کد خبر: ۱۰۴۰۸

حکیم مهر - نماینده زابل،زهک و هیرمند درمجلس نهم با بیان این‌که درآمد مافیای دام بیشتر از قاچاق مورفین است، گفت: با کمک وزارت کشور اعضای شبکه مافیای دام در پست‌های اجرایی استان سیستان وبلوچستان شناسایی شدند.
سید باقر حسینی با اشاره به فعالیت مافیای دام در استان سیستان و بلوچستان، و با اعلام خبر شناسایی اعضای این شبکه گفت: با توجه به پییگری‌های صورت گرفته ۳ نفر از اعضای کلیدی این شبکه را شناسایی و جابه‌جا شدند.

نماینده زابل،زهک و هیرمند در مجلس با بیان این‌که اعضای این شبکه ازمقامات استانی و اجرایی بودند، تصریح کرد: این افراد از پست‌هایی که داشتند سوء استفاده می‌کردند لذا در اولین گام نسبت به جابه‌جایی آنها اقدام کردیم.

واگذاری واردات دام به تعاونی‌های دامپروی استان سیستان و بلوچستان

وی با تأکید بر ساماندهی واردات دام از طریق استان‌های مرزی، گفت: سعی داریم با واگذاری واردات دام به تعاونی‌های دامپروری استان مافیای دام را نابود کنیم.

دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، گفت: این تعاونی‌ها متشکل از دامپروران قدیمی و با تجربه همچنین فارغ‌التحصیلان امور دام هستند و به صورت علمی می‌توانند فعالیت کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر واردات دام به صورت مجاز، گفت: قاچاق دام در منطقه بلوچستان بیشتر از سیستان است.

وی در ادامه توضیح داد: قاچاق دام در منطقه بلوچستان از مرز سراوان انجام می شود ضمن این‌که افراد انگشت شماری نیز هستند که در منطقه سیستان به دلیل داشتن پشتوانه همچنان فعالیت می‌کنند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که سود قاچاق دام در منطقه چقدر است؟ اعلام کرد: سود مافیای دام بالاتر از سود قاچاق مورفین است لذا افرادی سودجو و طمع‌کار بیشتر به دنبال چنین کارهایی هستند.

نماینده زابل،زهک و هیرمند در مجلس با بیان این‌که قاچاقچیان با توجه به نیاز کشور به واردات و بدون طی کردن مراحل قانونی و نداشتن مجوز اقدام به واردات دام می‌کنند، مطرح کرد: این دام‌ها بدون قرنطینه و کنترل مسائل بهداشتی و سلامت وارد کشور می‌شوند.

فرار قاچاقچیان دام از پرداخت عوارض به گمرک

وی ادامه داد: قاچاقچیان دام از این طریق عوارضی به گمرک نمی‌پردازند لذا سود بیشتری نیز نصیبشان می‌شود.

حسینی همچنین با یادآوری مصوبه‌ عدم خروج دام زنده بدون مجوز از استان، عنوان کرد: این افراد دام‌هایی را که وارد می‌کنند به کشتارگاه‌های استان نمی دهند لذا کشتارگاه نیز شدیدا با مشکل مواجه شده‌اند.

نماینده زابل،زهک و هیرمند در مجلس همچنین با اشاره به این که قاچاق دام بیشتر از سوی کشورهای پاکستان و افغانستان صورت می‌گیرد، گفت: دلالان دام‌های قاچاق را روانه کشورها و شهرهای بزرگ می‌کنند تا سود بیشتری به دست آورند.

حضور اعضای مافیای دام در پست‌های اجرایی سیستان وبلوچستان

دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از این شبکه هنوز شناسایی نشده است، اعلام کرد: ۳ مهره اصلی که دارای پست‌هایی در بخش اجرایی بودند شناسایی شده و جابه جا شدند.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری از شناسایی اعضای شبکه مافیای دام و ضعیف شدن آن اذعان کرد: ۲ تا ۳ عضو دیگر این شبکه نیز باید کنار گذاشته شوند.

حسینی درباره فعالیت دلال‌ها نیز متذکرشد: در صورت نابودی این شبکه، دلال‌هایی که در نواحی مرزی فعالیت می‌کنند نیز نمی‌توانند ادامه دهند.

کمک‌های مؤثر وزارت کشور برای شناسایی مافیای دام

نماینده زابل،زهک و هیرمند در مجلس در پاسخ به این که کدام یک از دستگاه‌‌های مسئول همکاری بیشتری را در این زمینه داشته‌اند؟ گفت: تا این لحظه وزارت کشور کمک‌های بسزایی را در شناسایی این شبکه کرده و به طور قطع تا نابودی کامل این شبکه دست از تلاش نخواهیم کشید.

وی با تأکید بر این‌که شبکه مافیای دام هنوز به طور کامل مهار نشده و در حال حاضر نیز فعالیت می‌کند، تصریح کرد: تازمانی که تعاونی‌ها تشکیل نشود و واردات دام با نظارت و قانونمند انجام نگیرد آنها می‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند.

قیمت گوشت در دست مافیای دام

دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس درباره علت افزایش قیمت گوشت نیز گفت: مافیای دام توانسته در قیمت دام نیز اثرگذار باشد به طوری که در مدت یک ماه قیمت هر کیلو گوشت قرمز را در منطقه سیستان و بلوچستان ۵ هزار تومان افزایش داد.

نماینده زابل،زهک و هیرمند در مجلس یادآور شد: در گذشته به دلیل واردات دام از استان سیستان وبلوچستان قیمت گوشت در منطقه ارزا‌ن‌تر بود.

دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس با تأکید بر این‌که افزایش قیمت گوشت ناشی از اقدامات شبکه‌های مافیای دام است، گفت: خودداری کردن آنها از ارائه دام در فرآیند افزایش قیمت بسیار مهم بوده است.

نظر شما
ادامه