کد خبر: ۱۰۵۳۰

حکیم مهر - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سه کارخانه فرآورده‌های لبنی با ظرفیت 57 هزار تن در این استان در حال احداث است.

غلامرضا هادربادی اظهار کرد: هفت واحد کارخانه شیر با ظرفیت اسمی 50 هزار تن در سطح استان موجود است که پنج واحد آن با ظرفیت 32 هزار تن در سال مشغول فعالیت است.

وی افزود: کل نیاز شیر پاستوریزه مورد نیاز استان توسط این کارخانه‌ها تامین می‌شود که تولید اکثر این کارخانه‌ها محدود به شیر پاستوریزه، ماست، دوغ، کره و پنیر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سه کارخانه شیر جدید با ظرفیت 57 هزار تن در سال در سطح استان در حال احداث است و تعداد تولید‌کنندگان شیر دارای پروانه بیش از 250 نفر بوده، اما با توجه به پراکنش و تغییرات موجود و خود مصرفی شیر تعداد تولید‌کنندگان شیر سنتی به‌طور دقیق مشخص نیست.

به گفته هادربادی تولید شیر در سال گذشته 115 هزار و 200 تن بوده که پیش‌بینی می‌شود حداقل به میزان سال قبل تولید شیر داشته باشیم و از نظر میزان تولید شیر، استان خراسان جنوبی در حال حاضر در رتبه‌ی 22 کشور قرار دارد.

وی افزود: بیشترین شیر تولیدی استان مربوط به شهرستان بیرجند است و روزانه حدود 60 تن شیر به خارج از استان (خراسان رضوی) صادر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین میزان تولید شیر در فصول بهار و تابستان است، تعداد گاو‌داری‌های شیری دارای پروانه (صنعتی ـ روستایی) در سطح استان را بالغ بر 250 واحد با ظرفیت دام مولد بیش از 6200 راس عنوان کرد.

هادربادی خاطر نشان کرد: از محل تسهیلات توسعه‌ بخش کشاوری به کلیه‌ی واحد‌های تولید‌کننده دارای پروانه جهت افزایش بهره‌وری و به منظور بهسازی یا بهینه‌سازی واحد گاوداری امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد و در سال جاری تاکنون 17 نفر از متقاضیان تسهیلات ارزان‌قیمت طرح توسعه‌ی بخش کشاورزی به منظور احداث، تجهیز و بهسازی گاوداری‌های شیری و هم‌چنین ایجاد مراکز جمع‌آوری شیر جمعا به مبلغ 75 هزار و 768 میلیون ریال به بانک کشاورزی معرفی شده‌اند.

 

نظر شما
ادامه