت جهاد کشاورزی تامین شود که این نهاد‌ه‌ها به تازگی و طی مدت زمان تعیین شده در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و تاکنون حدود 22 درصد از این میزان سهمیه تحویل داده شود.

وی با اشاره برداشت 95 هزار تنی ماهی در سال گذشته اظهار کرد: امسال 10 درصد بر میزان تولید سال گذشته افزوده خواهد شد به همین نسبت پیش‌بینی می‌شود صادرات از سال گذشته بیشتر باشد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی تصریح کرد:‌ سال گذشته به دلیل عدم تامین نهاده‌ها محصول با افت وزن مواجه شد و ماهی‌های پرورشی بازارپسند نبودند لذا میزان صادرات با هشت هزار تن کاهش به 19 هزار تن رسید.

آقازاده میزان صادرات این محصول را در سال جاری بسته به شرایط کشور عراق عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه عراق بزرگترین واردکننده ماهی از ایران است میزان صادرات این محصول به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور عراق نیز بستگی دارد.

وی با گلایه از نبود ثبات در تامین نهاده‌های آبزی پروری خاطرنشان کرد: هر کیسه کود شیمیایی که پنج هزار تومان در سال گذشته تامین می‌شد اکنون با افزایش چند برابری مواجه شده و به 16 تا 20 هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی همچنین از گرانی نهاده‌ها دیگر از قبیل سم، پمپ و قطعات مکانیکی استخرهای پرورشی ماهی طی چند روز اخیر خبر داد و گفت: با اعلام افزایش ارز مرجع این نهاده‌ها نه تنها افزایش 15 تا 25 درصدی قیمت داشته‌اند بلکه تاجران مربوطه این نهاده‌ها را عرضه نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان هیچ‌گاه نتوانسته‌اند محصول خود را به صورت مستقیم از تولید تا مصرف در میادین میوه و تره بار عرضه کنند و این مراکز همیشه به دلال‌ها و واسطه‌ها واگذار شده است.

 

نظر شما
ادامه