کد خبر: ۱۰۴۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فهرج، رابر، خاتم و خراسان رضوی

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد :
انجام عملیات غربالگری سل و برسلوز دام‌های فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: عملیات غربالگری سل و برسلوز در گاوداری‌های فهرج در حال انجام است.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: عملیات غربالگری بیماری سل و بروسلوز در گاوداری‌های صنعتی و نیمه‌ صنعتی شهرستان فهرج بر روی یک‌ هزار رأس گاو انجام می‌شود و این غربالگری در دو مرحله بر روی دام‌های شیری شهرستان انجام می‌شود.

بمان‌دشتی بیان داشت: سل‌ و تب مالت (بروسلوز) دو بیماری‌ خطرناک و از جمله‌ بیماری‌های مشترک هستند و این‌ بیماری‌ها از طریق‌ دام‌ آلوده‌ به ویژه گاو و گوسفند به‌ انسان‌ منتقل‌ می‌‌شوند.

‌رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: برنامه پیشگیری در این شهرستان در رأس برنامه‌های شبکه دامپزشکی قرار دارد.

وی با بیان اینکه واکسینه‌ کردن‌ دام‌ها علیه‌ این‌ دو بیماری‌ یک‌ طرح‌ ملی‌ است‌، تصریح کرد: استفاده‌ از شیر و لبنیات‌ پاستوریزه‌ مهم‌ترین‌ راه‌ پیشگیری‌ است.

‌بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح در سال گذشته تعداد سه رأس گاو مبتلا با انجام غربالگری شناسایی و از چرخه تولید حذف شدند.

وی خواستار همکاری دامداران با ماموران و اکیپ تست سل و برسلوز دامپزشکی شهرستان فهرج شد.

دامداری و دامپروری در شهرستان فهرج از رونق خاصی برخوردار است و بیشترین مراکز در بخش‌های این شهرستان قرار دارند.

 

-------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی رابر تأکید کرد :
ضرورت گسترش صنعت مرغداری در رابر


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: صنعت مرغداری در رابر هنوز در حد تأمین نیاز شهرستان نیست، لذا احداث مرغداری در این شهرستان ضروری است.
فاطمه موحدی اظهار داشت: صنعت مرغداری در رابر هنوز در حد تأمین نیاز شهرستان نیست، لذا احداث مرغداری در این شهرستان ضروری است و اجرای این طرح‌ها می‌تواند موجب اشتغالزایی به طور مستقیم و غیر مستقیم برای افراد مختلف باشد.

وی به احداث مرغداری‌ها به شیوه‌های مدرن از جمله مرغداری‌های طبقاتی اشاره کرد و افزود: از جمله ویژگی‌های این نوع مرغداری‌ها جوجه‌ریزی چند برابری در فضای محدود به شکل طبقاتی است و در این شیوه در مصرف آب، برق و غذای دام به شکل قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

موحدی با بیان اینکه در شهرستان رابر به دلیل محدودیت در اعتبارات لازم است به طرح‌ها با بهره‌وری بالا توجه شود، تصریح کرد: علاقمندان به احداث مرغداری می‌توانند با صرف هزینه کمتر در فضای محدودتر از این شیوه بهره گیرند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: افراد بسیاری در کار گروه‌ها برای تأمین اعتبارات خود مراجعه می‌کنند و این در حالی است که این طرح از جمله طرح‌هایی است که با هزینه کمتر و بهره‌وری بالاتر می‌تواند مورد توجه واقع شود.

موحدی کارآفرینان علاقمند به پرورش مرغ گوشتی را دعوت به سرمایه‌گذاری در این بخش کرد.

 

------------------------------

 

جانشین دادستان شهرستان خاتم در دیدار با بازرسین دامپزشکی اعلام کرد:
با عاملین تهدید علیه بهداشت عمومی برخورد جدی می کنیم


جانشین دادستان شهرستان خاتم از توابع استان یزد در دیدار با بازرسین بهداشتی شبکه دامپزشکی این شهرستان اظهار داشت : فروشندگانی که اقدام به نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی تاریخ گذشته و یا غیر بهداشتی نمایند بعد ازطی مراحل قانونی تا یکسال مجازات حبس برای آنها اعمال می شود.
ابوالفضل کریمی ضمن ابراز تشکر و قدردانی از بازرسین هوشیار و فعال این شبکه اعلام نمود با جدیت در مقابل سودجویانی که با عرضه این گونه فرآورده های خام دامی سلامت و بهداشت عمومی جامعه را به خطر می اندازند برخورد قانونی خواهیم  نمود و هر گونه همکاری لازم را با شبکه دامپزشکی شهرستان نیز به عمل خواهیم آورد.
شایان ذکر است در طی بازرسی انجام شده مامورین نظارت بهداشتی این شهرستان از فروشگاه های عرضه مرغ وماهی در هفته جاری مقادیر 317 کیلوگرم جگر سنگدان و 65 کیلوگرم بسته بندی بال و گردن و 180کیلوگرم بسته بندی ران مرغ منجمد غیر قابل مصرف انسانی را با حکم قضایی معدوم نمودند.
سرپرست شبکه دامپزشکی خاتم نیز ضمن تشکر از همکاری دادستان شهرستان با بازرسین این شبکه بر لزوم نظارت شدید بر روی عرضه فرآورده های خام دامی که بخش مهمی  از سبد غذایی خانواده ها را شامل می شود تاکید کرد.
دکتر مهدی فضل اللهی اظهار داشت : به سود جویان اجازه به خطر انداختن سلامت جامعه را نخواهیم داد و با تشدید نظارت های بهداشتی دامپزشکی، شرایطی را بوجود می آوریم تا این افراد در آن احساس امنیت غذایی داشته باشند

-------------------------------

 

مایه کوبی 150 هزار راس دام سنگین استان علیه تب برفکی آغاز شد


اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز دومین مرحله واکسیناسیون دام های استان علیه بیماری تب برفکی در هفته جاری خبر داد.    

مدیر کل  دامپزشکی خراسان رضوی گفت : پیش بینی می شود در این مرحله، کلیه دام های سنگین مستقر در گاوداریهای صنعتی استان به تعداد حدود 150 هزار راس تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار گیرند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رسانیدن خسارات ناشی از بیماری کلیه دام های سنگین استان  با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی –قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت.

وی ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا 15 روز ادامه خواهد داشت و گزارش دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS  توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت خواهد پذیرفت.

مدیر کل دامپزشکی استان با توجه به رایــگــان بودن واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، صدور مجوز تردد دام در سطح استان، حداقل دو هفته پس از اتمام انجام مایه‌کوبی و در صورت رعایت تمهیدات قرنطینه‌ای-بهداشتی و رعایت مفاد  سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان بلامانع خواهد بود.

 او مجددا تاکید نمود، با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به حساسیت موضوع، یادآور شد با توجه به هماهنگی به عمل آمده با نیروی انتظامی استان، با موارد حمل و نقل بدون مجوز دام ها برخورد و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
0
0
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1691852
نظر شما
ادامه