کد خبر: ۱۰۰۳۴

حکیم مهر - دانشمندان در تحقیقات خود به بررسی ساختار زندگی پستانداری پرداختند که طولانی‌ترین تونل‌ها را در بین حیات وحش حفر می‌کند.

حتی با تجهیزات مدرن، حفر تونل‌ها کار دشوار و طاقت‌فرسایی به شمار می‌آید به طوری که حفر طولانی‌ترین تونل ریلی جهان زیر کوه‌های آلپ 14 سال به طول انجامید.

موش کور زامبیایی حفرکننده تعدادی از طولانی‌ترین تونل‌های جهانی در دنیای حیوانات است.

یک کلونی منفرد متشکل از تنها 9 یا 10 موش کور به طور متوسط قادر به حفر 2.8 کیلومتر تونل است.

جان اسکلیبا از دانشگاه بوهمیای جنوبی در جمهوری چک مطالعه دقیقی را از کلونی‌های وحشی این حیوانات برای کشف ساختار جوامع آن‌ها صورت داده است.

وی و همکارانش 16 کلونی را ترسیم کردند و دریافتند که به طور متوسط هر دسته دارای 1.2 کیلومتر تونل بوده که ناحیه‌ ای به مساحت شش هزار و 919 متر مربع را پوشش می‌دهد.

تونل‌های این پستانداران به طور متراکمی به ویژه در اطراف لانه مرکزی که در آن جفت زاد و ولد کننده زندگی می‌کنند، انشعاب‌بندی شده‌اند.

کلونی‌های موش‌های کورعریان نیز حفاری زیادی انجام می‌دهند اما گروه‌ های آن‌ها به طور متوسط از 80 موش تشکیل شده‌اند.

موش کور زامبیایی با موش‌های کورعریان مرتبط است. آن‌ها یکی از دو گونه پستاندارانی هستند که در کلونی‌های موسوم به «eusocial» زیست می‌کنند. همانند زنبورهای عسل و موریانه‌‌ها، یک ملکه منفرد عمل زاد و ولد را انجام می‌دهد و سایرین نیز وظیفه حفظ کلونی را بر عهده دارند. گونه دیگر پستاندارانی از این دست، موش کور دامارلند است.

 

نظر شما
ادامه