کد خبر: ۱۰۴۶۳

حکیم مهر - مدیرکل محیط زیست استان البرز از نگاه ویژه این اداره کل به جایگاه پلنگ در هرم اکولوژیکی زیستگاه‌های تحت پوشش خبر داد.

حسن پسندیده با اعلام این مطلب گفت: با توجه به مشاهده عینی دو قلاده پلنگ بعد از چند دهه در زمان سرشماری زمستانه سال 90 و ثبت آن توسط محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در ارتفاعات منطقه آزاد طالقان، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفظ این گونه جانوری انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: در واقع این گونه جانوری به‌عنوان شاخصی مهم در عملکرد اکوسیستم از طریق شکار و تأثیر بر روی تمام جنبه‌های اکولوژیکی استان مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه معاونت محیط طبیعی این اداره کل در نظر دارد مطالعه‌ای در زمینه بررسی وضعیت این گونه در حال انقراض را انجام دهد.

پسندیده ادامه داد: هدف از انجام این اقدام، آموزش کارشناسان و محیط‌بانان در زمینه بوم‌شناسی پلنگ و حفاظت از آن، شناسایی زیستگاه‌ها و تعیین مناطق پراکندگی پلنگ در سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی GIS، بررسی احتمال حضور گونه با استفاده از نمایه‌ها مانند ردپا، سرگین، محل علامت‌گذاری قلمرو، لاشه شکار و مشاهدات افراد مطلع محلی، مصاحبه با افراد مطلع محلی مانند محیط‌بانان، دامداران و شکارچیان به‌منظور گردآوری اطلاعات مربوط به حضور پلنگ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از شناسایی نقاط حساس در منطقه خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه دوربین‌های تله‌ای در منطقه به‌ویژه در نقاط حساس کارگذاری شده و پایش منظم انجام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه