حکیم مهر - محققان دانشگاه منچستر موفق شده‌اند یک پرتره سه‌بعدی از دو شفیره حشره 305 میلیون ساله را با اسکن کردن فسیل‌های آنها با پرتو ایکس بازسازی کنند.

این نتایج که در مجله PLoS ONE منتشر شده، از دقیقترین تصاویر گرفته شده از حشرات جوان آن دوره به حساب می‌آید.

یکی از این گونه ها که از برآمدگی‌های تیز بر روی بدن و سر خود برخوردار بوده، به گونه و جنس ناشناخته‌ای تعلق دارد که این محققان آن را Anebos phrixos به معنی «جوان و خاردار» نامیده‌اند.

گونه دیگر شبیه به یک سوسک امروزی بوده اما طبقه‌بندی دقیق هر دو موجود پیچیده است چرا که همتایان بالغ آنها به دلیل تغییرات به وجود آمده در دوره‌های حیات بسیار متفاوت هستند.

این محققان از یک شیوه اسکن موسوم به میکروتوموگرافی پرتو ایکس برای دستیابی به سطح مقطع این فسیلهای دو سانتیمتری استفاده کردند که در فرانسه کشف شده‌اند. آنها سپس به بازسازی مدلهای سه بعدی مجازی از این موجودات پرداختند.

فسیلهای شفیره حشرات در دوران پالئوزوئیک بسیار نادر بوده و این محققان امیدوارند تصاویر آنها بتواند به دانشمندان در درک بهتر تکامل دوره حیات حشرات کمک کند.

تا این مرحله این کار توانسته بینش‌هایی را در مورد شیوه زندگی این شفیره‌ها ارئه کند. بخش‌های دهان به خوبی حفظ شده شبیه سوسک نشان می‌دهد که این موجود از مواد پوسیده کف جنگل تغذیه می‌کرده است. برآمدگی‌های بدن Anebos phrixos نیز احتمالا برای مقابله با خطر خورده شدن توسط اجداد دوزیستان امروزی بوده که 70 میلیون سال پیش از تولد این حشرات در زمین زندگی می‌کرده‌اند.

بازسازی حشره باستانی Anebos phrixos