کد خبر: ۱۰۶۴۲

حکیم مهر - رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کلینیک های دامپزشکی حیات وحش را در سراسر کشور تسری خواهیم داد.

مهندس محمد جواد محمدی زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر یک کلینیک تخصصی در پارک پردیسان راه اندازی شده است.
وی افزود: در این کلینیک، دامپزشکانی برای تیمارداری پرندگانی که به پارک پردیسان آورده می شوند، مستقر بوده و مشغول به فعالیت هستند.
محمدی زاده گفت: در کلینیک پارک پردیسان خدمات دامپزشکی ارایه می شود و تلاش می کنیم تعداد این کلینیک ها را در سراسر کشور افزایش دهیم.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا بیشتر دامپزشکان استخدام شده سازمان محیط زیست در پست های غیر مرتبط به کار گرفته شده اند و آیا وقت آن نرسیده که ساختاری برای رصد بیماری های حیات وحش در سازمان محیط زیست تشکیل شود تا با مجموعه سازمان دامپزشکی همکاری داشته باشد، بیان داشت: از نظر قانونی خدمات فنی مربوط به وحوش به عهده دامپزشکی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان ساخت: سازمان دامپزشکی باید طبق قانون خدمات فنی را ارایه کند اما در مجموعه محیط زیست نیاز داریم تا از وضعیت بیماری ها اطلاع داشته و از بروز آنها پیشگیری کنیم.
وی پیشگیری از بیماری را مهمتر از درمان توصیف کرد و افزود: تشخیص به موقع برای معالجه سریع، امری ضروری است.
محمدی زاده خاطر نشان ساخت: در پست های سازمانی استان ها، دو پست سازمانی برای دامپزشکان در نظر گرفته شده و در برخی از استان ها، تعداد این پست ها بیشتر است.
وی در پاسخ به سئوالی درباره زمان نهایی شدن مطالعات برای تولید واکسن خوراکی هاری به دلیل افزایش جمعیت روباه های تهران و رشد احتمال وقوع بیماری هاری ناشی از گزش این حیوانات برای ساکنین این کلانشهر، اذعان داشت: توافقی با انستیتو پاستور در این زمینه انجام شده که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این واکسن برای تمامی وحوش قابل استفاده است اما کنترل حیوانات سطح شهر به خصوص معدوم سازی سگ های ولگرد که تکلیف مهمی است، در حیطه مسئولیت شهرداری است.
وی خاطر نشان ساخت: باید مطمئن شویم که حیات وحش ناقل بیماری نیستند و استفاده از واکسن های خوراکی این شرایط را ایجاد خواهد کرد.
محمدی زاده اظهار امیدواری کرد: تحقیق انستیتو پاستور در زمینه واکسن خوراکی هاری تا پایان سال به نتیجه برسد.

 

نظر شما
ادامه